Jeg er i gang med kælderen. Den har været reglåde med træ og fået fugtskade. Har drænet om rundt om hele huset og fjernet alt træ. Kælderen har nu stået et år og tørret. Nu er næste skridt at ordne pudset. Farveprøve viser, at tidligere ejer har malet alle vægge med silikatmaling. Indervægge er fine, der behøves kun at pudse igen huller fra søm. Tips til materiale? Ret dybe huller skal fyldes. Ydervæggene har været indplastet og har derfor sandsynligvis fået mere skade. Har forstået, at al løs puds skal væk, men skal jeg også fjerne al maling? Øverste del af ydervægge, over jord, sidder pudset fast. Spørgsmålet er, kan man pudse på silikatmaling? Fordi væggen er så ujævn og ujævn føles det nemmest at pudse hele væggen igen. Svært at kun pudse, hvor pudset er faldet af. Tips til puds? Kan man pudse med hvilken som helst puds på gammelt puds/mørtel? Arbejdet er udført i 60'erne. Er det bedst at få puds/mørtel testet for at se, hvad der er blevet brugt og vælge derefter?
Det afhænger jo af, hvor vigtigt det er med et rigtig fint resultat. Hvis du beholder den gamle fastsiddende puds og pudser nedenunder, vil du få en synlig samling. Desuden bør den nye puds være lige så hård/blød som den gamle, for ellers vil du få revner. Men hvis den sidder fast, er det et støvet job at fjerne den (brug P3-maske i så fald) og det bliver nogle sække til genbrugspladsen. En borehammer med bred fladmejsel gør arbejdet meget lettere. Hvis ydermuren er leca eller betonhulsten, skulle det vel fungere at pudse den om med almindeligt C-brug.
Ville reparere huller med en Cmørtel. Derefter pudse hele fladerne med tyndpuds og glasfibernet. Får da en helhed. Ny væg. (sto evo. Alt hayde)S Sakran sagde:Jeg arbejder på kælderen. Den har været reguleret med træ og fået fugtskade. Har drænet om rundt om hele huset og fjernet alt træet. Kælderen har nu stået et år og tørret. Nu er næste skridt at reparere pudset. Farveprøve viser, at tidligere ejere har malet alle væggene med silikatmaling. Indervæggene er fine, der behøves kun at reparere huller fra søm. Tips til materiale? Ret dybe huller skal fyldes. Ydervæggene har været indkapslede og har derfor formentlig fået mere skade. Har forstået, at alt løst puds skal væk, men skal jeg også fjerne al malingen? Den øverste del af ydervæggene, over jorden, sidder pudset fast. Spørgsmålet er, kan man pudse på silikatmaling? Fordi væggen er så ujævn og uregelmæssig, føles det nemmest at pudse hele væggen igen. Svært kun at pudse der, hvor pudset er faldet af. Tips til puds? Kan man pudse hvilken som helst puds på gammel puds/mørtel? Arbejdet er lavet i 60'erne. Er det bedst at indsende puds/mørtel til test for at se, hvad der er blevet brugt og vælge derefter?
Klik her for at svare