Efter at skiven havde hærdet nogle dage, sleb jeg den i dag. For hånd med en 125 mm diamantskive beregnet til vinkelsliber. Flot men grov overflade, der ikke er egnet til fødevarer.

Køkkenø med nybetonet bordplade omgivet af træramme, elektrisk stik i midten, beskyttet med plastark, under konstruktion.

Derefter skrubbede jeg finharpet beton ind. Nu skal det hærde nogle dage før jeg forsøger at finslibe overfladen.

Et nybygget køkkenbord af beton i et hjemmemiljø. Bordet har en ubehandlet, rå overflade og er midt i en slutbearbejdningsproces.

Et problem: Jeg har stadig ikke fundet et præparat, der kan beskytte skiven mod fedtpletter uden at ændre overfladens udseende for meget. Er der nogen, der ved noget?

• Synes
Missad og 1 anden
  • Laddar…
håemerr sagde:
Efter at skiven har brændt nogle dage, sleb jeg den i dag. I hånden med en 125 mm diamantskive beregnet til vinkelsliber. Pæn men grov overflade, der ikke er egnet til fødevarer.

[billede]

Derefter skrubbede jeg ind finharpet beton. Nu skal det brænde nogle dage, før jeg forsøger at finslibe overfladen.

[billede]

Et problem: Jeg har endnu ikke fundet noget præparat, der kan beskytte skiven mod fedtpletter uden at ændre overfladens udseende alt for meget. Nogen der ved?
Vandglas, hvilket også er et krav for at få overfladen helt tæt og den sidste højglansfinish. Læg det på efter næste mellemslibning, men inden finslibningen. Efter færdigslibning kan du vokse overfladen eller hårdvokse den for beskyttelse mod fedtpletter.

• Synes
Akahigi
  • Laddar…
Helioz sagde:
Vandglas, hvilket også er et krav for at få overfladen helt tæt og den sidste højglans slutfinish. Læg det på efter næste mellemslibning men før finslibningen. Efter færdigslibning kan du vokse overfladen eller hårdvokseolje den for beskyttelse mod fedtpletter.
Jo - hvis jeg havde ønsket en blank overflade. De eksempler, jeg har set med vandglas, har alle været blanke. Men jeg ønsker en mat og ret rå overflade. Dog fri for synlige porer & huller. Jeg har tænkt mig at slutslibe den skrubbede overflade på billedet med 100-papir. Det bliver en mat og behageligt glat, men stadig rå overflade.

Sådan skriver Roger Andersson på Beton.dk:

Ved behandling af betonoverflade for at opnå en mere letstelig overflade findes der mange forskellige metoder og omkostningsniveauer. Vandglas kan være en god løsning, denne kemiske base til overfladebehandling findes i stort udbud og varianter. Resultatet bliver en mindre støvet overflade, men giver ikke en hundrede procent beskyttelse mod olieudslip, det eneste der giver en fuldgod beskyttelse mod olie er en oliebestandig lak, men dette er en belægning, der ændrer udseendet på den færdige betonoverflade. I dit tilfælde anbefaler jeg en silan/siloxan imprægnering, som ofte repræsenteres ved beskyttelse af brokonstruktioner.

Senest redigeret:
  • Synes
Andreas Hansson3
  • Laddar…
håemerr sagde:
Jo - om jeg havde ønsket en blank overflade. De eksempler jeg har set med vattenglas har alle været blanke. Men jeg vil have en mat og ret rå overflade. Dog fri for synlige porer & huller. Jeg har tænkt at slutslibe den skurede overflade på billedet med 100-papir. Bliver en mat og behageligt glat men alligevel rå overflade.

Kan man matslibe vattenglas? Står vattenglas mod fedt/olie?
Hærdet vattenglas har en mat overflade, så brug det som slutbehandling i stedet, hvis du ikke vil have højglans. Vattenglasset fungerer som portættere/porfylder og giver en vis beskyttelse mod væsker, men ikke fuldt mod olie. Jeg anbefaler derfor stadig, at du påfører vok eller hårdvoksolie. En helmatt hårdvoksolie vil ikke ændre overfladen væsentligt, den bliver kun en anelse mørkere. Som sædvanlig gælder det, at du tester både vattenglasset og voksen på en skjult overflade først, så du bliver tilfreds med slutresultatet.

Slutslibningen bør ske med kiselkarbidslippapir, og vådslibe med slibeklods, hvis du har mulighed for det, så holder papirerne længere.

• Synes
Bygger i betong
  • Laddar…
Kan anbefale Lithurin, som påføres i to trin: Lithurin 1 (hærdare) og Lithurin 2 (förselglare). Det er meget let at påføre, og det giver en glat og smuk overflade. En ulempe er, at det sælges i 5-liters dunke, som jeg tror koster næsten 2000:-, hvilket bliver meget unødvendigt, da der kun bruges nogle deciliter. Hvis man kan få fat i det på en anden måde, eller hvis forhandleren er rar og sælger en mindre mængde, kan det måske være et alternativ.

Har selv foretaget denne behandling på både gulv og på en egen støbt køkkenvask.

j.sjodelius sagde:
Kan anbefale Lithurin, som påføres i to trin: Lithurin 1 (hærder) og Lithurin 2 (forsegler). Det er meget let at påføre, og det giver en glat og smuk overflade. En ulempe er, at det sælges i 5-liters dunke, som jeg tror koster næsten 2000 DKK, hvilket bliver meget unødvendigt, da der kun bruges et par deciliter. Kan man få fat i det på en anden måde, eller hvis forhandleren er venlig og sælger en mindre mængde, kan det måske være et alternativ.

