34,977 læst ·
66 svar
35k læst
66 svar
Problem, sjusket tømrer..hjælp (billeder)
Almindelig refleksion er jo også, at man har meget forskellige opfattelser af både, hvad der er pænt, og hvad der er "rigtigt". Gerede hjørner på lister er jo klart pænest...men ikke det eneste "rigtige". Oprofilerede lister kan jo samles på mange måder...og lige samlinger i indre hjørner er jo i princippet standard.
Når jeg hyrer nogen nu til dags...hvilket er sjældent, laver jeg altid en detaljeret skitse på computeren, der beskriver hver eneste detalje og hvordan den skal være. Så hvis håndværkerne i halvdelen af tilfældene ikke har læst eller fulgt det...så kan man nemt anfægte fakturaen med henvisning til specifikationen i hvert fald...
Når jeg hyrer nogen nu til dags...hvilket er sjældent, laver jeg altid en detaljeret skitse på computeren, der beskriver hver eneste detalje og hvordan den skal være. Så hvis håndværkerne i halvdelen af tilfældene ikke har læst eller fulgt det...så kan man nemt anfægte fakturaen med henvisning til specifikationen i hvert fald...
Moderator
· Stockholm
· 57 786 indlæg
Det meste ser ret dårligt ud. Visse detaljer er svære at vurdere ud fra billederne, om det vile været muligt at gøre bedre. Men den der åbning mod væggen, i det mindste som den ser ud på billedet, må man nok acceptere, hvis væggen er ujævn. Ellers risikerer man at perforere listen med sømplug, så den ser ud som en schweizerost. Til en vis grad kan man undgå åbningen med velovervejet sømplacering. Men det mest almindelige er nok at udbedre åbningen med latexfuge og lidt maling.
På de steder, hvor lister er sammensat lige, ser man, at det ikke er professionelle, der har været i gang; de skal sammensættes i vinkel, så bliver samlingerne meget mindre fremtrædende.
På de steder, hvor lister er sammensat lige, ser man, at det ikke er professionelle, der har været i gang; de skal sammensættes i vinkel, så bliver samlingerne meget mindre fremtrædende.
Billede 1 Det er vel næppe muligt, at det kan blive pænere med en forkert placeret ventil.
Billede 2 Gabet kan ikke gøres noget ved, det er blød fugning, der gælder Skjødet blød fuges, fordi gulvet ikke er lige.
Billede 3 Den lille stump bør udbedres, da det kun er sjusk, sandsynligvis fordi hjørnet ikke er helt lige. Angående geringssave, så er det ikke noget man gør i hjørner med lige lister, fordi hjørner aldrig er præcis 90°; hvis det havde været en profileret liste, kunne man, hvis ønsket, have lavet et hjørne med overkropsning, men det koster en del i tid og skal bestilles separat.
Billede 4 Der burde man have rundet hjørnet og blød fuget mod væg.
Billede 5 Der burde man have gersavet skjødet og blød fuget mod væg og loft.
Billede 6 Der gælder blød fugning, hvis listen er beskadiget, bør den udskiftes.
Generelt angiver man, hvilke kvalitet krav man har, hvis de er højere end standard, bør man tage i betragtning, at færdigmalede lister bør males yderligere en gang mindst efter montering, hvis man har høje krav til finish.
Billede 2 Gabet kan ikke gøres noget ved, det er blød fugning, der gælder Skjødet blød fuges, fordi gulvet ikke er lige.
Billede 3 Den lille stump bør udbedres, da det kun er sjusk, sandsynligvis fordi hjørnet ikke er helt lige. Angående geringssave, så er det ikke noget man gør i hjørner med lige lister, fordi hjørner aldrig er præcis 90°; hvis det havde været en profileret liste, kunne man, hvis ønsket, have lavet et hjørne med overkropsning, men det koster en del i tid og skal bestilles separat.
Billede 4 Der burde man have rundet hjørnet og blød fuget mod væg.
Billede 5 Der burde man have gersavet skjødet og blød fuget mod væg og loft.
Billede 6 Der gælder blød fugning, hvis listen er beskadiget, bør den udskiftes.
Generelt angiver man, hvilke kvalitet krav man har, hvis de er højere end standard, bør man tage i betragtning, at færdigmalede lister bør males yderligere en gang mindst efter montering, hvis man har høje krav til finish.
Præcis, de gange jeg bruger færdigmalet, så latexfuger/spartler jeg, hvis det er nødvendigt, og så giver jeg bare en hurtig strygning over hele listen, men som sagt, jeg betaler kun med min egen tid.
