34,977 læst ·
66 svar
35k læst
66 svar
Problem, sjusket tømrer..hjælp (billeder)
Trist at du ikke blev tilfreds med arbejdet, som du ansatte folk til, fordi du troede, de ville gøre et bedre stykke arbejde, end du selv ville have gjort. Men jeg forstår godt, at du ikke blev tilfreds, for det var ikke specielt pænt udført. Jeg har et par små huller i nogle af geringerne fra sidste gang jeg satte lister, og det har generet mig, men det er jo intet i forhold til det, du oplevede.
Men nu lød det jo som om, du skulle slippe for at betale alligevel. Ikke fordi det løser dit listeproblem rigtigt, men nu har du da i det mindste penge til enten at hyre en anden (og vise, hvordan du ikke vil have det) eller købe en god sav og gøre arbejdet selv.
Efter at have læst igennem denne tråd er det én ting, jeg har undret mig over. Hvis I nu ikke havde en aftale om at lave arbejdet, hvordan kan det så være, at de overhovedet kom ind for at gøre det? Havde du efterladt din nøgle, uden at I havde en aftale? Det synes jeg virker lidt bagvendt.
Men nu lød det jo som om, du skulle slippe for at betale alligevel. Ikke fordi det løser dit listeproblem rigtigt, men nu har du da i det mindste penge til enten at hyre en anden (og vise, hvordan du ikke vil have det) eller købe en god sav og gøre arbejdet selv.
Efter at have læst igennem denne tråd er det én ting, jeg har undret mig over. Hvis I nu ikke havde en aftale om at lave arbejdet, hvordan kan det så være, at de overhovedet kom ind for at gøre det? Havde du efterladt din nøgle, uden at I havde en aftale? Det synes jeg virker lidt bagvendt.
Senest redigeret:
Hold da op, så dårligt udført. Det der kan jo umuligt være lavet af en rigtig snedker. Det er bare at ringe og fortælle, at man er meget utilfreds. Samt at I ikke endnu har fortalt, hvilken liste I ønskede!?
Hvis du ikke får fat i ham, hvilket ikke er så mærkeligt, jeg ville heller ikke svare, hvis jeg havde efterladt sådan et dårligt arbejde bag mig..
Det nemmeste er at sende en SMS, hvor du kort fortæller, at I er utilfredse og vil bestride fakturaen, hvis det ikke udbedres. Han vil garanteret ringe inden for en time,
Plug og skrue, så kan man let få disse lister på plads. Ellers lidt akrylfuge og maling. Men du må undskylde, det der listearbejde så forfærd... ud, det skal fikses. Hvad end du gør, betal ikke en krone!! Indtil det er HELT okay, ikke okay, men 100% godt og du er 100% tilfreds. Problemet, man nogle gange støder på, når det er så ekstremt dårligt første gang, er at man synes, at det ser okay ud anden gang. Men det er kun "bedre" end første gang.. Vær omhyggelig med, at du bliver helt tilfreds. Jeg tror i øvrigt ikke, at den snedker kan lave et godt arbejde, så ville han aldrig have efterladt det sådan.
Held og lykke, og betal ikke en øre!
Hvis du ikke får fat i ham, hvilket ikke er så mærkeligt, jeg ville heller ikke svare, hvis jeg havde efterladt sådan et dårligt arbejde bag mig..
Det nemmeste er at sende en SMS, hvor du kort fortæller, at I er utilfredse og vil bestride fakturaen, hvis det ikke udbedres. Han vil garanteret ringe inden for en time,
Plug og skrue, så kan man let få disse lister på plads. Ellers lidt akrylfuge og maling. Men du må undskylde, det der listearbejde så forfærd... ud, det skal fikses. Hvad end du gør, betal ikke en krone!! Indtil det er HELT okay, ikke okay, men 100% godt og du er 100% tilfreds. Problemet, man nogle gange støder på, når det er så ekstremt dårligt første gang, er at man synes, at det ser okay ud anden gang. Men det er kun "bedre" end første gang.. Vær omhyggelig med, at du bliver helt tilfreds. Jeg tror i øvrigt ikke, at den snedker kan lave et godt arbejde, så ville han aldrig have efterladt det sådan.
