41,623 læst ·
31 svar
42k læst
31 svar
Pudsmørtel A,B eller C
Tak for dine indlæg, jeg skal give mig i kast med min trappe her i vevkan og den ser ligeså grim ud som din gjorde 😃slothy sagde:
Blev det nogen pudsning fra dig, hvordan blev det, nogen lærdomme?
Ja, masser! Tusan, har totalt glemt at vende tilbage og takke dem, der svarede og hjalp. Jeg skal vende tilbage senere med de præcise produkter, men jeg gjorde sådan her.M Michel.t sagde:
Først bankede jeg alt puds rigtig grundigt væk. Jeg tog nok i overkanten, og der var næsten intet puds tilbage på væggen, men det blev så også nemmere. Jeg børstede ordentligt med stålbørste. Et hul stort som en knytnæve reparerede jeg med Biltema reparationsbrug (en pose om et kg, hærder meget hurtigt, så man skal være forberedt på at køre på).
Så havde jeg købt et brug på Bauhaus, som var en form for combo, så jeg kunne bruge det til først at slamma (som filmjölk, måske endnu løsere), og derefter bulke.
Derefter blandede jeg det tykkere og kastede det op med backhand mod væggen, som jeg havde set på Youtube. Det gik overordnet godt, men jeg tror, det var for hårdt (for lidt vand) og for tykt lag (godt over en cm, måske to eller endnu mere). En sektion løsnet fra væggen som skind på en overkogt pølse. Jeg skar det og mere væk og kørte på med resten. Her undrer jeg mig, om et enkelt net kunne have hjulpet nok til ikke at skulle lave næste blanding. Efter at have ladet det tørre lidt testede jeg rivebræt, men fandt ud af, at det løsnet mere, end jeg var tryg ved, så jeg testede at bruge en våd kost. Blev vel ok.
Efter at det var hærdet i nogle dage, blandede jeg det samme brug men løsere og testede at kaste igen. Det gik godt, men jeg havde nok lavet det lidt vel løst. Fyldte igen hvor det gik løs og jævnede lidt ud. Ventede lidt længere før jeg fik på med rivebræt, men der havde jeg ventet for længe, så det var stenhårdt.
Da det nu var ret groft og grimt, købte jeg pudsbrug C i rigtig fin størrelse (på gruskornene altså). Det gik bedre.
Så behøver det at hærde i et par måneder før man maler, så jeg har først for nylig malet. Prøvede at få Byggmax til at måle farven fra et prøve af pudset, men de havde ingen sådan maskine. Biltema har mørkegrå sokkelfarve men med lidt gult i, så den er for varm. Købte en sort og en hvid og blandede i et separat kar, indtil det passede nogenlunde. Da det var en egen væg, behøvede det ikke at være præcist. Kørte med Biltemas primer, men ved ikke om det egentlig var nødvendigt.
Malede først med bred pensel. Det behøvede to lag for dækningen, men blev flammet. Så tog jeg en rulle og gik over alt, så efter det blev det godt.
En lærdom ud over det ovenstående er, at jävlar hvor beskidt det bliver. Både at blande (brugte mixerstav i skruetrækker og blandede i 90L kar fra Biltema) men også at arbejde med det. Nu har jeg på gulv og trappetrin nogle grimme kalklignende rester, der sidder hårdt. Men, en anden dag. Vender tilbage med billeder.
Klik her for at svare