Jeg holder vejret…

Beklager at skuffe jer, men der kom andre projekter imellem 😂 Fars grimme værksted, som man kan lukke døren til, blev nedprioriteret af designrådet.

En vigtig lektie i livet er, at næste gang vi køber hus, så vil jeg begynde med værksted og garage og alt sådant, som gør det øvrige arbejde mere behageligt, men som ingen andre bekymrer sig om 😁

• Synes
  • Trist
andreascarlsson og 1 anden
  • Laddar…
N
Nu har jeg lige læst igennem hele tråden, og du har ikke pudset noget?.
Skandale i så fald.

N neo11 sagde:
Nu har jeg lige læst hele tråden igennem, og du har ikke pudset noget?
Skandale i så fald.
Det fremgår ikke om du laver sjov eller ej (mangler emojis)...? 🤔

Hvis du er seriøs, så kan det jo være, at TS har et liv. Nogle gange starter man en tråd for at forhøre sig om muligheder, før man går i gang med et projekt, at kalde det for en skandale føles noget overdrevet. Vi er mange der kan have nytte af denne tråd uanset om TS har pudset noget eller ej.
– Præcis hvad et forum er til for altså! 😀👌

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N
andreascarlsson andreascarlsson sagde:
Det fremgår ikke, om du spøger eller ej (mangler emojis)...? 🤔

Hvis du er seriøs, så kan det jo være, at TS har et liv. Nogle gange starter man en tråd for at forhøre sig om muligheder, inden man går i gang med et projekt, at kalde det en skandale føles noget overdrevet. Vi er mange, der kan have glæde af denne tråd, uanset om TS har pudset noget eller ej.
– Præcis hvad et forum er til for altså! 😀👌
Det var jo gået nogle år, så det var ikke en joke.
Det var min personlige mening.
Dog kan jeg give dig ret i, at min mening var lidt overdrevet 😉.

N neo11 sagde:
Nu har jeg lige læst hele tråden igennem, og du har ikke pudset noget?.
Skandale i så fald.
Næ men jeg er enig....det er så stor en skandale at du nok hellere må komme over og løse det for sådan her kan vi jo ikke have det! Men hvil lidt først, du har jo trods alt kæmpet dig igennem 20 indlæg.

N
Havde jeg gerne gjort, men du lader til at være bonde!
Så ikke så tæt på.

Så også jeg finder til denne tråd af åbenbar årsag :). Puds på kældertrappe udendørs er i dårlig stand. Formentlig høj fugtpåvirkning da det er under jorden og hvor tagafvandingen måske drypper lidt spildevand.

Min tanke er at:
  • fortsætte med at fjerne al løs puds og lidt mere, derefter slibe kanterne på det der er tilbage med vinkelsliber så det hæfter bedre.
  • Derefter påføre grundningsmørtel A aka M10.
  • Dernæst opmuring/bulking med mørtel B
  • endelig enten pudsmørtel C, eller springe det over og male med sokkelmaling på mørtlen. Ikke direkte prioritet for denne trappe.
Hvad synes I om det? Lyder det fornuftigt? Selve husets sokkel er i orden. Huset er fra 1951, men kældertrappen blev bygget i 70’erne, da kældergaragen blev lavet om til, ja, kælder.

Jeg har forsøgt at forstå, hvordan det her fungerer, og det er cirka så langt jeg forstår indtil videre. Typisk er mur-/udfyldnings-/pudsmørtel grundlæggende det samme, men lidt forskellige da de har forskellige formål. Grundningsmørtlen sikrer bedre hæfte for efterfølgende lag, især så underlaget absorberer jævnt (ellers ses eksempelvis fuger igennem senere). Klasse A/B/C angiver styrkegrad, hvor A er stærkest og C svagest. Man går fra det stærkeste inderst til det svageste yderst. Stærkt er ikke universelt bedst, men løber også en større risiko for revner.

Kældertrappe udendørs med afskallet puds på væggene, sort gelænder, og en rude ved siden af døren. Trappen har tydelige slidte overflader. Kældervæg med afskallet puds og fugtskader, der viser eksponeret beton og skader ved fundamentets kant nær en dør. Nærbillede af en källartrappa udendørs med flagnende og forvitret puds på væggen, der viser skader og ujævne overflader. Udendørs kældertrappe med grå puds og en rillet vinduesrude ved siden af. Der er blade og affald på trappetrinene.

Måske er disse produkter passende? Begge er lavalkaliske, hvilket, hvis jeg forstår det korrekt, er bedre rent universelt (hvis det er nødvendigt, så er det et krav. Hvis det ikke er nødvendigt, så er det ikke en ulempe i hvert fald). Det ser ud til, at min kældertrappe er opbygget af letbetonblokke, men jeg har jo ikke fabrikantens datablad fra 70'erne, så jeg ved ikke, om det _kræves_ lavalkalisk...

Grundningsbruk A.

Puts/murbruk B.

Hvad tror forumet om metoden og produkterne, jeg har linket til, hvis man må spørge oraklet, inden man skider i den blå krog?

N
Jeg havde kørt weber 132, udstockningsbrug b. Forvandet og grundet med løs 132. Stocket mindst 2 gange med 132, og pudset med weber 133 tyndt. For pænt udseende.

N neo11 sagde:
Jeg ville have brugt weber 132, udstockningsbruk b.
Forvandet og grundet med løs 132.
Stocket mindst 2 gange med 132, og pudset med weber 133 tyndt.
For et flot udseende.
De synes at være lidt sværere for mig at få fat i. Er det fordi de, jeg linkede til, er forkerte/uegnede, eller fordi webers er bedre, eller du er mere bekendt med dem? Bauhaus er jo altid nemt, findes overalt... Tak for input!

N
Både og, weber er det mærke jeg næsten kun bruger.
Har brugt combimix, men personligt mener jeg, at weber er bedre.
Dog er det bare at køre combimix, hvis det er det, du kan få fat på.
https://www.bauhaus.se/mur-putsbruk-b-20kg-combimix
Er det eneste 3mm B mørtel til dit formål de har, er egentlig en murermørtel, men fungerer nok godt.
https://www.bauhaus.se/putsbruk-b-combimix-20kg
Og 1mm mørtel til sidste lag.
Er du uvant med at påføre mørtel, kan du trække det på med en orange grov filtbræt.
https://www.bauhaus.se/filtbrada-tebo-grovporig-140x280mm

Asschysst, tusind tak! Vender tilbage med resultatet senere, sandsynligvis om et par uger i hvert fald. Jeg værdsætter det virkelig!

N
👍Glem ikke at forvande inden første påslag.

• Synes
slothy
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.