Held og lykke, og betal ikke en øre!
billede 1: ingen specielt flot arbejde, i visse tilfælde er det dér godkendt, men jeg er selv kræsen og ville have krævet et rundere og mere jævnt resultat. mit forslag til løsning er skabelon... altid skabelon på omstændige problemer. tag et stykke pap, eller tykt papir, sæt op mod væggen og mod loftet, og dernæst op med låget derefter, træk derefter med blyant rundt kanten, så får du den rigtige form. tag reglen og sæt mod en væg eller anden lige side med bagsiden op (dvs den side, som er mod væggen skal være op, og siden mod loftet skal være mod væggen). skær ud efter skabelonen, fjern hullet og læg derefter dit pap med dit udsavede hul, tegn der og sav med stiksav og metalblad, metalblad for det fliser mindre. tænk på at et mellemrum her på 2-3 mm kun er godt for rørmarginal, så længe du har formen, så bliver man jo tilfreds 
billede 2: sprækker mod væggen må du tåle, standard og ikke gøre noget ved det, vil du dog undgå dem som mig, så enten tapetsere eller mod malet væg, så er det malerfuge, der gælder. samlingen er ok. man skærer ikke skråt samlinger midt i en væg. eventuelt malerfuge der, men nej.
billede 3: ikke skråt skåret hjørner var ikke standard før i tiden, men er det nu i stigende grad. dvs. du må tåle, hvis det ikke har været aftalt. niveau forskellen var dog ikke flot, du ser desuden en forskel med soklen mod gulvet, så det var under al kritik.
billede 4: at soklen stikker ud, kan man ikke gøre noget ved egentligt, uden kanten og træsiden, som du ser der, er malerfuge igen løsningen, dog også her standard. nu har jeg personligt ingen erfaring med, om listen satte sig eller ikke mod din betonvæg, men sidder den, så okay da. ellers så er det rawlplug, der gælder, men det ses jo dog endnu mere end et søm, og listen vil jeg have så ren og pæn, som det kun går, så enten må du sømme eller lime.
billede 5: ikke ok, jeg ville ikke have godkendt dette, som er kræsen, så der er det bare at gøre det om og gøre det rigtigt.
billede 6: en skadet liste skal ALDRIG anvendes, skam over den håndværker.
nu håndterer jeg en del kommunikation med forskellige firmaer for mit arbejde og principielt gælder dette i kort træk, har garanteret misset noget, så klager dukker nok op ^^.
* før noget arbejde skal påbegyndes, skal arbejdet diskuteres og pris bestemmes. * angående prisen er der 2 måder, enten får du et tilbud, hvor arbejdet skal være tydeligt angivet, både med arbejdsomkostninger og de forskellige materialer tydeligt opstillet og med egne rækker osv. så er der også en "flydende" variant, hvor man egentlig bare fortæller, hvad der skal gøres, og sker det, at du kommer og siger, at du gerne ville have en lille ændring, så bliver det bare "ja, men for pokker, det fikser vi", og så lægges det på, og du skal betale den regning, der kommer... mere risikabelt, men mest smidigt under arbejdsgangen. * hvis intet er blevet aftalt, men bare fortalt, hvad der skulle gøres, hvilket jeg tolker denne artikel som, så kan du se arbejdet som gratis, også ifølge loven. hvilket faktisk er ret fedt ^^ men hvilket firma vil give gratis arbejde og materialer. sidste tip er altid at tjekke firmaerne op, størrelsen på firmaet, årsindkomst osv. kan give indtryk af et stabilt firma, der kan være pålideligt osv. tag altid mindst 2 tilbud, da kan du spille dem mod hinanden og måske prutte lidt priser, men gå ikke for hårdt til værks, du skal trods alt arbejde på en eller anden måde med firmaet. betal ALDRIG på forhånd. hvem har ikke set byggefejl osv. på tv og se, grimme firmaer forekommer selv om alt ser godt ud på forhånd.
