Hej! Nervøs nybegynder her. Der er mange tråde, der handler om puds og lignende spørgsmål, men jeg kan stadig ikke rigtig finde svar på mine overvejelser. Derfor en ny tråd.
Vi har et rigtig fint velbevaret rækkehus fra 1956 og er så småt begyndt at renovere et af soveværelserne. Vi er omhyggelige med at bevare huset og dets karakter nænsomt. To af indervæggene i soveværelset er i ret dårlig stand efter, hvad jeg tolker som en vandskade fra taget (der er spor af dette i et af hjørnerne, hvor rupløjningen i loftet er blevet erstattet). Jeg har fjernet alle lag af gamle tapeter og er nu i gang med at inspicere pudsen. Der er nogle områder med løs puds, der lyder hult, når jeg banker på den. Min plan har været at banke løs den løse puds og erstatte den med ny. Mange råder til at sætte 6 mm renoveringsgips op i stedet, hvilket jeg tøver med. Jeg kan egentlig ikke motivere det mere, end at det føles bedre og mere respektfuldt over for huset at gøre det "ordentligt". Det er også sjovt at lære grundigt om puds og husets vægge. Det er ikke vigtigt, at det går hurtigt, så længe det gøres ordentligt. Så, nu til sagen. Jeg har nogle overvejelser:
Vi har et rigtig fint velbevaret rækkehus fra 1956 og er så småt begyndt at renovere et af soveværelserne. Vi er omhyggelige med at bevare huset og dets karakter nænsomt. To af indervæggene i soveværelset er i ret dårlig stand efter, hvad jeg tolker som en vandskade fra taget (der er spor af dette i et af hjørnerne, hvor rupløjningen i loftet er blevet erstattet). Jeg har fjernet alle lag af gamle tapeter og er nu i gang med at inspicere pudsen. Der er nogle områder med løs puds, der lyder hult, når jeg banker på den. Min plan har været at banke løs den løse puds og erstatte den med ny. Mange råder til at sætte 6 mm renoveringsgips op i stedet, hvilket jeg tøver med. Jeg kan egentlig ikke motivere det mere, end at det føles bedre og mere respektfuldt over for huset at gøre det "ordentligt". Det er også sjovt at lære grundigt om puds og husets vægge. Det er ikke vigtigt, at det går hurtigt, så længe det gøres ordentligt. Så, nu til sagen. Jeg har nogle overvejelser:
- Jeg er begyndt at banke løs puds løs fra væggen mod naboen. Det føles dog, som om området med løs puds vokser i takt med, at jeg banker den gamle løs. Er det forventeligt, eller har jeg forkert teknik? Der bliver en del puds, der ryger, og den første oprydning har allerede resulteret i et større hul, end jeg tænkte mig, se billede. Jeg banker løs pudsen for hånd ved hjælp af en mejsel.
- Jeg har allerede købt en pose med 10 kg Husfix, hvilket var baseret på, at jeg ikke forstod, at der var så meget puds, der skulle væk. Hvis vi ser bort fra det økonomiske spørgsmål, er det passende at bruge Husfix, selv når der er så store områder, der skal repareres, eller burde jeg bruge rigtig puds?
- Udover hullet på billedet er der yderligere et stort område med løs puds på samme væg, der strækker sig næsten fra gulv til loft. Hvornår ender man i situationen, at man fjerner al puds og pudser hele væggen op i stedet? Det føles som et overordentligt stort arbejde.
Du bør nok tjekke med en murer, der kigger på stedet. En uerfaren "murer" udstyret med hammer og mejsel kan let tro, at al puds sidder løs, og så bliver det et stort arbejde.
Knack let på pudset med noget hårdt - lyder det hult, er det bom = sidder løst. Så er det let at man også trækker noget puds med, der har ok vedhæftning. Hugge er rigtig teknik, hvis du vil bevare så meget "frisk" puds som muligt, så længe du hugger i den "rigtige" retning og ikke i mødet mellem puds og væg. Dvs. undgå at brække/løfte pudset af.C Crabfish sagde:
Samtidig - vær ikke for forsigtig, og hold op med at finjustere. Puds er billigt, og det er ubetydeligt ekstra arbejde at pudse lidt mere.
Er der kun plettet frisk puds, så kommer man jo til et punkt, hvor det ikke er værd at bruge tid på at reparere. Men det valg træffer man jo i så fald, fordi det er den enkleste/bedste vej.
Brug kalkpuds til det der, ikke husfix.
Hej! Tak for jeres svar. Jeg er gået videre og har banket den puds løs, som utvetydigt er løs, nu med bedre teknik. Næste problem er, at det lyder hult, når jeg banker på nogle af murstenene i hjørnet. Så det bliver nok nødvendigt at konsultere en murermester alligevel. Værd at bemærke er, at der sidder letbetonblokke ved siden af det murede område (øvrige vægge i huset består af letbeton), så spørgsmålet er, om dele af væggen er blevet ommuret i forbindelse med vandskaden i taget.
Opdatering: Aha, det kan være brandmuren mod naboen, som går der, hvilket forklarer murstenen. Noget ser dog lidt mærkeligt ud, da murstenene ikke følger en lige linje. Men det er måske ikke usædvanligt, hvad ved jeg.
Opdatering: Aha, det kan være brandmuren mod naboen, som går der, hvilket forklarer murstenen. Noget ser dog lidt mærkeligt ud, da murstenene ikke følger en lige linje. Men det er måske ikke usædvanligt, hvad ved jeg.
Senest redigeret:
Klik her for at svare