Oki på mine forældres hus er panelet på gavlen ca. 15 cm ind fra pudset med en slags fodplade, det føles som en mærkelig løsning? Eller er det fordi det er lettere at mure gavlvæggen sådan?

Bør jeg mure alle vægge og også inder- indvægge, inden jeg lægger tag og tagspær, synes du? Lægge "hammarband" også på indre indervægge for at få en endnu mere stabil konstruktion..?

Man skal tænke med hus som sin påklædning, når det regner. Øvre lag bør ligge udenpå nedre lag. At trække panelet 15 cm ind kan måske se flot ud, men det er ingen teknisk god løsning. I Halland regner det jo fra alle retninger til tider.

Det er selvfølgelig lettest at mure alt først, inden du lægger taget på. Hammarband også på indervæggene er ikke forkert.

Okay rem i ydervæg er det ikke lettere at lave det i hele væggens tykkelse typisk 20cm så man kan sømme dækbræt på ydersiden direkte i remmen?

Kræves der murpap under remmen?

Bliver nok bolt i u-blokkene. har du et tip til arbejdsgangen for nemmest at få boltene til at passe i hullerne på remmen?

Først støbe bolte ind og lade det tørre formoder jeg? Eller passe remmen med boltene mens betonen er våd?

Intet galt i at remmen går ud i plan med pudsen. Ingen mening med for brede remme, det bliver bare besværligt. 95 mm er nok.
"Kræves der tætningspap under remmen?" Svar ja.
En god metode, når man skal støbe beslag ind, er først at fastgøre dem til træet, som beslagene skal holde fast, derefter fylde på med beton og så trykke beslaget med træ ned. Du skal dog have lidt luft mellem træ og beton, mens betonen hærder. Derefter løsner du boltene, fjerner remmen, lægger tætningspap på og skruer remmen fast.

Nu starter byggeriet, og jeg har overvejelser om, hvordan jeg nemmest pudser indervæggene lige. Har Finjas produkter hjemme.
Puds RKC Fin. Har man ingen afretningslister indendørs, eller hvordan gør man det nemmest?

Der er masser af anvisninger på nettet. F.eks. "http://www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/fasad/broschyrer/putsa.pdf".

Har læst en del. man anvender altså ingen form for trælister indendørs ved tyndt lag puds. Bedst at grunde med A-brug også indendørs? Skal jo males med silikatmaling på visse steder og flises på visse steder..

Jeg er virkelig ingen ekspert, når det kommer til spørgsmål om puds på dette detaljerede niveau. Få områder inden for byggeri er i øvrigt lige så komplicerede som pudsning. Jeg tror dog, at det kan være en god idé at grunde med en tynd cementrig mørtel, inden man påfører kalkcementmørtlen. Det er klart, at man kan bruge høvlede lister som hjælp til at få den rigtige tykkelse på mørtlen. Det er jo let at fæstne en liste i lecasten med spydpløkker og derefter flytte den. At pudse store flader, så det ser pænt ud, er dog et professionelt job.

Begyndt med projektet. Er der grund til at dække mellemrummet mellem hammarbandene med f.eks. 45x145.

Et igangværende byggeprojekt med hammarbånd, mellemrum og isolering, dækket med en gennemsigtig presenning.

Nej jeg havde lagt isolering der, glem ikke at sætte insektnet og fuglebånd samt brandsikre tagfod og luftspalte...

Nej! Jeg ser heller ingen pointe med isolering.

Nu ser de ud sådan her. Tænkte bygge tagfoden ind med brædder nedefra.

Må jeg stadig have brædder eller regel mellem tagspær eller behøves det ikke, da jeg har brædder nedefra, der dækker tagskægget?

Træstruktur under tag med synlige tagspær og metalbeslag. Brædder er monteret under tagudhænget mod en græsplæne i baggrunden.

Det afhænger lidt af, hvordan isoleringen af loftbjælkelaget skal udføres. I det normale tilfælde med ventileret tagfod dækker du tagfodskassen nedefra med panelbrædder, der sømmes med ca. 1 cm mellemrum mellem brædderne. Derefter monterer du et insektsnet ovenfra. Der findes tre typer net: rustfrit, aluminium og plast. Rustfrit er skidedyrt, plastiknet spiser musene, så jeg ville vælge aluminium.

Oki men hvis jeg dækker med brædder nedefra, hvor langt ud lægger jeg isoleringen?

Skal jeg montere en regel eller bræt mellem alle spær ved facadelivet eller kan jeg springe det over?

Skal have 40cm isolering ca.

Isoleringen bør ikke gå uden for facadelevet. Hvordan isoleringen skal afgrænses afhænger af, hvilken type du skal bruge. Cellulosefibre, hvilket jeg anbefaler, kræver helt sikkert en eller anden form for plade i kanten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.