Hej! Jeg borede hul i gipsvæg og satte en M4-udvider i. Da jeg skruede ind, drejede "armene" sig i stedet for at udvide sig. Se billede.

Jeg testede en udvider (holdt fast med tang og skruede) og de virker ok. Men jeg ved ikke, hvorfor de drejer sig, når de er inde i væggen.

Idéer? Tips?

Tak!

• M4-metaldybel med drejede "arme", vist i en hånd, bruges til fastgørelse i gipsvægge.
De skal udvides med en tang, der ikke roterer gipsankeret. Men jeg har gjort som du uden problemer.

• Synes
Mrtyalcin
  • Laddar…
Men jeg har sat op mange mollyplugg ved bare at skrue også, så det burde gå uden tangen også. Men det er måske forskellige expanders. Ved desværre ikke.

• Synes
Mrtyalcin
  • Laddar…

Bedste svar

Det som let sker, hvis man ikke bruger tang, er, at hele ekspanderen begynder at dreje rundt. Og de metalflige, der skal gribe i gipset, skærer så gipspladen i stykker. Hele pluggen bliver som en boremaskine.

Så tang er godt.

Men det, vi ser på billedet, ser mærkeligt ud. Det ser ud som om, skruen ikke har taget gevindet ordentligt.

Uanset hvad løser man det med en tang. Den findes lidt billigere på Jula.

• Synes
Mrtyalcin
  • Laddar…
ser det ud sådan, så må skruen jo gå tungt i "møtrikken". Altså det yderste.

• Synes
Mrtyalcin
  • Laddar…
Skal man trække i dem med skruen bør man undgå skruemaskinen (eller køre langsomt på laveste gear) .. Hvis man kører for hurtigt plejer gevindet at skære, og så bliver det sådan der ...

EDIT: Har du desuden købt billige molly, typisk en kasse med 300 stykker for 49,90 kr på Harald Nyborg/Jem og fix, så plejer omtrent halvdelen at være dårlige ....

• Synes
Mrtyalcin og 1 anden
  • Laddar…
Tak for alle svar! Det der med gipstång var en ny verden for mig. Nu ved jeg!
Jeg vil prøve at skrue langsomt, se om det hjælper noget, ellers køber jeg eller låner jeg en gipstång.

S
At gevindet skærer, er fordi, når du indsætter det, kommer der løs gips på gevindet, hvilket gør, at det kan skære direkte. Da du prøvede udenfor, var der ingen gips, der drillede med gevindet.

Jeg er stoppet med Molly, bruger duomax i stedet. Slipper tangen.

Duomax væganker med blå og hvid plastkomponenter og metalbolt, bruges som alternativ til Molly-ankre, kræver ikke en tang.

En anden almindelig fejl er, at man bruger en hammer og slår både expanderen og bolten ind, hvilket gør, at bolten gennes ud og går tungt. Det sker også, når man bruger en for kort ekspanderpløk.

Catfisce Catfisce sagde:
En anden almindelig fejl er, at man bruger en hammer og slår både ekspanderen og bolten ind, hvilket får bolten til at løsne sig og gå trægt. Det sker også, når man bruger en for kort ekspansionspløk.
Forsøger man at bruge en bolt sammen med en ekspander, kan det let blive besværligt, ja.

• Synes
Prodigys og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.