Det blev meget stilfuldt! Inspirerende også!

Fritstående komfur med ovn og rustfri vask, såååå chic, såå retro.
(Bare for sjov, vi har også rustfri vask)

Protte

Utroligt flot :)

prototypen sagde:
Fritstående komfur med ovn og rustfri vask, sååå chickt, såå retro.
(Bare for sjov, vi har også rustfri vask)
Protte
Kogeplader & komfurer nedfældet i kompositplader er til simplere boliger som ejerlejligheder. De med smag anvender the real stuff. Stål & beton.

Spøg til side, så er det jo et spørgsmål om smag & behag. Mit formål med at offentliggøre projektet var at vise, at det ikke er særlig svært at støbe bordplader på stedet. Ikke engang for mig som aldrig har gjort det før.

Hvis jeg skal pege på de to vigtigste momenter, som jeg ser det, så er det:

- Vær yderst omhyggelig med at bygge formen stabil & præcis.

- Bland betonen ordentligt ifølge anvisningerne og brug flydemiddel.

:)

Rigtigt færdig er jeg ikke. Bestemte mig for at lime en rustfri plade rundt om komfuret for at tage hånd om fedtstænk.

Køkken med en hvid ø og flaskeopstilling. Rustfri plade ses ikke, men beskriver limning for at beskytte mod fedtsprøjt.

F n venter jeg på, at limet skal hærde. Tog, hvad jeg kunne finde i nærheden som limpress.

:)

• Synes
Missad og 1 anden
  • Laddar…
Nu har køkkenet været i drift i lidt over en måned. Fungerer ganske vist som tænkt. Betonskiverne er imprægneret med en stenimprægnering fra Bauhaus (blå enliters plastdunk, husker ikke mærket).

En positiv overraskelse var, at betonen tåler fedt og andet meget bedre end forventet.

Et meget uventet problem er, at gæster skal overvåges hele tiden, når de forbereder mad. Folk undgår for enhver pris at bruge de store rustfrie og ekstremt holdbare arbejdsflader. Mange ser ud til at have et nærmest tvangsmæssigt behov for at placere alle klistrede objekter på betonen. Det hjælper ikke at forklare. Det hjælper ikke at lægge et kæmpestort skærebræt på betonen. Inden for et par minutter placeres smørpakker, madolieflasker og stegepander alligevel direkte på betonen.

Det må skyldes, at folk opfatter rustfrit som "sart & rent" og beton som "beskidt & stærkt". Det uanset hvor meget man forklarer og prædiker. Mærkeligt!

Moderne køkken med hvide skabe, betonbordplader og stort gaskomfur. Vinduer giver naturligt lys. Farverig tæppe på gulvet.

Køkken med betongbordplade, hvide skabe og trægulv. To barstole ved øen, og krydderier ved gaskomfur. Lyst interiør med planter og gardiner.

• Synes
Missad og 1 anden
  • Laddar…
Nu har du formentlig allerede imprægneret; ellers har jeg hørt (ikke testet endnu, er i forstadiet af at støbe) at steinfix 100 som imprægnering + steinfix 60 som daglig rengøringssæbe er den rigtige vej at gå.
http://www.steinfix.com/se/produkter/förbehandling-impregnering-5698263

Skal koste omkring 200kr literen for imprægneringen, og ~100kr literen for sæben

Senest redigeret:
  • Synes
Missad
  • Laddar…
Et spørgsmål,
Vi ville også have brug for at støbe vores bordplader på stedet, så dette var fantastisk. Kunne du beskrive formen lidt mere udførligt? Og især hvordan du gjorde for at få betonen hele vejen ud (udhæng) hvordan gjorde du med formen da?
Taknemmelig for svar :-)

• Synes
Missad
  • Laddar…
"Et meget uventet problemarrow-10x10.png er, at gæster skal overvåges hele tiden, når de forbereder mad. Folk undgår for enhver pris at bruge de store rustfri, og ekstremt holdbare, arbejdsflader. Mange ser ud til at have et nærmest tvangsmæssigt behov for at placere alle klistrede genstande på betonen. Det hjælper ikke at forklare. Det hjælper ikke at lægge et kæmpestort skærebræt på betonen. Inden for et par minutter placeres smørpakker, olieflasker og stegepander alligevel direkte på betonen.

Må skyldes, at folk opfatter rustfrit som "skrøbeligt & rent" og beton som "beskidt & holdbart". Det uanset hvordan man forklarer og brokker sig. Mærkeligt!"

Fantastisk fin bænk du har lavet, jeg er imponeret, ikke kun af arbejdet, men også af adfærden at "gå mod strømmen" med hensyn til pladsstøbning.
Jeg har også videreformidlet argumenterne til svigermor vedrørende underlimet vask vs rigtig vaskebord!
Det skal jeg også have, når jeg bygger om køkkenet. Nu har jeg indsat vask oppefra med en skidt kant som følge OG en vaskebordskant, der er afrundet for at sikre, at alt løber ned på gulvet.......

• Synes
Missad
  • Laddar…
Så her 7 år senere. Nogle tanker?
Behøver at støbe min bænk på stedet da den er lang og i en u-form.
Er der nogen der har flere erfaringer med at støbe på stedet
Hvordan får man en god overflade?

håemerr håemerr sagde:
Nu har køkkenet været i drift en god måned. Det fungerer som forventet. Betonskiverne er imprægneret med en stenimprægnering fra Bauhaus (blå enliters plastdunk, kan ikke huske mærket).

En positiv overraskelse var, at betonen tåler fedt & andet meget bedre end ventet.

Et meget uventet problem er, at gæster skal overvåges hele tiden, når de forbereder mad. Folk undgår for enhver pris at bruge de store rustfrie, og ekstremt slidstærke, forberedelsesområder. Mange synes at have et nærmest tvangspræget behov for at placere alle klistrede objekter på betonen. Det hjælper ikke at forklare. Det hjælper ikke at lægge en kæmpestor skærebræt på betonen. Inden for et par minutter placeres smørpakker, madolieflasker og stegepander alligevel direkte på betonen.

Måske skyldes det, at folk opfatter rustfrit som "sart & rent" og beton som "beskidt & holdbart". Det uanset hvordan man forklarer og gentager. Mærkeligt!

[billede]

[billede]

• Synes
Missad
  • Laddar…
håemerr håemerr sagde:
Nu har köket varit i drift en dryg måned.
Nysgerrig på, hvordan det ser ud nu, og hvordan det gik med fedtpletter.

• Synes
Fredrik_Lindstrom
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.