Hej på jer, da jeg tidligere har fået fremragende svar på mine spørgsmål på dette vidunderlige forum, prøver jeg igen.

Vi renoverer vores trappe til overetagen, og eftersom vi har noget lille mærkeligt på gang i konens mave, bliver man jo lidt mere eftertænksom omkring sikkerhed. Så mit spørgsmål er: Findes der nogle regler for, hvordan man bygger et hegn på den øverste etage? Typisk højdergler osv? Der er nogle billeder af, hvordan det ser ud med hegnet i dag (Nu er der intet tilbage af hegnet, så vi skal bygge et nyt, men I får måske en idé om, hvor langt der er ned til trappe/gulv, hvis man skulle falde ned)
Det er jo et stykke ned til trappen/gulvet nedenunder, så man har jo ingen lyst til, at barnet/børnene falder ned, når de begynder at klatre....

http://www.knecke.nu/Images.aspx

Tak på forhånd
 
Milkshaken
mellem 90-110 afhængig af hvordan trappen er udformet, tror ikke det er direkte regler, men lav den med en af jer pålidelig højde og så det desuden ser godt ud....
 
Hej, tak for svaret. Årsagen til mit spørgsmål er, at jeg havde en kammerat hjemme, som mente, at der findes nogle særlige regler for det, der udformet af en myndighed (hvad nu det kan være for en...) netop på grund af børnesikkerhed. At man ikke bygger sådanne hegn længere, men gamle konstruktioner får lov at blive, men ingen nybyggeri i samme stil typ.

Men det er ikke noget, som nogen anden har hørt/set noget om?
 
På offentlige steder skal det være mindst 110 cm højt og ikke "klatrebart" (dvs. ingen horisontale spiler). Hjemme kan man nok have det ned til 90 cm højt. 110 cm kan give mærkelige proportioner, og de trappegitre, der er til salg, er i øvrigt ikke engang 90 cm høje. Lav rækværket/hegnet, så du kan montere en trappegrind på en flot måde, og så du kan fjerne grinden, når den ikke længere er nødvendig. (Trykgrinder kan bruges i en døråbning, men de er ikke sikre nok til en trappe.) Desuden bør der være maks. 10 cm mellem eventuelle spiler, for at et lille barn ikke skal kunne få hovedet ind mellem dem.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.