Vi hyrede en tømrerfirma via anbefaling for at sætte gulvsokkel og loftliste op. Vi blev virkelig ikke tilfredse. Dels måden de arbejdede på og tog sig en uden at vi vidste om det, men det vigtigste er, at arbejdet føles meget sjusket udført.

Billederne viser, hvad vi er utilfredse med. Skal man acceptere dette?? Er det korrekt gjort?? Hvordan går vi videre? Protestere mod faktura? Kræve at de gør det bedre?

1. Den største fejl er loftlisten over ventilationen. Vi ved, at det er et tricky sted, men han sagde, at det ikke er noget problem at få det pænt med mønster skæring og fugning.

2. Gulvsoklen gaber mod væggen overalt. Betonvæggen er godt nok en smule ujævn, men det må da være muligt at få den til at passe med rawlplug og skrue?

3. Gulvsoklens samlinger og hjørner er skåret lige i stedet for 45 graders vinkel som det var før, hvilket var meget pænere. Desuden er der forskellige højder i nogle hjørner (se billede).

4. Loftlistens samlinger er ikke i niveau, så mønsteret brydes...

• Takliste med stor glippe ved ventilationsåbning, viser dårlig finish og manglede mønsterpasning.
  • Gulvsokkel mod væg med tydelige mellemrum og forkert skårne led, der ikke passer korrekt sammen. Misligholdelse af arbejde er synlig.
  • Dårlig monteret dørkarm med niveauforskel og usnitede hjørner ved fodpanel; ujævnt arbejde og ikke fortløbende linje ifølge tekst på billedet.
  • Gulvpaneler i hvid farve med tydelig afstand til væggen og ujævnt installerede dele; kanter stikker ud og sidder skævt.
  • Taklist viser skæv samling med uregelmæssig overgang. Pilen peger på problemområdet.
  • Foderskade ved vinduet; listen sidder ikke korrekt mod væggen. En pil peger på en utilpasset og ujævn samling mellem fodliste og væg.
Senest redigeret:
Det var ikke det værste, jeg har set. Men en dygtig snedker burde rimeligvis kunne gøre det lidt pænere, kunne man mene.

Problemet med denne type job er jo, at det handler om et "håndværk" og arbejdets slutresultat er helt afhængigt af udførerens håndværksmæssige færdigheder. En snedker kan f.eks. være meget dygtig til at rejse spær og sømme facadebeklædning, men dårligere til finpudsning indendørs.

Det bedste er jo at gå efter referencer, og det lader til, at I har gjort det? Spørgsmålet er, om den, der anbefalede firmaet, havde fået samme type arbejde udført?

Uanset hvad. Det bedste er jo at kontakte firmaet og fortælle, at I ikke er helt tilfredse med resultatet og kræve, at de retter op på dette.

Af det man ser på billederne, er det jo ikke direkte avancerede ting, og det burde ikke tage mere end en time at rette op (for en dygtig finsnedker).

Vedr. referencer: Jeg har selv hyret firmaer, der har haft et godt ry, men pga. den høje efterspørgsel har de taget nye tømrere (lærlinge?) ind, som måske ikke har haft samme dygtighed.

Når man bruger referencer, kan det derfor være vigtigt også at få navnet på håndværkeren og ikke kun firmanavnet. Jeg er derfor begyndt at huske dygtige håndværkeres navne, firmanavnet er ikke lige så vigtigt for mig, da personalet skiftes ud med tiden.

eviljava sagde:
Det var ikke det værste jeg har set. Men en dygtig tømrer burde vel kunne gøre det lidt pænere, kan man synes.

Problemet med denne type opgave er jo, at det handler om et "håndværk," og arbejdets slutresultat er helt afhængig af udførerens håndværkersnilde. En tømrer kan f.eks. være rigtig dygtig til at rejse spær og slå facadepanel op, men dårligere til det fine indendørs.

Det bedste er jo at gå efter reference, og det ser ud til, at I har gjort det? Spørgsmålet er, om den, der anbefalede firmaet, havde fået samme type arbejde udført?

