Min datter har et hus med en såkaldt "offerplanke" (se billedet) nederst, hvor panelet slutter. Indenfor den ligger en syld, der går op ca. 8 cm. Offerplanken har en brædderyglap på bagsiden, der går op under panelet og masonitpladen. Væggen er sandsynligvis præfabrikeret, og stolperne ligger indenfor "asfaboarden", dvs. panelet ligger direkte mod boarden. Nu er "offerplanken" rådden nogle steder på to sider af huset. Jeg synes, den ser ud til at være sømmet forfra og ind i sylden.
Vi overvejer at udskifte disse planker og har nogle spørgsmål vedrørende dette, hvis nogen har erfaring med denne type vægge:
1. Hvilken funktion har sådan en offerplanke? Bærer den noget, eller kan den bare udskiftes?
2. Hvis man trækker sømmene ud forfra, er det så bare at vippe planken løs fra væggen nedad, dvs. tror I, at man også er nødt til at løsne panelet?
3. Vi overvejer at erstatte brædderyglappen på offerplankens bagside med en metalplade (drypliste), der skal skydes under panelet og masonitpladen og derefter dække den nye "offerplanke". Lyder dette som en ok løsning, der fungerer?
4. Hvad skal man sætte i stedet for den gamle "offerplanke"? Skal den række udenfor panelet? Kan man bruge trykimprægneret træ, og i så fald hvornår kan det males?
Med venlig hilsen
Per-Åke
Vi overvejer at udskifte disse planker og har nogle spørgsmål vedrørende dette, hvis nogen har erfaring med denne type vægge:
1. Hvilken funktion har sådan en offerplanke? Bærer den noget, eller kan den bare udskiftes?
2. Hvis man trækker sømmene ud forfra, er det så bare at vippe planken løs fra væggen nedad, dvs. tror I, at man også er nødt til at løsne panelet?
3. Vi overvejer at erstatte brædderyglappen på offerplankens bagside med en metalplade (drypliste), der skal skydes under panelet og masonitpladen og derefter dække den nye "offerplanke". Lyder dette som en ok løsning, der fungerer?
4. Hvad skal man sætte i stedet for den gamle "offerplanke"? Skal den række udenfor panelet? Kan man bruge trykimprægneret træ, og i så fald hvornår kan det males?
Med venlig hilsen
Per-Åke
Medlem
· Västra Götaland
· 136 indlæg
Nu kan jeg kun tale på egne vegne. Vi har et hus fra 1924, og vi har lige skiftet facade og genoprettet, sat en ny, hvad du kalder offerbräda.
Vi gjorde som de gjorde i -24 (vi havde originalfacaden tilbage under eternitten), og det bræt sætter man først og det sømmes i bunden, skråt oppefra med "svinelange" søm. Ovenpå det sømmer man så eventuelt regel for isolering, ovenpå det sømregler derefter facadebrædderne og til sidst lågene.
I vores tilfælde kræver det en stor indsats at skifte den.
Funktion: Ved at have sådan en offerbräda på en træfacade, hvor bundbrædder og låg saves skråt, undgår du endetræ. Gøres det omhyggeligt, bliver facaden helt tæt forneden. Samt at den fungerer som "tag" for kældervinduerne, lidt beskyttelse for fundamentet mm.
På jeres hus ved jeg ikke helt, hvad den funktion har, udover eventuelt at beskytte bunden. Hele vores facade er geringsskåret 20 grader.
Vi gjorde som de gjorde i -24 (vi havde originalfacaden tilbage under eternitten), og det bræt sætter man først og det sømmes i bunden, skråt oppefra med "svinelange" søm. Ovenpå det sømmer man så eventuelt regel for isolering, ovenpå det sømregler derefter facadebrædderne og til sidst lågene.
I vores tilfælde kræver det en stor indsats at skifte den.
Funktion: Ved at have sådan en offerbräda på en træfacade, hvor bundbrædder og låg saves skråt, undgår du endetræ. Gøres det omhyggeligt, bliver facaden helt tæt forneden. Samt at den fungerer som "tag" for kældervinduerne, lidt beskyttelse for fundamentet mm.
På jeres hus ved jeg ikke helt, hvad den funktion har, udover eventuelt at beskytte bunden. Hele vores facade er geringsskåret 20 grader.
Medlem
· Västernorrland
· 97 indlæg
Hvis du har mulighed, så køb det seneste nummer af Gör Det Själv. De har en artikel om netop offerbrädor.
Tak for tipsene. Vi måske gør som i Gör det själv-tidningen. Det var ret nemt at få bord de gamle offerbrädorna. Bare at trække sømmene ud (lange) og derefter trække brættet nedad.. Vi måske høvler offerbrädorna med elhøvl så de bliver skæve. Panelet er rtedan skæreskåret
Brug ikke trykimprægneret, det suger vand, som vandrer videre indad.
Nu har jeg forstået, at det ikke skal være trykimprægneret træ og heller ikke en plade ovenpå. Hvad jeg forstår, kaldes det "offerbræt", fordi det er det, der skal rammes først, så man ser det, inden syllen tager skade.
Tak for al hjælpen
Tak for al hjælpen
Til sidst fandt vi et panelbræt, som vi synes kan erstatte den gamle offerbræt godt. Den har jo en "flap" øverst, der går ind under panelet, og den dækker bunden godt. Desuden bliver den del, der ligger under det stående panel, automatisk "skråskåret", fordi panelet ser sådan ud. Dette panelbræt er lidt tyndere, men det er vel egentlig kun godt, da vandet løber udenfor det i stedet for at samle sig på det. Dette er jo også et "offerbræt", som man skal holde øje med, dvs. begynder dette at rådne, skal man skifte det hurtigt, da det er til for at beskytte bunden. Offerbrættet tager altså slaget i stedet for bunden. Så må offerbrættet jo ikke være af for god kvalitet, så det holder, mens bunden bag det rådner. Her kommer nogle spørgsmål:
1. Har jeg forstået offerbrættets funktion korrekt?
2. Er der noget negativt ved, at det nye offerbræt ikke er lige så tykt?
3. Hvor langt nedenfor bunden bør det nye offerbræt gå for at beskytte godt? Denne går ca. 1 cm nedenfor.
4. Skal man benytte lejligheden til at oliere det, man ser af bunden med grundolie?
5. Mener I, at man skal sætte et metalbeslag på offerbrættets underside, der stikker ud under offerbrættet og forhindrer vandet i at kunne løbe ind mod bunden?
Taknemmelig for svar.
1. Har jeg forstået offerbrættets funktion korrekt?
2. Er der noget negativt ved, at det nye offerbræt ikke er lige så tykt?
3. Hvor langt nedenfor bunden bør det nye offerbræt gå for at beskytte godt? Denne går ca. 1 cm nedenfor.
4. Skal man benytte lejligheden til at oliere det, man ser af bunden med grundolie?
5. Mener I, at man skal sætte et metalbeslag på offerbrættets underside, der stikker ud under offerbrættet og forhindrer vandet i at kunne løbe ind mod bunden?
Taknemmelig for svar.
Senest redigeret:
Klik her for at svare