men har du lyst og ved, hvad en sav er, så gå løs! det bliver måske lidt fiasko, men det er virkelig meget sjovere at gøre tingene selv. og lykkes man så, vil du nyde lykkefølelsen så meget, at du vil lede efter det næste projekt at lave selv
billede 2: sprækker mod væggen må du tåle, standard og ikke gøre noget ved det, vil du dog undgå dem som mig, så enten tapetsere eller mod malet væg, så er det malerfuge, der gælder. samlingen er ok. man skærer ikke skråt samlinger midt i en væg. eventuelt malerfuge der, men nej.
billede 3: ikke skråt skåret hjørner var ikke standard før i tiden, men er det nu i stigende grad. dvs. du må tåle, hvis det ikke har været aftalt. niveau forskellen var dog ikke flot, du ser desuden en forskel med soklen mod gulvet, så det var under al kritik.
billede 4: at soklen stikker ud, kan man ikke gøre noget ved egentligt, uden kanten og træsiden, som du ser der, er malerfuge igen løsningen, dog også her standard. nu har jeg personligt ingen erfaring med, om listen satte sig eller ikke mod din betonvæg, men sidder den, så okay da. ellers så er det rawlplug, der gælder, men det ses jo dog endnu mere end et søm, og listen vil jeg have så ren og pæn, som det kun går, så enten må du sømme eller lime.
billede 5: ikke ok, jeg ville ikke have godkendt dette, som er kræsen, så der er det bare at gøre det om og gøre det rigtigt.
billede 6: en skadet liste skal ALDRIG anvendes, skam over den håndværker.
nu håndterer jeg en del kommunikation med forskellige firmaer for mit arbejde og principielt gælder dette i kort træk, har garanteret misset noget, så klager dukker nok op ^^.
* før noget arbejde skal påbegyndes, skal arbejdet diskuteres og pris bestemmes. * angående prisen er der 2 måder, enten får du et tilbud, hvor arbejdet skal være tydeligt angivet, både med arbejdsomkostninger og de forskellige materialer tydeligt opstillet og med egne rækker osv. så er der også en "flydende" variant, hvor man egentlig bare fortæller, hvad der skal gøres, og sker det, at du kommer og siger, at du gerne ville have en lille ændring, så bliver det bare "ja, men for pokker, det fikser vi", og så lægges det på, og du skal betale den regning, der kommer... mere risikabelt, men mest smidigt under arbejdsgangen. * hvis intet er blevet aftalt, men bare fortalt, hvad der skulle gøres, hvilket jeg tolker denne artikel som, så kan du se arbejdet som gratis, også ifølge loven. hvilket faktisk er ret fedt ^^ men hvilket firma vil give gratis arbejde og materialer. sidste tip er altid at tjekke firmaerne op, størrelsen på firmaet, årsindkomst osv. kan give indtryk af et stabilt firma, der kan være pålideligt osv. tag altid mindst 2 tilbud, da kan du spille dem mod hinanden og måske prutte lidt priser, men gå ikke for hårdt til værks, du skal trods alt arbejde på en eller anden måde med firmaet. betal ALDRIG på forhånd. hvem har ikke set byggefejl osv. på tv og se, grimme firmaer forekommer selv om alt ser godt ud på forhånd.
men har du lyst og ved, hvad en sav er, så gå løs! det bliver måske lidt fiasko, men det er virkelig meget sjovere at gøre tingene selv. og lykkes man så, vil du nyde lykkefølelsen så meget, at du vil lede efter det næste projekt at lave selv
det bedste ville have været, hvis I havde taget snedkeren FØRST...LinusW sagde:Et andet spørgsmål. Hvad er den bedste måde at få soklen på betonen, hvis væggen er ujævn? Lim kan jo fungere, men da vi sandsynligvis vil lave gulvet på et senere tidspunkt, kan det blive svært at fjerne soklen? Er bor og plug bedre? Vi vil jo ikke have, at der bliver en masse skygge-lipper, når væg og sokkel er hvide
så havde malerne tryllet sprækkerne ved listen væk... hvilket er umuligt for snedkeren at undgå, hvis væggen er bulet...
Ps. mærkelig placering af ventilen... man plejer at sætte dem mindst 1 dm lavere, så loftlisten går frit... var det snedkeren, der satte den op også??? DS.
