Jeg har støbt bordplade til mit køkken, overfladen løste jeg med Epoxy...nemt at holde rent men blankt...ikke så "rufft" udseende som jeg havde ønsket, men jeg er doven også, så enkeltheden måtte sejre over udseendet...
Jeg har som hobby støbt ca. 750 m2 betonggulv, så jeg har lidt indsigt i materialet.
Jeg kan ikke begribe, at I vil bære ind betong og støbe på arbejdsbordet.
Jeg kan heller ikke forstå, hvordan I vil få en god overflade, hvis I støber op og ned, da siden mod formen bliver ret glat.
Skal I slibe pladen på stedet, kræves der en god udsugning, og kan man komme til i hjørnerne?
Hvis det skal blive en rigtig god overflade, er vådslibning nok den bedste løsning (føles som det kan føre til vandskade på rammerne).
Hvis nu betong er så hip, så støb udenfor, op og ned (oversiden mod formen) med glasfiberarmeret betong, så bliver det stærkt og håndterbart.
Slib, puds og poler og inviter naboerne over og bær pladerne ind, og byd så på lasagne.
Hej!
Det er en interessant idé rent æstetisk, men jeg tænker på anvendeligheden i en støbt plade.
Tænk på hvad pladen skal bruges til, skal der spildes på den? Den absorberer en del væske, der laver pletter, overfladen kan være svær at holde ren, hvis den ikke er blankpoleret, men så skal du virkelig slibe og polere og derefter lakere.
Det kan også være svært at få overfladen så glat som ønsket, siden mod formen er jo den side, der bliver mest glat og pæn.
Jeg kunne forestille mig en fremgangsmåde omtrent således: naturligvis først en prøveplade på ca. 1x1 meter for at få en fornemmelse af det og for at lave fejlene på den.
1. Køb glat og fin formply, alternativt en plade som form.
2. Lav alle udsparinger og kantlister (for at få skrå kanter) osv., olie formen med formolie, armer med et rustfrit net.
3. Inden du støber, sørg for at du har fastgjort kraftige regler under formen, så du kan løfte i dem uden at knække din plade.
4. Så støber du.
5. Efter betonens hærdning sømmer du et "låg" på hele støbningen med formen stadig på, det låg har du forstærket på forhånd med lige så kraftige regler, som du har lagt under formen.
6. Derefter vender du hele kagen ved at håndtere reglerne, monterer pladen på plads nu med låget nedad, og reglerne skal udgøre den bærende konstruktion af pladen, når den nu er på plads. Så er det bare at fjerne det, der tidligere var bunden og siderne i formen, nu bør du have en glat, flot, passende rå udseende på din plade.
Tænk på at beton er tungt som bare fanden, 2,4 ton per kubikmeter vejer det, sammenlign med vand, der vejer 1 ton.
Hvis du realiserer dette, vil jeg gerne se billeder af det
<<Sedan vender du hele kagen ved at håndtere reglerne, monterer pladen på plads nu med låget nedad og reglerne udgør den bærende konstruktion af pladen, når den nu er på plads.
Hmmm, hvilke skabrammer har man under en masse regler og endnu en træplade? Det kan blive lidt højt op på bænken.
Jo at pladsstøbe har sine fordele. En 275 kg plade med målene 220 x 240 løfter man ikke ind.
Jeg laver en stamme, der består af fire båse til hvidevarer, fire IKEA-stammer og to hjemmelavede stammer. Mellemvægge af 21 mm gulvbrædder/råspont for at bære vægten
Bygger derefter en støbeform. Bunden ser sådan ud. Nøjagtighed +- 1 mm i højderetningen.
Formbunden er så stærk, at en person kan stå hvor som helst på den. Formtræet til de fire båse kan bagefter fjernes nedefra.
Den færdige støbeform. Pladens tykkelse bliver 35 mm. Det er egentlig for tyndt. Bør være mindst 45 mm.
Armering. Det er vigtigt, at armeringen ligger præcis rigtigt i højderetningen.
I morgen skal jeg støbe. Anvender almindelig finbeton fra Byggmax.
Slibning & overfladebehandling vender jeg tilbage til.
Om nogle timer skurer jeg overfladen med en skurebræt. Efter to dage grovsliber jeg og spartler med finbeton harpet til en ballaststørrelse på 0 - 1 mm. To dage senere fjerner jeg formen, sliber igen og gnubber finbeton finharpet til ca. 0 - 0.3 mm. Derefter får pladen hærde nogle dage, hvorefter jeg fjerner beskyttelsesplasten, lader pladen tørre nogle døgn og sliber derefter den finish frem, jeg ønsker.