Skal fatte mig kort.
Hus bygget i '67, 95mm isolering. Krybekælder, kold loft.

Har revet indvendigt loft ned, og al gammel isolering er væk. En ydervæg skal bygges om (langsiden) pga skade.

Spørgsmålet er. Plastik eller en "smart dug", altså en diffusionsåben dug der slipper fugt igennem afhængigt af temperatur. Seneste besked fra indblæsningsisolering firmaet var 40mm løsuld (glas) med denne smarte dug fra Isola på loftet. Tanken var bevidst ikke at isolere loftet for meget, så minimal varme slipper op (lyder fornuftigt). Ydervæggen, der skal bygges om, planlægges at få plastik. Således har alle andre vægge vindpap fra '67. FTX skal også installeres senere. Varmesystem vandbåren gulvvarme i hele huset. Altså vil ikke alle ydervægge få ny plastik. Hvad der skal bygges om, er en ydervæg langsiden samt det indvendige loft.

Hvad ville I have gjort? Plastik eller dug? Forskellige skoler her, og jeg bliver ikke klog, når jeg læser om det.

/charl
 
Spring plasten over, undtagen måske i badeværelsesloftet, som bør være tæt.
 
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Skippa plasten förutom kanske i badeværelsestaket som bør være tæt.
Hej!
Tak for svar. Du mener at skippa plasten helt på innertak og ydervæg. Men hvorfor plast i badeværelset? Kan jo ligeså godt male innertaket med vådrumsspärr?
 
Ja, kør dampbremse ellers. Du vil ikke have fugt op på loftet, så derfor er plasten god for samlinger, som der hvor væg møder tag.
 
Mener du virkelig 40mm isolering i alt i taget? Det er meget lidt. Antager at du mener 40cm hvilket virker mere rimeligt?
 
V vectrex sagde:
Mener du virkelig 40mm isolering totalt i taget? Det er meget lidt. Antager du mener 40cm hvilket virker mere rimeligt?
haha jeg mener selvfølgelig 400mm altså 40cm. Beklager for det.
 
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Ja, kør dampbremse ellers. Du vil ikke have fugt op på loftet, så derfor er plasten god til samlinger typisk der, hvor væg møder tag.
tænker du kun på vådrum nu? forstår ikke hvorfor jeg skal dække samlingerne der, hvor væg møder tag med plast og resten med en dug af ny moderne kvalitet.
 
Med så meget isolering vil det være koldt på loftet, og derfor er det vigtigt, at ingen fugt trænger op fra boligen. Brug en tæt dampspærre.

I øvrigt er den smarte dampbremse også lavet af plastik...
 
  • Synes
Rabbithole
  • Laddar…
useless useless sagde:
Med så meget isolering vil det være koldt på loftet, og derfor er det vigtigt, at ingen fugt trænger op fra boligen. Brug en tæt dampspærre.

For øvrigt er den smarte dampspærre også lavet af plast...
Så risikoen for fugt/skimmel er dermed mindre med plast. Det føles jo mere trygt. Desuden er plast også billigere.
 
C charl_6 sagde:
Så risikoen for fugt/skimmel er således mindre med plast. Det føles jo tryggere. Desuden billigere med plast
Så er det. Årsagen til, at man siger, at man ikke skal bruge plast i gamle huse, er fordi det kan være svært at få tæt overalt, og man risikerer øget fugtbelastning der, hvor der mangler plast. I praksis gør det ingen forskel, om man bruger diffusionsåben dug eller diffusionstæt plast. Det er ikke diffusionen, der ligger bag fugtproblemer på gamle lofte. Det er konvektion.

Så sørg for at få det så tæt som muligt, og brug det produkt, du ønsker. Dug, plast eller pap. Men sørg for, at det er tæt, og punkter det så lidt som muligt.
 
V vectrex sagde:
Så er det. Årsagen til, at man plejer at sige, at man ikke skal bruge plast i gamle huse, er fordi det plejer at være svært at få tæt overalt, og så risikerer man øget fugtbelastning, hvor der mangler plast. I praksis gør det ingen forskel, om man bruger diffusionsåben dug eller diffusionstæt plast. Det er ikke diffusion, der ligger bag fugtproblemer på gamle lofter. Det er konvektion.

Så sørg for at få så tæt som muligt, og brug hvilket produkt du vil til det. Dug, plast eller papir. Men sørg for, at det er tæt, og punkter det så lidt som muligt.
tak for din tydelighed. Læner mod plast faktisk.
 
Og sørg for at have fungerende ventilation.
 
useless useless sagde:
Og sørg for at have fungerende ventilation.
Jep. FTX skal installeres.
Hvad siger du om ventilation af kolde loftsrum? Jeg læste netop på Ljungby fugtkontrol, at for meget ventilation af loft kan være skadeligt, især hvis man øger isoleringen. Hos mig er der ventilationsåbninger ved hver tagfod, en lille revne, 28 stykker, samt et ventilationsgitter ca 200x200mm ved hver gavl. Jeg overvejer at sætte luftspalteplader ved hver tagfod, men dermed vil det blive svært at kontrollere ventilationen, hvis jeg gør det. Hvordan tænker du om dette?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.