Hvordan som helst. Det bedste er jo at kontakte firmaet og fortælle, at I ikke er helt tilfredse med resultatet og kræve, at de udbedrer det.

Af det man ser på billederne, er det jo ikke direkte avancerede ting, og det burde ikke tage mere end en time at udbedre (for en dygtig finsnedker).
Det er måske småting, men man må have lov til at være kræsen med sit eget hjem, er vel vores synspunkt. Vi har haft dårlige håndværkere før, så denne gang tog vi en, der var en rigtig professionel... troede vi. Min partners kollegas mand ejer et firma, som er virkelig dygtige og har fået pris for det... da de ikke havde tid, anbefalede han denne tømrer... selvfølgelig troede vi, det var sikkert da.

Selvfølgelig skal jeg ringe og udtrykke vores utilfredshed... problemet er, at det er halvt umuligt at få fat på ham.

Så til historien hører vel, at malerne, der var der før (gjorde et rigtig godt job), efterlod nøglen til tømreren, der skulle komme fredag. Da jeg ringer torsdag, da jeg ikke har hørt fra nogen af dem for at se, om de virkelig kommer, siger han, at de allerede var færdige. Jeg havde ingen anelse om, at de skulle komme der på torsdag, da de havde sagt noget andet til os... fik ikke engang mødt fyrene, der gjorde arbejdet. Chefen havde været hos os tirsdag og kigget i 10 min... vi blev enige om at tale mere senere, da han var stresset... jeg kunne ikke få fat på ham, og han ringede ikke... vi fik ikke engang lov til at vælge loftlisten selv??? Så får jeg at vide torsdag eftermiddag, at arbejdet var færdigt... Vi har ikke engang nået at tale pris.

Jeg havde ikke accepteret det job, man havde jo gjort det bedre selv. Har du betalt?

LinusW sagde:
Chefen havde været hos os på tirsdag og kigget i 10min..vi blev enige om at tale mere senere da han var stresset.. jeg kunne ikke få fat på ham og han ringede ikke..vi fik ikke engang lov til at vælge loftlisen selv??? Så får jeg at vide torsdag eftermiddag, at arbejdet var færdigt.. Vi har ikke engang nået at tale pris
Ja, det lyder jo unægtelig mærkeligt? Jeg tolker dette som at I egentlig ikke har en aftale med firmaet? Hverken mundtligt eller skriftligt...

Senest redigeret:
Marlene Eskilsson sagde:
Jeg havde ikke accepteret det job, man havde jo gjort det bedre selv. Har du betalt?
Nej vi har ikke betalt. Vi ved ikke engang, hvad de vil have for det... Arbejdet blev gjort i går.

eviljava sagde:
Ja, det lyder jo unægteligt mærkeligt? Jeg tolker dette som, at I egentlig ikke har en aftale med firmaet? Hverken mundtlig eller skriftlig...
Nej kan ikke påstå, at vi har en mundtlig aftale, da vi kun mødtes en kort stund. Han kom til os på tirsdag og kiggede en hurtig gang, og vi talte ca. 10 min, så var han nødt til at smutte. Han sagde, at de kan gøre det i "slutet på veckan". Spurgte, hvad vi ville have for lister, og jeg sagde en tre hörns list, men at min sambo ville vælge. Vi gik igennem det, der skulle gøres, lidt hurtigt, og han tog noter. Jeg hørte ikke fra ham onsdag, så prøvede at ringe samt at jeg ringede 8 gange torsdag (trodde de ville skide på os). Han ringer torsdag eftermiddag og siger, at det er klart, og hans folk har efterladt nøglen i postkassen.

Ring og sig, at du vil have det rettet på en professionel måde. En rigtig snedker skal ikke gøre sådan. Betal ikke før de har gjort det, som du ønsker. Gør indsigelse mod fakturaen skriftligt.

