Sætter calciumsilikatplader hvor røgrør skal løbe fra en topforbundet brændeovn. Har nogen forslag til hvilken primer man kan bruge, som tåler varme? Pladerne skal derefter pudses. På bagsiden har jeg brugt Byggmax’s ”primer puds og beton”. Den eneste primer jeg finder som er varmetolerant er Promat’s Promafour Primer. Den eneste i Sverige jeg har fundet, der sælger, er PBS.nu, men de er så urimeligt dyre.

https://www.pbs.nu/sv/skorstenar/br...MIi72buKCDhAMVlBiiAx1y4wGdEAQYAiABEgIz9vD_BwE

Fundet noget rimeligere i pris?

Nej, jeg brugte samme primer på begge sider, gik godt, spurgte rundt hos forskellige firmaer, og samtlige var sikre på, det ville gå godt. Den kaminbutik, der byggede en væg af kalciumsilikatplader i vores stue, brugte Webers Gypsum som primer, kamin samt en halv meter rør mod den væg, gik hvordan fint som helst her to år senere, ingen tegn på nogen underligheder, fyrer næsten året rundt i den kamin.

• Væg af kalciumsilikatskiver med hul til røgrør i stue.
  • Pejs installeret foran en kalksilikatvæg i en stue med en tv-skærm i baggrunden og et køkken til venstre.
Her er fra køkkenet, hvor vi brugte almindelig betonprimer fra Byggmax. Kun emhætten mangler at blive bygget. Bliver nok i de samme plader.

• Køkken under renovering med betongprimer, redskaber og materialer på bordet. Mangler stadig at bygge spiskåpe i samme plader.
  • Køkken under renovering med betonvægge og to ufuldstændige lave sokler, en har en indbygget ovn. Spiskåpa mangler stadig at blive bygget.
  • Køkken med betonbord, komfur og ovn. Der mangler en emhætte. Flasker og bøtter er placeret på bordet ved siden af kogepladen.
Ser jo godt ud!

Jeg måtte gå efter fornemmelsen og har gjort et forsøg uden primer.

Har kun en lille plade i loftet over saunaen, og det er mest for at den skal få en anden farve, så det er ikke et jævnt pudslag, der er det vigtige.

Her er den på billede, hvor jeg endnu ikke har pudset siderne.

Jeg var ret rigelig med fugten i et par døgn, og så ser det ud til, at pudset har sat sig godt... så må vi se, hvordan det holder.

• En lille, ufuldendt pudset loftsplade over en sauna. Pudsning er ikke færdig på siderne. Pladen er fugtet for bedre vedhæftning.
  • Synes
Porsche84
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.