Vi satte op væg-tv'en på væggen for nogle uger siden.
Væggen er tynd (7-8 cm vil jeg gætte) og af letbeton.
Efter mange tips og råd satte vi derefter tv'en op med hjælp af letbetonplugg og skrue til formålet.
Tv'en sad godt og der var ingen problemer at se.

I dag, når vi renoverer i rummet på den anden side af væggen, ser vi at skruerne næsten er gået hele vejen igennem til den anden side, og en revne er opstået fra gulv til loft.

Revnen ses nu også på tv'ens side, hvilket jo gør mig lidt nervøs.
Kan væggen falde sammen? Kan tv'en falde?
Kan man styrke væggen på nogen måde?
Det skal tilføjes, at vi nu har taget tv'en ned for en sikkerheds skyld. Den vejer dog kun ca. 23 kg, så det er ikke på nogen måde en tungvægter.

Dette opstod da vi pænt tog tapet ned i rummet på den anden side af tv'et.
Estetisk er der ingen problemer, da jeg sikkert kan spartle igen revnen og male over.

Jeg vedlægger billeder af elendigheden.
Billederne med hvid væg er rummet hvor tv'en hænger, de resterende billeder er fra rummet på den anden side.

• Vægg med letbeton, tapetfjernelse, synlige skruer og revner efter montering af tv.
  • En sprække i en let betonvæg med afskallet maling og tapet, set på den side af væggen hvor der blev renoveret.
  • TV monteret på en hvid væg, muligvis letbeton. Skærmen hænger stabilt, men der er bekymring for skader på væggen. Ingen synlig sprække her.
  • Sprække i en hvid letbetonvæg, der har opstået efter installation af vægmonteret tv. Sprækken strækker sig vandret fra venstre til højre.
Nu er det lige svært at sige, men fra hvad man ser på billederne, er der nok ingen risiko for, at væggen vil falde sammen. Det er lettest at se det på stedet. Virker det som om, pluggen du satte fast for at hænge tv'et op med sidder løs, limede du også pluggen, da du satte den ind?

Hvis man vil have en pæn overflade og løse det på en enkel måde, kunne man lime et stykke gips fast med PL400 lim, for eksempel, for at undgå alt arbejdet med at få overfladen til at se flot ud. Men samtidig er malet puds også pænt.

Senest redigeret:
Richtmann sagde:
Nu er det lige svært at sige, men hvad man ser på billederne, så er der nok ingen risiko for, at væggen kommer til at styrte sammen, det letteste er jo at se det på stedet.
Virker de til at sidde løst, de plugs du satte fast for at hænge TV'et op, limede du også pluggen da du satte den ind?

Vil man få en pæn overflade og løse det på en enkel måde, ville det være at lime et stykke gips fast med fx PL400 lim, for at undgå alt arbejdet med at få orden på overfladen.
Men samtidig er det pænt med malet puds også.
Pluggen virkede til at sidde godt, da jeg satte dem ind, synes jeg. Jeg limede ikke pluggen nej.

Pæn overflade tror jeg ikke er noget problem, jeg tror næsten, at jeg i princippet kan male over revnen bag TV'et, der hvor det er vigtigst, at det ser godt ud.
Rummet bag TV'et skal spartles bredt, så der er det ikke noget problem at "skjule" revnen.
Så reparationsgips af æstetiske grunde synes jeg ikke er nødvendigt.

Men du tror, at væggen vil kunne holde til et 23 kg TV i fremtiden trods revnen, der er opstået?

Meget svært at sige, men ud fra billederne kan jeg ikke forestille mig, at der skal være nogle problemer overhovedet, da en sådan væg også er armeret, og er jo ikke bare ren puds, kan i hvert fald ikke forestille mig noget andet.

Richtmann sagde:
Meget svært at sige, men hvad man kan se ud fra billederne, så kan jeg ikke forestille mig, at der skal være nogle problemer overhovedet, da en sådan væg også er armeret og er jo ikke bare ren puds, kan i hvert fald ikke forestille mig noget andet.
Er der ingen risiko for, at kun tv'et kan falde ned, som du ser det?

Hvorvidt den er armeret eller ej, ved jeg ikke, men det er virkelig blødt i væggen.
Når jeg skal skrue noget i den væg, behøver jeg ikke bruge boremaskine, det er nok at trykke en skruetrækker ind, så bliver der hul.

