Skal fatte mig kort.
Hus bygget i '67, 95mm isolering. Krybekælder, kold loft.
Har revet indvendigt loft ned, og al gammel isolering er væk. En ydervæg skal bygges om (langsiden) pga skade.
Spørgsmålet er. Plastik eller en "smart dug", altså en diffusionsåben dug der slipper fugt igennem afhængigt af temperatur. Seneste besked fra indblæsningsisolering firmaet var 40mm løsuld (glas) med denne smarte dug fra Isola på loftet. Tanken var bevidst ikke at isolere loftet for meget, så minimal varme slipper op (lyder fornuftigt). Ydervæggen, der skal bygges om, planlægges at få plastik. Således har alle andre vægge vindpap fra '67. FTX skal også installeres senere. Varmesystem vandbåren gulvvarme i hele huset. Altså vil ikke alle ydervægge få ny plastik. Hvad der skal bygges om, er en ydervæg langsiden samt det indvendige loft.
Hvad ville I have gjort? Plastik eller dug? Forskellige skoler her, og jeg bliver ikke klog, når jeg læser om det.
/charl
Hus bygget i '67, 95mm isolering. Krybekælder, kold loft.
Har revet indvendigt loft ned, og al gammel isolering er væk. En ydervæg skal bygges om (langsiden) pga skade.
Spørgsmålet er. Plastik eller en "smart dug", altså en diffusionsåben dug der slipper fugt igennem afhængigt af temperatur. Seneste besked fra indblæsningsisolering firmaet var 40mm løsuld (glas) med denne smarte dug fra Isola på loftet. Tanken var bevidst ikke at isolere loftet for meget, så minimal varme slipper op (lyder fornuftigt). Ydervæggen, der skal bygges om, planlægges at få plastik. Således har alle andre vægge vindpap fra '67. FTX skal også installeres senere. Varmesystem vandbåren gulvvarme i hele huset. Altså vil ikke alle ydervægge få ny plastik. Hvad der skal bygges om, er en ydervæg langsiden samt det indvendige loft.
Hvad ville I have gjort? Plastik eller dug? Forskellige skoler her, og jeg bliver ikke klog, når jeg læser om det.
/charl
tænker du kun på vådrum nu? forstår ikke hvorfor jeg skal dække samlingerne der, hvor væg møder tag med plast og resten med en dug af ny moderne kvalitet.Jonatan79 sagde:
Så risikoen for fugt/skimmel er dermed mindre med plast. Det føles jo mere trygt. Desuden er plast også billigere.useless sagde:
Så er det. Årsagen til, at man siger, at man ikke skal bruge plast i gamle huse, er fordi det kan være svært at få tæt overalt, og man risikerer øget fugtbelastning der, hvor der mangler plast. I praksis gør det ingen forskel, om man bruger diffusionsåben dug eller diffusionstæt plast. Det er ikke diffusionen, der ligger bag fugtproblemer på gamle lofte. Det er konvektion.C charl_6 sagde:
Så sørg for at få det så tæt som muligt, og brug det produkt, du ønsker. Dug, plast eller pap. Men sørg for, at det er tæt, og punkter det så lidt som muligt.
tak for din tydelighed. Læner mod plast faktisk.V vectrex sagde:Så er det. Årsagen til, at man plejer at sige, at man ikke skal bruge plast i gamle huse, er fordi det plejer at være svært at få tæt overalt, og så risikerer man øget fugtbelastning, hvor der mangler plast. I praksis gør det ingen forskel, om man bruger diffusionsåben dug eller diffusionstæt plast. Det er ikke diffusion, der ligger bag fugtproblemer på gamle lofter. Det er konvektion.
Så sørg for at få så tæt som muligt, og brug hvilket produkt du vil til det. Dug, plast eller papir. Men sørg for, at det er tæt, og punkter det så lidt som muligt.
Jep. FTX skal installeres.useless sagde:
Hvad siger du om ventilation af kolde loftsrum? Jeg læste netop på Ljungby fugtkontrol, at for meget ventilation af loft kan være skadeligt, især hvis man øger isoleringen. Hos mig er der ventilationsåbninger ved hver tagfod, en lille revne, 28 stykker, samt et ventilationsgitter ca 200x200mm ved hver gavl. Jeg overvejer at sætte luftspalteplader ved hver tagfod, men dermed vil det blive svært at kontrollere ventilationen, hvis jeg gør det. Hvordan tænker du om dette?
Klik her for at svare