Mindst en påføring, helst skal man slibe og anvende en primer, hvis det er fabriksmalet, og derefter en færdigstrøg. Jeg synes, at kun at lave en færdigstrøg bliver stribet, da malingen ikke hæfter på det fabriksmalede og får næsten en "perle-"effekt, dvs. det flyder ikke jævnt over overfladen (lidt off topic).cecar33 sagde:Billede 1 Det er vel næppe muligt, at det skal kunne blive pænere med en forkert placeret ventil. Billede 2 Revner kan man ikke gøre noget ved uden at anvende fugefilt, som gælder. Samlingen fuges, da gulvet ikke er lige. Billede 3 Det lille stykke bør udbedres, da det kun er sjusk, sandsynligvis hjørnet ikke helt lige. Angående geringssavning er det ikke noget man gør i hjørner med lige lister, da hjørner aldrig er præcis 90°. Havde det været profileret liste, kunne man, hvis ønsket, have lavet et hjørne med forgrening, men det koster en del tid og skal derfor bestilles separat. Billede 4 Der burde man have rundet hjørnet og anvendt fugefilt mod væggen. Billede 5 Der burde man have gersavet samlingen og fugt mod væg og loft. Billede 6 Der gælder fugefilt. Hvis listen er beskadiget, bør den udskiftes. Generelt angiver man, hvilke kvalitetskrav man har, hvis de er højere end standard. Så bør man tage i betragtning, at færdigmalede lister skal males yderligere mindst én gang efter montering, hvis man har høje krav til finishen.
Men tilbage til TS' spørgsmål. Jeg ville ikke anse dette som udført af en snedker med nogen som helst form for finsnedkeri-kundskab. Man kan altid forsvare et arbejde med, at man ikke har bestilt ifølge alle de tilgængelige tømmeløsninger, der findes, dvs. du som bestiller skal have en snedkeruddannelse. Min mening her er, at den, der tjekker arbejdet (var det ejeren af firmaet?), skal stille alle relevante spørgsmål, så kunden bliver tilfreds med arbejdet. Her har man gjort et dårligt arbejde fra start og fået en utilfreds kunde. Man kan ikke stille krav til, at en bestiller skal kende forskellige udførelsesmetoder, så stå fast. Hvis de påstår, at du ikke har bestilt ifølge gering, så spørg dem, hvorfor de ikke spurgte dig om udførelsesmetoden.
Tak for gode tips.cecar33 sagde:
Men som professionel bør man sige det til sin kunde i så fald og forsøge at finde en løsning. De sagde, at det kan gøres pænt...synes de, dette er pænt, så kommer jeg gerne hjem til dem og "pynter op".
Jeg skal stå fast! Vi har jo tænkt at male og fuge lister osv for at fjerne alle sømhoveder og mærker efter pistolen. Men det føles som om helheden i dette arbejde bare er sjusket og tilfældigt sammensat. Jeg har ikke fået en chance for at sige, hvordan vi vil have det i detaljer, da jeg kun nåede at tale med ham i 10 minutter, og næste gang jeg fik fat i ham, var alt allerede færdigt? Mærkeligt, at de ikke engang ringede til mig, da de kom ind i lejligheden, og der ikke var nogen hjemme, kan man mene.AndersS sagde:Men tilbage til TS's spørgsmål, så ville jeg ikke anse dette for at være udført af en tømrer, der har nogen form for fintræskendskab. Man kan altid forsvare et arbejde med, at man ikke har bestilt i henhold til alle de forekommende tømrerløsninger, der findes, dvs at du som bestiller skal have en tømreruddannelse. Min mening her er, at den, der ser på arbejdet, hvis det var ejeren af firmaet, skal stille alle relevante spørgsmål, så kunden bliver tilfreds med arbejdet. Så her har man gjort et dårligt arbejde fra starten og fået en utilfreds kunde. Man kan ikke stille krav om, at en bestiller skal kende til forskellige udførselsmetoder, så stå fast. Påstår de, at du ikke har bestilt i henhold til gerning, så stil modspørgsmålet, hvorfor de ikke spurgte dig om udførselsmetoder.
Inden dommen falder over snedkeren, der har været i gang, skriv gerne hvad det kom til at koste. Det ser ikke pænt ud, det er jeg enig i. Men jeg vil gerne vide prisen på arbejdet, det kan være der var tidsmangel/omtanke om kunden, som gjorde at snedkeren tog disse genveje.
(Og med omtanke om kunden mener jeg at det skulle gå hurtigt, så timeprisen ikke ville blive så høj)
(Og med omtanke om kunden mener jeg at det skulle gå hurtigt, så timeprisen ikke ville blive så høj)
Det kan være at de er farvet men jeg foretrækker almindelig plugg og løs skrue som også findes farvet som man kan skrue i og har styr på hvordan det bliver, slå i spikplugg i lister virker voldsomtSBH sagde:
Der er ingen undskyldning for dette klanteri som tager flere timer at rette op påmurbrukm sagde:Inden dommen falder over snedkeren, der har været i gang, skriv gerne hvad det kom til at koste. Det ser ikke pænt ud, det er jeg enig i. Men jeg ville gerne vide prisen på arbejdet, det kan være det var tidsnød/omtanke for kunden der gjorde at snedkeren tog disse genveje.
(Og med omtanke for kunden mener jeg at det skulle gå hurtigt så timeprisen ikke ville blive så høj)
Elkludde sagde:
Saxet fra byggmax.
"Spikplugg anbefales, når du vil lave montage i mere massive materialer som beton, letbeton, tegl eller hulsten. Med spikpluggen fæster du nemt reglar, sokler,
skabe og køkkenindretninger. Bor igennem hvad du vil fæstne og videre ind i væggen, slå derefter spikpluggen på plads med en hammer."