Skal bygge et plank rundt en del af grunden og erstatte et lavere hegn, der findes der. Ikke 100 sikker på hvad hegnet kaldes...trådhegn? Altså en slags gunnebostängsel, bare ikke gunnebo...

Spørgsmålet er, om jeg kan genbruge de indstøbte jernstolper, der findes til hegnet i dag (cirka en meter høje), efter hvad jeg synes, så sidder de virkelig solidt og godt, de kan ikke rykke sig ud af position, når jeg hænger og trækker i dem.

Det jeg forestiller mig er at bore tre huller igennem jernstolpen, og tre huller i den nye træsøjle (lidt over to meter høj) og så skrue dem sammen med noget solidt, selvom der selvfølgelig findes andre muligheder, fx "bygge ind" søjlen med 4 brædder, der danner en søjle rundt om den eksisterende.

Spørgsmålet er dog, hvor holdbart det bliver, når Gudrun2 eller Per2 slår til igen, men jeg har lidt svært ved at forestille mig, hvordan det skulle blive bedre at grave op og støbe forfra igen...hvilket jeg helst vil undgå. Har nogen en kommentar til dette? Er det vanvittigt skørt eller?

Totte_S
Lyder godt som du har tænkt synes jeg. Jeg har gjort prexis det samme med et kortere plank. Unødvendigt at bruge penge og energi på at grave når nogen anna har gjort det for dig ;-)
Fastgør med fransk skrue så slipper du at bore, hammer og skraldenøgle fungerer godt.

Jo rent spontant lyder det jo ok, for en amatør i det mindste! Men jeg må nok bore, det er jo jernstolper de gamle...

Har du gode jordforankringer, så brug dem!

Jeg ville lade træsiden begynde cirka 1 dm oppe, så undgår du jordfugtigheden og risikoen for rådangreb på den nederste del af træsiden også.

Totte_S
bonnier sagde:
Jo rent spontant låter det jo ok hva, for en amatør i det minste! Men jeg må nok bore, det er jo jer stolper de gamle...
Nej, hva? Med en tilstrækkelig stor hammer bare så slår du nok en fransk 10 mm skrue igennem en jernstolpe :D

Tror nok, at du roligt kan bruge de gamle stolper til dit nye plank.

Gudrun væltede ikke særligt mange plank om endda nogle... Står det fast, når du rykker i det nu, vil det sandsynligvis gøre det i et godt stykke tid fremover. Hvis du desuden sørger for, at planket kan slippe "lidt vind" igennem, altså ikke helt tæt, bliver belastningen og turbulensen over planket mindre.

MVH
Ronnie

Det blev (bliver) et kompromis...byggetilladelsen for plankeværket trak ud, og vi fik den først i foråret, og som følge heraf blev vi nødt til at købe jord af kommunen på den ene side af grunden. Så grundgrænsen går nu på den ene side udenfor det gamle hegn, så der har jeg gravet et par 70-søjler ned. På den del hvor grænsen er den samme vil jeg bruge de eksisterende jordbeslag.

De nye søjler og plankeværket føles ikke helt stabile lige nu, jeg håber, at jorden vil pakke sig mere efterhånden som tiden går...

Det vil nok pakke sig med tiden, så muligvis må du jævne af med mere jord senere. Ellers lyder det som en god løsning!

MVH
Ronnie

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.