Jeg ville ikke bruge den. Den gælder for at være diffusionsåben, men bindemidlet er styrenakrylat, dvs. plast. Muligheden for at vedligeholde malingen føles tvivlsom.

God økonomi ved byggeri opnås ved at planlægge godt, bruge materialer med lang holdbarhed og overflader, der kan vedligeholdes. Tænk i årsomkostninger i stedet for investeringsomkostning.

• Synes
Novisfixaren
  • Laddar…
Bliver at mure "indre"-indervæggene også i leca 9cm. Hvordan forankrer jeg disse i 15cm indreskalet? Borer ind armering?

Montere pladeindrejørnebeslag type "gipspladejørne" for at have en ret linje at mure imod som derefter bare kan pudses over?

Det bliver en udfordring at mure 9 cm lecablokke. Vanskeligheden ligger i at mure lige i alle retninger. Når mørtlen først er tørret, tror jeg, at konstruktionen er tilstrækkelig stabil til de fleste behov uden ekstra foranstaltninger. En metode er at bruge træregler som støtte til murningen, som man derefter fjerner. Her er det nok vigtigt at have mørtel også i stødarmerne.

9cm bliver kun mellem soveværelse/badeværelse/vaskerum og mellem badeværelse/vaskerum. Dog skal der også være indvendige døre her. Vil ikke spise mere af indvendig diameter i rummene, men synes du, jeg bør gå op i dimension?...

Stor forskel mure med 12cm blok?

Hvad der er vigtigt at tænke på, når det gælder lecasten, er, at det ikke er et entydigt defineret produkt, men at egenskaber og udførelse kan variere med producenten. Tjek derfor altid den aktuelle producents specifikationer. For en ikke-bærende indervæg er der nok ingen større forskel mellem 9 og 12 cm, andet end at det er lettere at mure en bredere end en smallere væg. Selv har jeg på et tidspunkt muret en meterhøj mur med 12 cm blokke, og det var ret svært, syntes jeg. For nogen, der er vant til at mure, tror jeg, at forskellen mellem 9 og 12 cm er ubetydelig.

Kan man mure i etaper typ 1 m så lade det tørre og mure mere eller gør det ikke sagen lettere?

Gå op til 15 cm trods alt, så er det værd det synes du? For enkelhedens skyld? Kan desuden mures med murlåda og spor uden fuldfuge da..?

Jeg tror ikke, der er nogen problemer med at mure i etaper.

Analyser

Bestillingen er lagt, men kan ændres, hvis jeg er hurtig. Ville du have gået op til 15 cm og kørt strengefugning..?

Afhænger nok primært af, hvem der skal mure. Jeg ville selv nok ikke bruge tyndere end 15 cm, men som murermester er jeg amatør. Rumstørrelserne har jo en vis betydning også. Forskellen mellem 9 og 15 er 6 cm. Lidt hvis rummets bredde er 3 meter, men måske betydningsfuldt, hvis det er 2 meter.

Mmm det lader til, at det bliver 15cm blok trods alt ..

Desuden køre samme dimension som skal

Bliver igen lidt usikker på den første tagstol, skal den virkelig være i niveau med pudsen på gavlen?

Kræver det ikke vindtætning, strø med luftspalte og så reglar bagved? Så det bygger en del udenfor pudsen, hvilket burde se mærkeligt ud?

Hvor langt tagudhæng ved gavlen? Lader man bare ru brædder stikke ud og så fastgør trekantslægte på denne for vindskede?

Hvis jeg vil have 45mm isolering i koldloftsgavlen, reglar jeg op for dette på indersiden eller ydersiden af tagstolen?

Den første spær skal være så langt ud som muligt. Trækker du det ind, skal du forlænge selve spæret for at kunne fastgøre panelet på gavlen. Målet bør være, at gavlens panel skal gå lige uden for pudsen. For at fastgøre panelet kræves en vis ekstra opregling ud over spæret. Man plejer ikke at bruge vindtætning på koldlofter, men med nutidens høje isoleringsstandard er der en vis risiko for fugtproblemer, hvis meget kold luft kommer ind på loftet. I Halland kan det jo være ret blæsende.
Normalt udhæng på gavlen er 30-40 cm. Man lader råsponten stikke ud og fastgør den nederste vindskede kant i kant med råsponten. Den øverste vindskede fastgøres i råspontens endetræ. Trekantslægt bruges for at få en jævn opvikling af underlagspappen. Hvis du ønsker isolering i koldloftsgavlen, placeres denne mellem de regler, der fastgøres i spæret, altså hverken udenfor eller indenfor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.