Hej!
Hus fra 44 med kælder. Som billedet viser, er en del af kældertrappen, der hviler mod betongulvet, rådskadet. Rummet har været lidt fugtigt, men er tørrere nu. Skaden er sandsynligvis langsomt opstået, da trappen ser ud til at være original fra 44. Den har dog sat sig nogle mm, sandsynligvis fordi den nederste del i hjørnet på billedet simpelthen er rådnet væk. Udbedring af dette?
Jeg tænkte på at løfte hjørnet nogle mm, save det syge væk og indfælde nyt træ. Vil det fungere? Antager, at jeg også bør have noget mellem beton og træ?
Hus fra 44 med kælder. Som billedet viser, er en del af kældertrappen, der hviler mod betongulvet, rådskadet. Rummet har været lidt fugtigt, men er tørrere nu. Skaden er sandsynligvis langsomt opstået, da trappen ser ud til at være original fra 44. Den har dog sat sig nogle mm, sandsynligvis fordi den nederste del i hjørnet på billedet simpelthen er rådnet væk. Udbedring af dette?
Jeg tænkte på at løfte hjørnet nogle mm, save det syge væk og indfælde nyt træ. Vil det fungere? Antager, at jeg også bør have noget mellem beton og træ?
virker som om pladen suger fugt. Men måske ikke hele verden, hvis man har brug for at udbedre det en gang hvert 75. år 
Måske kan du have asfaltpap eller lignende imellem, for at forlænge levetiden noget. Alt. en eller anden plastkile?
Jeg har også et hus fra 44 og fandt for nylig rådskader højt oppe på en karm, også en del af trappen er blevet udskiftet, måske samme årsag. Men rådskaden på karmen er ca. 30 cm oppe og gennemrådden. Det føles mærkeligt, at den kan suge så meget fugt. Måske har tidligere ejere spildt noget? mærkeligt uanset.
Måske kan du have asfaltpap eller lignende imellem, for at forlænge levetiden noget. Alt. en eller anden plastkile?
Jeg har også et hus fra 44 og fandt for nylig rådskader højt oppe på en karm, også en del af trappen er blevet udskiftet, måske samme årsag. Men rådskaden på karmen er ca. 30 cm oppe og gennemrådden. Det føles mærkeligt, at den kan suge så meget fugt. Måske har tidligere ejere spildt noget? mærkeligt uanset.
Senest redigeret:
Kigget lidt mere på trappen nu. Den nederste del af ydre vangstykket (mod gulvet) er helt rådnet. Det ser også ud til, at den nederste bræt i det ydre vangstykke har løsnet sig (fra limning?) og sunket et par cm. Desværre er det rådnet i det øvre hjørne også, altså i den øverste ende. Reglerne på billedet er midlertidige understøtninger. Forslag til løsning? Kan man erstatte hele det ydre, nederste vangstykke uden at afmontere trappen, hvilket jeg tror bliver svært.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Nu vises ikke trappen i sin helhed, men at skifte vang er lidt besværligt. Skære det beskadigede af og sætte et bræt ind med understøtning på syllpapp?
Edit, læste nok ikke tilstrækkeligt grundigt, send tydeligere billeder?
Edit, læste nok ikke tilstrækkeligt grundigt, send tydeligere billeder?
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Så de vedhæftede billeder nu, ser marigt ud. Spontant; løfte væk, reparere, pille tilbage.
Mener du løfte nok til at jeg kan skifte vang? Ved ikke hvordan vang/trin sidder sammen, hvis de overhovedet gør det. Trinene hviler på udskæringer. Ser ingen skruer, men kan selvfølgelig være der, måske skruet udefra i så fald. Bliver i så fald tricky at løse. Trinene har dog bevæget sig i forhold til vangen, så jeg er ikke sikker på, at de er skruet fast, i hvert fald ikke alle trin.D Daniel Barnaniel sagde:
Bedste svar
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Ja, så bør trappen være konstrueret. Hvis du frigør den fra befæstning i væg/bjælkelag, bør det være muligt at løfte den væk. Eventuelt kan det være nødvendigt at holde den sammen med spændebånd eller nogle skruer ved løftet.
Hvis I har penge, kan det måske være en mulighed at få fremstillet en ny? Nedrivning og montage af den nye burde kunne gøres på en dag, opmåling fra producenten skal kunne gøres med den gamle trappe på plads.
Et lidt mere sparsomt alternativ kunne måske være; frigør alle trin fra det berørte vang (sav tapperne væk) og støt midlertidigt. Sæt et nyt vang på plads og skruelim kiler, hvor trinnene kan hvile. Det bliver jo ikke særlig pænt, men det gør måske ikke noget?
Hvis I har penge, kan det måske være en mulighed at få fremstillet en ny? Nedrivning og montage af den nye burde kunne gøres på en dag, opmåling fra producenten skal kunne gøres med den gamle trappe på plads.
Et lidt mere sparsomt alternativ kunne måske være; frigør alle trin fra det berørte vang (sav tapperne væk) og støt midlertidigt. Sæt et nyt vang på plads og skruelim kiler, hvor trinnene kan hvile. Det bliver jo ikke særlig pænt, men det gør måske ikke noget?
Fandt denne tråd da jeg står overfor lignende problem. Hvordan løste du det?
Klik her for at svare