///bg
Senest redigeret:
Jeg har utroligt lidt erfaring med at hyre folk, da jeg elsker at nørkle selv. Jeg er dog enig med anbacileus og en anden, der havde omtrent de samme synspunkter. Jeg synes arbejdet generelt minder meget om, hvordan nybyggede huse kan se ud. Ja, beskadigede lister bruger man selvfølgelig ikke, men ellers ser det ud til, at meget handler om at udføre en bestemt ting på en bestemt tid. Så længe man kan skyde skylden fra sig (væggen er ikke lige, hjørnerne er ikke vinkelrette) skal tingene udføres inden for en bestemt tid, og resultatet bliver derefter afhængigt af forudsætningerne. Man leverer et arbejde, ikke et resultat. Derefter må man lægge barren af forventninger på passende højde til forudsætningerne.
Jeg arbejder som håndværker (ikke tømrer) og kørte de første 3-4 år med målsætningen om, at jeg skulle give fast pris på et resultat. Jeg var ved at gå i stykker, da det aldrig medførte, at jeg fik betalt, selvom det gik hurtigere end planlagt. Det var altid modsatte. Arbejd gratis den sidste del, for at det skulle blive så godt som det overhovedet var muligt. Det er yderst få, der vil betale 100% mere for at få det en enkelt procent bedre. I dag arbejder jeg dog sådan. Jeg finder ud af, hvad folk vil have, og tager betaling for tiden. Selvfølgelig informerer jeg dem om, at den sidste del vil koste betydeligt mere end det smager. Nogle vil stadig have den sidste del, selvom det koster lige så meget som resten tilsammen. Klager forekommer ikke. Det er nok netop der, årsagen til mange utilfredse kunder ligger. Man skal være tydelig! Det gælder både håndværker OG kunde!
Jeg arbejder som håndværker (ikke tømrer) og kørte de første 3-4 år med målsætningen om, at jeg skulle give fast pris på et resultat. Jeg var ved at gå i stykker, da det aldrig medførte, at jeg fik betalt, selvom det gik hurtigere end planlagt. Det var altid modsatte. Arbejd gratis den sidste del, for at det skulle blive så godt som det overhovedet var muligt. Det er yderst få, der vil betale 100% mere for at få det en enkelt procent bedre. I dag arbejder jeg dog sådan. Jeg finder ud af, hvad folk vil have, og tager betaling for tiden. Selvfølgelig informerer jeg dem om, at den sidste del vil koste betydeligt mere end det smager. Nogle vil stadig have den sidste del, selvom det koster lige så meget som resten tilsammen. Klager forekommer ikke. Det er nok netop der, årsagen til mange utilfredse kunder ligger. Man skal være tydelig! Det gælder både håndværker OG kunde!
Føles lidt trist, at man skal være så omhyggelig med at forklare de selvfølgelige ting.
Som at det skal udføres ordentligt! IKKE som på billederne. Man bør da have en eller anden form for stolthed i sit fag.
Jeg har ingen som helst forståelse for, hvordan man kan efterlade sådan et stykke arbejde efter sig. Skammeligt, synes jeg.
Når man ser, at det ikke "går" at få listerne bedre mod væggen, bør man vel informere kunden om, at her skal vi fuge lidt,
for at det skal blive godt. Men at tage derfra og mene, at arbejdet er færdigt, er ikke okay.
Når man hyrer "proffer", burde man jo kunne stole på, at arbejdet i det mindste udføres godt.
Men i dagens samfund går det tilsyneladende ikke. Meget trist.
Jeg har hyret nogle firmaer til nogle opgaver, jeg ikke kunne klare selv. Pudse garage, ikke tilfreds måtte lave en del efterarbejde selv... Installation af jordvarmepumpe med shunt gruppe. Ivt var der 3 gange og måtte lave om og rette.
De snød med rørføringen, satte beslagene forkert mm.
Det firma, som jeg synes har gjort et godt stykke arbejde, er garageportEksperten her i Västerås.
Her kan I se mine projekter.
http://www.biobygget.se/hus.htm
Som at det skal udføres ordentligt! IKKE som på billederne. Man bør da have en eller anden form for stolthed i sit fag.
Jeg har ingen som helst forståelse for, hvordan man kan efterlade sådan et stykke arbejde efter sig. Skammeligt, synes jeg.