• Synes
Amcehr
  • Laddar…
Et andet spørgsmål. Hvad er den bedste måde at få soklen på betonen, hvis væggen er ujævn? Lim kan jo virke, men da vi sandsynligvis vil lave gulvet på et senere tidspunkt, kan det blive svært at få soklen af? Boremaskine og plugge bedre? Vi vil jo ikke have en masse skyggekanter, når væggen og soklen er hvide.

LinusW sagde:
Et andet spørgsmål. Hvad er den bedste måde at få soklen på betonen, hvis væggen er ujævn? Lim kan jo fungere, men hvis vi måske vil lave gulvet på et senere tidspunkt, kan det blive svært at få soklen af? Er bor og rawlplugs bedre? Vi vil jo ikke have en masse skygger, når væg og sokkel er hvide.
Generelt...er man pertentlig, gør det selv, ellers bliver både du og den, du hyrer, skøre, inden det er klart:-) Hver gang jeg har ansat en håndværker, har jeg været indstillet på, at jeg må nøjes med det resultat, der bliver (og jeg er alligevel blevet skuffet for det meste...) Så der, hvor jeg virkelig er pertentlig selv, gør jeg det selv... med det sagt, jeg ville ikke have accepteret den fremgangsmåde, I er blevet udsat for. Resultatet i sig er så middelmådigt...og over ventilen er det bare ren dovenskab.

Angående det specifikke spørgsmål om fastgørelse mod væggen:
Skruer I listerne fast til væggen, vil listerne følge væggen...dvs. bølge ligesom væggen...det bliver sjældent pænt. Lim er en god løsning. (Men med den ulempe, at det er sværere at justere, hvis I lægger et andet gulv senere. Det bedste er at gøre alt samtidig)
Derefter fuger I med akrylfuge mellem liste og væg og afslutter med en overmaling, så bliver det helt usynligt og helt tæt.

• Synes
Riggen
  • Laddar…
S
sagde I, at I ville have afrundede hjørner, ellers er det der standard.

resten ser ikke flot ud

Synes nok også, I skal klage over dette. Det ser ud omtrent som noget, jeg ville have gjort, er virkelig dårlig til lister. Plejer at snyde til det i slutningen med akrylfugemasse og maling. Og jeg er ingen håndværker, der burde have fuld kontrol over dette.
Havde jeg betalt for dette, ville jeg have forventet et bedre resultat.

Spikerplug til gulvlisterne.

Gør om gør ret...

Jeg ville have gjort det med sned-/geringsskåret overalt, på visse steder tager det selvfølgelig længere tid, f.eks. at sætte hulkeliste op i loftet og få styr på ydre og indre vinkler er jo ikke altid helt let, men nu taler vi om en lige liste. Har ikke snedkeren adgang til en kap-/geringssav eller hvad? Jeg mener, at sammensætte en almindelig lige liste midt på gør man jo pænest med et 45 graders snit, og i en kap- og geringssav tager det jo præcis lige lang tid at save begge snit.

Der er selvfølgelig dygtige håndværkere, der er stolte af deres fag og ikke accepterer dårlige løsninger, men resultatet ovenfor er grunden til, at jeg ikke hyrer folk til denne type job. Jeg ved, hvordan jeg vil have det, og skal ikke behøve at stå og pege hver eneste samling ud og beskrive, hvordan den skal laves. Derfor gør jeg det selv, det kan tage længere tid, men det bliver, som jeg vil have det. Havde jeg kommet hjem og set dette i mit hus, ville jeg være blevet rasende, især hvis man var blevet lovet, at f.eks. lave en pæn løsning rundt om ventilationen.

Jeg tror, at som kunde er der ganske vist en stor risiko for, at man forventer for meget og antager, at håndværkere skal kunne læse ens tanker, men man må jo trække grænsen et sted.

Overvejer, om han ville sætte listerne sådan i sit eget hus, men så kom jeg til at tænke på det seneste afsnit af Arge Snickaren, manden i huset var jo ifølge oplysninger snedker, og han havde jo ikke gjort meget rigtigt i sit eget hus.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.