Så er det egentlig op til, hvor godt pluggen sidder. Føler du, at den virker til at sidde fast (formoder, det er mellem 2-4 plugger, som du har hængt tv'et op på), og fordeler du vægten på disse plugger, så bliver det ikke så meget belastning på hver plugg. Men som sagt, hvis pluggerne føles stabile, og du kan stramme uden, at pluggen virker til at ville skyde udad, som de gør, når de er løse, så bør der ikke være nogen problemer. Så er det vigtigt, at man bruger den rette type plugg også. Hvis det er porøst, er pluggerne med ekstra store "vinger" lidt bedre, og man kan også lime dem med f.eks. pl400, så kan man være sikker.

Vil man føle sig 100% sikker kan man bruge gevindstang. Bor hulen lige igennem og forsænk gevindstangen med møtrik og skive. Spartl ind. Så kan du nok hænge et 50 kg tv der.
Vil du hænge endnu mere, placér en større plade bagfra. Typ hulplade.

Edit. Væggen holder.

Senest redigeret:
kamilenski sagde:
Vil man føle sig 100% sikker kan man bruge gevindstang. Borr hullerne lige igennem og forsænk gevindstangen med møtrik og skive. Spartl ind. Så kan du nok hænge et 50 kg tv der.
Vil du hænge endnu mere, placer en større plade bagfra. Typ hulplade.

Edit. Væggen holder.
Flot EDIT der :cool:

Har hørt med en tømrer, der har været i huset tidligere. Han sagde, at der var godt med armering i væggen, så det bør ikke være noget problem.
Han sagde, at man kunne tage pluggen ud, lime og sætte i nye plugs.
Men samtidig er jeg bange for, at hullerne udvides for meget, så det bliver værre, så jeg tror, jeg undgår at gøre noget overhovedet.
Tvn får hænge.

savio sagde:
Hvorvidt den er armeret eller ej ved jeg ikke, men det er virkelig blødt i væggen.
Når jeg skal skrue noget i den væg, behøver jeg ikke bruge bor, det er nok at trykke en skruetrækker ind, så bliver der hul.
lyder ikke godt.... som en pudset gipsplade?

Senest redigeret af en moderator:
gaia sagde:
låter ikke godt.... som en pudset gipsplade?
Usikker på hvordan en pudset gipsplade er, men det er intet problem at lave huller i min letbeton med mejsel iaf.

Synes I forresten, at jeg skal skrue skruerne ud, fylde pluggen med PL400 og skrue ind igen, lade det tørre og så op med tv'et?

Det er bare forslag.

• Diagram med gängstång, bricka, mutter og spackel, der viser konstruktionen af en vægfastgørelse. Grå og gul markering til visualisering.
Vi har hængt en 42 tommer på en letbetonvæg med 4 franske skruer i fischerplug, sidder som bare f-n og kommer aldrig til at falde ned. Desuden et beslag hvor man kan folde plasmaen 90 grader ud mod væggen, hvilket bliver en rimelig hejsekraft.
Revnen er vel i pudsen, ikke i letbetonstenvæggen?

Jan-Å sagde:
Vi har hængt en 42-tommer på en letbetonvæg med 4 franske skruer i fischerpløkker, sidder som f-n og vil aldrig falde ned. Desuden en beslag, hvor man kan folde plasmaen 90 grader mod væggen, hvilket bliver en nogenlunde hævstang.
Revnen er vel i pudset, ikke i letbetonvæggen?
Revnen er altså lige igennem væggen, da man ser den fra begge sider af væggen.
Eller misforstår jeg dit spørgsmål?

kamilenski sagde:
Det er bare forslag.
Jeg forstår, lyder som et godt forslag men måske lidt for avanceret for min del ;)

savio sagde:
Revnen går altså lige igennem væggen, da man kan se den fra begge sider af væggen.
Eller misforstår jeg dit spørgsmål?
Hm nej, du misforstod ikke. Måske tænkte jeg forkert :S Men væggen er vel pudset? I så fald tænkte jeg, at revnen er i pudset, letbetonvæggen har bevæget sig, hvilket sprækker pudset på begge sider, men stenene er hele og sidder sammen med mørtel og armering.

Jeg opfattede revnerne som lodrette, men billederne viser i øvrigt revnen både som vandret og lodret. Hvis det er sprunget lodret som jeg troede, må stenene jo være sprunget hele vejen igennem, hvilket jeg fandt usandsynligt. En vandret revne derimod kan følge fugen mellem 2 rækker sten, og der kan selvfølgelig mørtelen have sprunget lige igennem væggen. :O

• Synes
Snabelhund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.