Når man ser, at det ikke "går" at få listerne bedre mod væggen, bør man vel informere kunden om, at her skal vi fuge lidt,
for at det skal blive godt. Men at tage derfra og mene, at arbejdet er færdigt, er ikke okay.
Når man hyrer "proffer", burde man jo kunne stole på, at arbejdet i det mindste udføres godt.
Men i dagens samfund går det tilsyneladende ikke. Meget trist.
Jeg har hyret nogle firmaer til nogle opgaver, jeg ikke kunne klare selv. Pudse garage, ikke tilfreds måtte lave en del efterarbejde selv... Installation af jordvarmepumpe med shunt gruppe. Ivt var der 3 gange og måtte lave om og rette.
De snød med rørføringen, satte beslagene forkert mm.
Det firma, som jeg synes har gjort et godt stykke arbejde, er garageportEksperten her i Västerås.
Her kan I se mine projekter.
http://www.biobygget.se/hus.htm
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------JessicaT sagde:
Har du sat sokkel bedre, end hvad billederne viser, uden at bruge blød fugemasse på en betonvæg?......skulle ikke tro det.
Men til TS, hvis man hyrer fagfolk i den rigtige rækkefølge, bliver resultatet bedre, tømrer først og maler kommer derefter. Men det kræver også lidt viden som bestiller.
Som tidligere nævnt, meget snak fra folk, der ikke ved.
Nej for jeg har ingen betonvægge.
Men samlinger og niveauforskelle på lister har jo ikke noget med det at gøre.
Er en gulvlist for høj sammenlignet med de andre, gør den lavere, hvor svært kan det være?
Heldigt for dig at du ved det
Men samlinger og niveauforskelle på lister har jo ikke noget med det at gøre.
Er en gulvlist for høj sammenlignet med de andre, gør den lavere, hvor svært kan det være?
Heldigt for dig at du ved det
Er det sådan, at når man har gået på uddannelse og skoler, så tror nogle, at de kan alting. Problemet er da, at de ikke har nogen erhvervserfaring. Så kommer de ud på projektet, og det skal være færdigt på en bestemt tid, og ingen med erfaring hjælper til. I nogle tilfælde OBS I NOGLE TILFÆLDE har man set tre mand komme ud til et job, en sætter stilladset op, to justerer boremaskinen, og sandsynligvis diskuterer de, hvad der foregik i weekenden. Hvem skal betale for dette??
Visst er det for dårligt med håndværkere som bruger et par minutter på at tage frem radioen og etablere lidt hygge på jobbet. At de desuden har frækheden til at tale i arbejdstiden er sygt.Elkludde sagde:
Så går det bestemt ikke til på alle tusindvis af kontorer rundt om i landet, hvor man flittigt sidder ved sin computerskærm hele dagen og aldrig ville få den tanke at logge ind på hverken Facebook eller byggahus i arbejdstiden og heller ikke stopper ved kollegaens skrivebord på vej til og fra kaffeautomaten et par gange om dagen udover de pauser, man har ret til...
Til daniellindholm; Et stort tak for et fremragende indlæg. Det er jo sådan i virkeligheden, at bare man betaler og er TYDELIG med, hvordan man vil have det, så får man det også, som man vil have det.
Støder på disse problemstillinger dagligt.
Støder på disse problemstillinger dagligt.
Uanset hvordan kommunikationen har været på denne bestilling, er der ingen undskyldning for niveauforskellene på samlingerne.evertb sagde:
Sprækkerne mod væggen, løsningen rundt om ventilationen og at ikke skære innerhjørne på en glat liste er ok men ikke de andre sjusket fejl.
Kender til sådan noget. Havde tømrere fra et stort malerfirma i forbindelse med malerarbejde, og da blev det sådan nogle steder. De rettede det, da jeg påpegede fejlene. De måtte komme flere gange på grund af flere i maleriet også. Ingen protester derfra. Havde aftalt prisen på forhånd. Helt klart at det var nogle praktikanter, der havde forsøgt. Så kom en erfaren mand. Professionel håndtering af fejlene fra firmaet, men klart det havde jo været bedre, hvis det blev gjort rigtigt fra starten.