Jag ska laga lite puts som har släppt på vår murstock i köket. När jag knackade bort lite lös puts så visar det sig att det är ett hål på ett ställe. Går det att götta in lite extra putsbruk där eller ska jag fylla med betong eller liknande först?
Murstensvæg i køkken med et hul og løs puds, en tommestok viser størrelsen af hullet.

Hvor gammelt er huset? Kan du smuldre pudset mellem fingrene, så er det nok puds lavet på kalkmørtel, og så bør du fortsætte med det. Cement bliver meget hårdt og smuldrer ikke på samme måde.

C
Ingen beton der!
Puds bare videre. Eventuelt net for at undgå, at det falder af igen, det er med stor sandsynlighed revnen, der har forårsaget, at både puds og murfuge er faldet af. Så kan man selvfølgelig overveje, hvorfor det er revnet sådan.

Huset er fra -62. Det er let at smuldre mørtlen, så er det altså kalkmørtel?
Så må jeg tage hen og bytte sækken med c-mørtel som jeg har købt. Eller er det ok at blande, hvis man er mindre omhyggelig? Jeg skal alligevel tapetsere væggen bagefter, så forskelle i struktur og lignende skal alligevel spartles væk.

Lige den sten på billedet lukker hullet mellem den åbne pejs til venstre og skorstenspiben til højre. Da det ikke er en bærende del, blev denne række sandsynligvis lidt sjusket monteret.

C
Man skal aldrig blande forskellige slags puds, men er man mindre omhyggelig er jeg overbevist om, at det vil fungere med c-bruk til den der lille flade ;)
Det har ikke med strukturen at gøre, men at du risikerer, at cementpudsen bevæger sig anderledes og revner eller skærer kalkpudsen løs fra væggen.

Nu er det pudset og klart.
Fy, hvor var det besværligt, bøvlet og elendigt det var. Vanskeligt at få vedhæftning synes jeg, og endnu værre at forsøge at trække pudset af, så det kom i liv med resten. Jeg havde forventet noget i stil med tyk eller grov spartelmasse, men det var jo helt forkert antagelse.
Jeg sætter en skilling på, at om to dage er jeg tilbage her og græder, fordi al puds er faldet ned. ;)

Væg med ujævnt påført puds, delvis afsløret træ, og ufuldstændig gips. Gulv med beskyttende tape langs kanten.

• Synes
Plutus
  • Laddar…
C
Janus82 Janus82 sagde:
Fy hvad besværligt, bøvlet og elendigt det var. Svært at få vedhæftning synes jeg og endnu værre at forsøge at fjerne pudset så det kom i niveau med resten. Jeg havde forventet noget i stil med tykt eller groft spartelmasse, men det var jo helt forkert antagelse.
Forkert teknik ;)
Hvis du vil have noget der fungerer lidt mere som spartel, kan jeg anbefale at bruge gipsmørtel næste gang.
Men resultatet blev jo fantastisk! (y)

Mjo.
For en gangs skyld kan jeg vel tage på mig, at det er min dygtighed, der mangler. Men fortæl ikke min kone, at jeg indrømmer sådan noget. :)

Kan vel nævne, at jeg tog til byggehandlen og skiftede til kalkmørtel, så det er kun min fejl, hvis det falder ned. Om et par dage, når det er tørret, tænkte jeg at sætte renoveringstapet op, så jeg kan finspartle de sidste ujævnheder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.