Bor i lejlighed hvor huset blev bygget i 1916. På et tidspunkt, sandsynligvis 1980-1990, satte man nye indvendige lofter af gipsplader 20 cm under det oprindelige loft. Sandsynligvis for at lette installation af ny el. Vi ønsker nu at forsøge at genvinde lofthøjden, men finder, naturligvis, masser af store skader i loftet, vedhæfter nogle eksempler. Har brug for forslag til hvordan, med hvad, dette kan repareres. Efter at have diskuteret med elektriker er tanken at trække el i nye rør udslettet i loftet. Vi forstår, at genoprette loftet samlet set er et stort arbejde, men undrer os om det overhovedet er gennemførligt. Vi har også forstået, at der kan opstå problemer når gamle indvendige lofter males med moderne farver. Kan nogen fortælle mere?
Vi havde præcis samme situation, hvor vi fjernede et sænket loft og fandt ødelagt puds nedenunder. Vi satte gipsplader direkte mod pudsen og reparerede spalten, der opstod mellem gipsen og hulkehlet med gipsmørtel, og derefter sleb vi med et sammenrullet liggeunderlag med sandpapir omkring.
Jeg har repareret 2 stk. tage, som var omtrent lige så medtagne. Det er sandsynligvis kalkpuds, det er ret svært at blande og få det smidigt så man kan kaste det på, få det til at hæfte og rive det af med en eneste gang man pudser.
Jeg snød og blandede i lidt gipsmørtel, indtil videre har det holdt. Bruger man KUN gipsmørtel, føles det som om gipsen er meget anderledes, og jeg er tvivlende til, hvor godt "skrækket" bliver.
At sætte gips er formodentlig "nemmere" - jeg ville DOG stadig have repareret pudsningen tåleligt først, da jeg tror pudsen fungerer meget godt som at tætne mod træk osv.
I er nødt til også på en eller anden måde at løse al den el de har trukket. En måde er at hakke pudsen væk i en rende så bred som rørene, så du kan lægge rørene i pudsen, lægge puds på rørene, og derefter sætte gips over.
Hvis huset bevæger sig meget, tror jeg puds fungerer bedre end gips.
I min kælder har jeg i et rum med pudset loft sat gips op, jeg reparerede pudsen først. Satte derefter den tynde glasfiberarmerede, for den er "lettere" og især tyndere (jeg ville ikke miste så meget lofthøjde, da det er præcis 2m).
At "bare" spartle tror jeg ikke på, spartel fungerer nok ikke på så tykke lag. Som jeg har forstået det, tørrer spartel, mens gips og kalkpuds "brænder".
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.