113,762 læst ·
55 svar
114k læst
55 svar
Pladsstøbe bordplade i beton?
Hej,
Jeg vil have en køkkenbordplade i beton med udtag til vask samt kogeplade. Jeg havde tænkt mig at lave formen af fx en spånplade, hvor jeg laver udtag, som jeg derefter fylder med frigolit og så en ramme rundt om spånpladen. Formen sætter jeg derefter oven på underskabene og støber ovenpå. Hvorfor er dette en dum idé? Jeg har ledt rundt overalt og har ikke stødt på nogen, der har støbt på stedet...
Jeg vil have en køkkenbordplade i beton med udtag til vask samt kogeplade. Jeg havde tænkt mig at lave formen af fx en spånplade, hvor jeg laver udtag, som jeg derefter fylder med frigolit og så en ramme rundt om spånpladen. Formen sætter jeg derefter oven på underskabene og støber ovenpå. Hvorfor er dette en dum idé? Jeg har ledt rundt overalt og har ikke stødt på nogen, der har støbt på stedet...
Hvorfor bliver det svært at få en god overflade?
Har læst finjas men ikke set noget om pladsstøbe.
Årsagen til at jeg gerne vil pladsstøbe er, så man slipper for at løfte bordpladen bagefter og risikerer at den går i stykker på de smalle steder...
Har læst finjas men ikke set noget om pladsstøbe.
Årsagen til at jeg gerne vil pladsstøbe er, så man slipper for at løfte bordpladen bagefter og risikerer at den går i stykker på de smalle steder...
Lade spånpladen blive liggende. Save udhænget af, kunne måske have virket? Havde tænkt at sætte krydsfiner under spånpladen et stykke ud og derefter rundt om spånpladen. "Rammen" kommer altså ikke tæt på spånpladen. Støber altså spånpladen ind, så den ikke ses, og fjerner derefter krydsfiner. Er det klart som glas
?
Hvad er målene på skiven?
Skal du få en fin og glat overflade, så må du slibe betonen, og kanterne skal jo rundes/fases til en fin form. Der er også risiko for, at overfladen kan blive ujævn i overkanten af kanterne mellem formen og betonen, men skal du alligevel slibe pladen, så kan det måske rettes til. Så regn med at leje en betonsliber med en effektiv støvsuger til det arbejde.
Længde langs væg er 300, 180 cm i vinkel. Dybde 64, tykkelse?
Kogepladen skal stå i hjørnet hvor linjen krøller 45 grader og så 45 grader igen.
Spånpladen sammenflettet med omtrent samme mål men med 60 cm dybde.
Kogepladen skal stå i hjørnet hvor linjen krøller 45 grader og så 45 grader igen.
Spånpladen sammenflettet med omtrent samme mål men med 60 cm dybde.
Spånplade er vel ikke nogen god idé at støbe på? Burde den ikke suge vandet lidt for hurtigt ud af betonen?
Hvad har du for krav til finish?
Næsten præcis samme mål som min. Overvejer nu også at stedstøbe. Spørgsmålet er om man skal lægge en spån- eller mdf-plade som man så lægger en byggeplast på og op på væggen. Støber man ca. 4 cm med armering så burde den vel blive stabil i sig selv. Min er 3m vinkel og så 2,7 m. Overvejer om den kan revne??