8,602 læst ·
26 svar
9k læst
26 svar
Problem! Revne i hele væggen bag tv'et!
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Uanset om du kan fikse det med spartel og maling, så vil det sandsynligvis revne igen, en renoveringsgips løser dette problem. Væggen holder, og det er mere kosmetisk, at det er grimt med revnen. Har man en sprickangivelse så kommer den oftest tilbage, når huset bevæger sig.
Okay, jeg er lidt usikker på, hvad begrebet pudset indebærer, hvis jeg skal være ærlig.Jan-Å sagde:Hm nä Du missforstod ikke. Måske tænkte jeg forkert :S Men væggen er vel pudset? I så fald tænkte jeg, at revnen er i pudset, letbetonvæggen har bevæget sig, hvilket sprækker pudset på begge sider, men stenene er hele og sidder sammen med mørtel og armering.
Jeg opfattede revnerne som lodrette, men billederne viser faktisk revnen både som vandret og lodret. Har det sprækket lodret som jeg troede, må stenene have sprækket hele vejen, hvilket jeg anså for usandsynligt. En vandret sprække derimod kan følge fugen mellem 2 rækker sten, og så kan mørtlen selvfølgelig have sprækket lige igennem væggen. :O
Det er en letbetonvæg, der er spartlet på den ene side, så det er blevet som en overflade af puds (spartelmasse).
På den anden side er væggen ikke bearbejdet endnu, så der er det ren letbetonoverflade indtil videre.
Sprækken er lodret.
Havsutsikt sagde:
Sprækken er ret lille, så man ser den næsten ikke, medmindre man kigger efter den.
Desuden er det et gammelt hus med betonvægge, alle håndværkere, der har været her, har påpeget, at væggene sandsynligvis næppe vil bevæge sig mere.
Pudset er væggen, når man har "klædt" den med pudsmørtel, et lag mørtel, der giver en glat overflade på murede vægge. Men jeg er måske helt ude at cykle her? er ikke væggen muret af letbetonsten?
Hvis væggen er støbt i ét stykke, så burde armeringen holde væggen sammen, selv om betonen er revnet. Det plejer generelt at være svært at få revner til at forsvinde ved at spartle dem, jeg ville sætte en gipsplade op, hvis det var vigtigt sikkert at skjule revnen.
Hvis væggen er støbt i ét stykke, så burde armeringen holde væggen sammen, selv om betonen er revnet. Det plejer generelt at være svært at få revner til at forsvinde ved at spartle dem, jeg ville sætte en gipsplade op, hvis det var vigtigt sikkert at skjule revnen.
Nja muret og muret ved jeg ikke, om den er. Det er en almindelig letbetonvæg ganske enkelt. :|Jan-Å sagde:Pudset er væggen, når man har "beklædt" den med puds, et lag med mørtel, der giver en glat overflade på murede vægge. Men jeg kan muligvis være helt på vildspor her? er ikke væggen muret af letbetonsten?
Hvis væggen er støbt i ét stykke, burde armeringen holde væggen sammen, selvom betonen er revnet. Det plejer generelt at være svært at få revner til at forsvinde ved blot at spartle dem, jeg ville sætte en gipsplade op, hvis det var vigtigt at skjule revnen sikkert.
Formodentlig det du beskriver som støbt i ét stykke.
Væggen består sandsynligvis af letbetonblokke. De er i ét stykke fra gulv til loft, og hvis jeg ikke husker forkert, er de 60 cm brede. En mulig forklaring kunne være, at du har boret og sat plugs for tæt på skarven mellem blokkene. (Specielt eftersom revnen ser så lige ud). Der plejer ikke at være puds på disse vægge. Det er ikke nødvendigt, muligvis lidt spartelmasse i samlingerne. kamilenski´s forslag med gennemgående bolte og skiver er meget godt.
Så har jeg også lært det d^_^b undskyld TS, hvis jeg har rodet lidt med dit liv :blushing:JanneL sagde:Væggen består sandsynligvis af letbetonblokke. De er i ét stykke fra gulv til loft og hvis jeg ikke husker forkert, 60 cm brede. En mulig forklaring kunne være, at du har boret og plugget for tæt på samlingen mellem blokkene. (Specielt fordi revnen virker så lige). Der plejer ikke at være puds på disse vægge. Det er ikke nødvendigt, eventuelt lidt spartelmasse i samlingerne. kamilenski´s forslag med gennemgående bolte og skiver er meget godt,
Hvordan er blokkene fastgjort i gulv/loft? armering eller med mørtel eller hvad? :S
Lyder sandsynligt, at det er revnet mellem blokkene i så fald.
Løfter tråden lidt.
Jeg er ikke længere bekymret for væggens eksistens.
Den ene side af revnen har jeg forstærket med strimmel og spartlet i forbindelse med at hele væggen blev bredspartlet, der er alt i sin orden!
Den anden side er dog i stuen og der er alt klart, der vil jeg ikke gøre noget avanceret.
Hvordan laver man en simpel løsning for at skjule revnen så den ikke kommer tilbage?
Snakkede med en maler som syntes at man skulle tage et tyndt lag latexfugemasse og så "punktmale" over, hvordan lyder det?
Den ene side af revnen har jeg forstærket med strimmel og spartlet i forbindelse med at hele væggen blev bredspartlet, der er alt i sin orden!
Den anden side er dog i stuen og der er alt klart, der vil jeg ikke gøre noget avanceret.
Hvordan laver man en simpel løsning for at skjule revnen så den ikke kommer tilbage?
Snakkede med en maler som syntes at man skulle tage et tyndt lag latexfugemasse og så "punktmale" over, hvordan lyder det?
Medlem
· Västragötaland
· 870 indlæg
Præcis som det lyder, lidt småsnyd, ses det ikke så findes det ikke. Risikoen er, at den vender tilbage.savio sagde:Løfter tråden lidt.
Den ene side af revnen har jeg forstærket med strimmel og spartlet i forbindelse med, at hele væggen blev bredspartlet, der er alt i orden!
Den anden side er dog i stuen, og der er alt klart, der vil jeg ikke gøre noget avanceret.
Hvordan laver man en smidig løsning for at skjule revnen, så den ikke vender tilbage?
Jeg snakkede med en maler, som mente, at man skulle tage et tyndt lag latexfugemasse og så "prikmale" over, hvordan lyder det?
Klik her for at svare