Vi er i gang med at renovere vores hus, som er bygget ~33, og i soveværelset på førstesalen har vi fritlagt skorstenen, der løber midt på en af væggene. Denne er ca. 160 cm bred og var tidligere spartlet og tapetseret for at passe med vægstykkerne på siderne.
Denne pudsede del er tænkt at skulle blive en forlængelse af sengegavlen.

Da vi fjernede alle lag tapet og affald, bemærkede vi, at det var ekstremt hård puds, der sad, og for at få fjernet det sidste af lim og tapetrester, endte det med, at jeg måtte gå over med diamantsliber for at komme ned til pudset! Jeg prøvede alt, hvad jeg kunne komme i tanke om, inden jeg testede sliberen, men det var det eneste, der hjalp!
Der er altså ingen synlige mursten, men en relativt jævn, hårdt pudset overflade i dag med nogle mindre revner, men ingen hul bag, hvad man kan mærke.

Vi har nu brug for at pudse denne væg lidt ud, da den ikke flugter helt med væggene på siderne. På den ene side ligger væggen næsten i plan med den nye gips, og på den anden side noget uden for gipsen. Derfor vil jeg nu pudse denne <1 cm for at få en jævn pudset væg, der stikker lidt ud sammenlignet med de vægge, der skal tapetseres på siderne. Tanken er at få en børstet, noget grov overflade på hele skorstenen.

Så, til spørgsmålene!

Hvilken puds skal man bruge? C-brug?
Eftersom underlaget er så hårdt, så føles det som om, der ikke skal være nogle problemer? Hvad kan jeg have overset, som kan skabe problemer?

Og når pudsningen er udført, hvilken farve skal man male den hvid med? Er det silikatmaling, der gælder?

Med venlig hilsen,
Christopher

Kan være svært at lægge på så lidt. Jeg ville først have påført kakelfix med en tandet spartel. Silikatmaling går fint, men almindelig indendørs vægmaling fungerer godt. Jeg har brugt silikatmaling og derefter fortyndet en ekstra omgang med ekstravand og påført det for at få skiftninger i farven.

Har ingen exakt plan på hvor meget der skal lægges på egentlig, men et sted omkring 1-2,5cm måske det bliver, det afhænger selvfølgelig af, hvad der bliver nemmest! :)

Tanken er at slå op ribbor på hver sin side og jævne ud putsen med det, for at få så jævnt resultat som muligt.

Er der nogen fordel ved at bruge gipsmørtel?

Har aldrig brugt gipsmørtel, men har ret godt styr på at håndtere almindelig mørtel og mørtel.

Gipsmørtel er meget mere smidig end almindelig Puds og hærder meget hurtigt. Det er nemt at slibe med groft sandpapir, når det er hærdet.

• Synes
rosen888
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.