Hej!
Vi er i gang med at indrette loftet. Skal diffspærren gå "rundt om sidste regel" og ind mellem vinduet og reglen?
1 cm sprække rundt om vinduet som skal isoleres indefra, skal plasten følge med ind, eller er det nok, at den går frem til sidste regel?
Med venlig hilsen
Mika
Vi er i gang med at indrette loftet. Skal diffspærren gå "rundt om sidste regel" og ind mellem vinduet og reglen?
1 cm sprække rundt om vinduet som skal isoleres indefra, skal plasten følge med ind, eller er det nok, at den går frem til sidste regel?
Med venlig hilsen
Mika
Plastret ind i smygen mod vindueskarmen samt tapet helt tæt med aldersbestandig (dyr) tape - toktæt bliver det!
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/teknik/el_installationer/el_installationer_2.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/teknik/el_installationer/el_installationer_2.jpg
Plast indtil de regler, der omgiver vindueskarmen, meget passende at folde rundt om kanten en enkelt cm, hvis det går, hæft der. Målet er, at det skal være lufttæt mellem plasten og reglen, sæt lidt tape eller latex, hvor det synes nødvendigt.
Derefter presser du en bagstopliste ind mellem reglerne og karmen, indefra. Til sidst fuger du med latex, så det bliver tæt mellem karm og regel. Isoler udefra, eller indefra inden bagstoplisten sættes på plads.
Hvis du har gjort det rigtigt, er det hele tæt, dampspærre går via latexfugen over til karmen = tæt (på indersiden af væggen). Jeg er ret sikker på, at det ikke spiller nogen særlig rolle, hvis du har lidt ikke overplastet træregel, for der slipper alligevel ikke nogen luft forbi der.
Sig til, hvis jeg er helt galt på den !!!
Derefter presser du en bagstopliste ind mellem reglerne og karmen, indefra. Til sidst fuger du med latex, så det bliver tæt mellem karm og regel. Isoler udefra, eller indefra inden bagstoplisten sættes på plads.
Hvis du har gjort det rigtigt, er det hele tæt, dampspærre går via latexfugen over til karmen = tæt (på indersiden af væggen). Jeg er ret sikker på, at det ikke spiller nogen særlig rolle, hvis du har lidt ikke overplastet træregel, for der slipper alligevel ikke nogen luft forbi der.
Sig til, hvis jeg er helt galt på den !!!
Det er du nok ikke - jeg er enig med dig. .!
Vi gør også præcis som du beskriver - selvom det sikkert er endnu lidt bedre, hvis plasten går forbi fugen også og altså beskytter selv reglen. Men hallo - der må jo være mådehold..
Vi gør også præcis som du beskriver - selvom det sikkert er endnu lidt bedre, hvis plasten går forbi fugen også og altså beskytter selv reglen. Men hallo - der må jo være mådehold..
Er enig, det bedste er nok, hvis latexfugen går mod plasten, men hvis det er meget besværligt at opnå et eller andet sted, så tror jeg, at man kan lade være med god samvittighed. Men det er vigtigt, at der ikke bliver et egentlig "lufthul" nogen steder. For hvis indeluften kan strømme ud et sted, er der en stor risiko for at få så høj luftfugtighed der, at det begynder at mugne med tiden.
Hej igen!Mikael_L sagde:
Isover har færdige ruller med "drev material", godt nok betaler man ret dyrt for det men det går ud på følgende:
1. "Almindeligt Isoleringsmateriale" i ca. 5 cm brede bånd
2. Endnu en rulle, men denne er indpakket i plastik og skal stoppes ind til sidst (set indefra).
Tanken med den anden rulle er vel at tætne mellem reglen og vinduet, siden den er indpakket i plastik, holder den også tæt. Fjerner denne teknik meningen med en evt. Latexfuge?
Hvis ikke, så skal vel bottningslisten ind efter det indpakkede isoleringsmateriale, til sidst latexfugen.
Klik her for at svare