Har selv lavet denne behandling både på gulv og på egen støbt køkkenvask.
Lithurin er en klassisk to-trins metode med kemiske vandbaserede hærder, der reagerer med betonen. Lithurin 1 er almindeligt vandglas (magnesiumsilikat, hvis jeg ikke tager fejl), og Lithurin 2 er silan/siloxan-baseret, har jeg for mig.

Vil man lave den samme behandling lidt billigere, kan man først anvende Herdins Fugtstopp (vandglas) og derefter Weber Betonimpregnering (silan). Beskyttelsen er bedre end kun vandglas, men ikke fuldt ud effektiv mod vin- og fedtpletter.

• Synes
Bygger i betong
  • Laddar…
Helioz sagde:
Lithurin er en klassisk totrinsmetode med kemiske vandbårne hærdere, der reagerer med betonen. Lithurin 1 er almindeligt vandglas (magnesiumsilikat hvis jeg ikke tager fejl) og Lithurin 2 er silan/siloxan-baseret har jeg for mig.

Vil man have samme behandling lidt billigere kan man først bruge Herdins Fuktstopp (vandglas) og derefter Weber Betongimpregnering (silan). Beskyttelsen er bedre end kun vandglas men ikke tilstrækkelig mod vin- og fedtpletter.
Gode tips! Gode fordi det er praktisk anvendeligt. Produktnavne & emballage som kan købes af en amatør. For eksempel har jeg fundet Lithurin, men det gælder 200-liters tønder. Til gengæld tager det vel en dag eller to at finde ud af, hvor jeg kan købe vandglas & silan.

95% af alle tips jeg har fundet på nettet er ubrugelige, fordi købssteder & produktnavne mangler. For eksempel havde jeg brug for flydemiddel til støbningen. Umuligt at købe for en amatør, men heldigvis har jeg en bekendt, der arbejdede på en byggeplads. Han kunne skaffe de centiliter, jeg havde brug for.

Et meget uventet problem er, at det har vist sig nærmest umuligt at få fat i sandpapir egnet til vådslibning af beton. De sælges ikke af Bauhaus/K-Rauta/Hornbach/Biltema/etc. Jeg har googlet et antal producenter, som kan levere, hvis jeg bestiller 100-tals m2. Den eneste butik jeg har fundet på nettet, som har 125 mm sliberondeller grovhed 100, er toolab.se. Men det viste sig, at de ikke kan levere mere end enkelte ark, da deres underleverandør, Bosch, ikke kan levere. Hos Lantmännen i Brösarp havde de en pakke med 5 ark. Indtil videre har jeg klaret mig med diamantskæreskiver fra Biltema, men næste uge må jeg bruge en dag på at ringe rundt til Lantmännens skånske butikker, lokale stensliberier, etc. Suk!

• Synes
brajt
  • Laddar…
Angående slibepapir så behøver de ikke være specifikt til beton, men blot være med keramikcarbid i stedet for aluminiumoxid. De fleste sorte vådslibepapir er keramikcarbid.

Bosch har en serie slibepapir til vinkel-, excenter-, delta- og håndslibere, der hedder "Best for Stone," som de fleste jern- og byggevareforretninger kan tage ind. Men det var måske dem, du mente ovenfor? Her findes de til excenter fx:
http://www.nords.se/sv/verktyg-och-...h-best-for-stone-125-mm-8-halat-k320-5-p.html

Vinkelsliber:
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/172197/vinkelslippapper-best-for-stone/

Desværre er Sverige et alt for lille marked, så det er ekstremt svært at få fat i de rette værktøjer og slibematerialer. Egentlig skal man jo slibe med diamantklinger gennem hele processen, se blot udvalget og de lave priser hos denne butik:
http://www.toolocity.com/

Komplet slibekit med maskine og alt, man behøver for $200:
http://www.toolocity.com/kawaii-concrete-countertop-polishing-package-5-wet.aspx

Bohusgranit har dog lidt diamantklinger:
http://www.bohusgranit.se/verktyg/diamantrondeller/

Wendexo har også:
http://www.iackomp.se/wendexo/produkt/produkt.htm

Senest redigeret:
  • Synes
Mr_Bear og 2 andre
  • Laddar…
Helioz sagde:
Angående sandpapir så behøver de ikke være specifikt til beton, men de skal blot være med kiselkarbid i stedet for aluminiumoxid. De fleste sorte vådslibepapirer er kiselkarbid.
Tak! God info igen!

Biltema har kiselkarbidpapir. Godt nok 120 og ikke 80-100 som jeg ønskede, men det må gøre i mangel af andet. Skal google videre.

Og ja, det var Bosch "Best for Stone" jeg ledte efter. De 15 rondeller med korn 100 jeg fik fat i, gav præcis den overflade, jeg ønskede. Bare lidt dårlig holdbarhed. Tåler ikke vand godt.

Og man græder, når man læser siten http://www.toolocity.com/. Hvorfor findes der ingen sådan leverandør i Danmark? På den anden side ville det nok have været muligt at finde en lignende inden for EU, hvis jeg fra starten havde indset, at sandpapir var et problem.

"3M Hook-it 618" kan være et alternativ. Hvis man finder nogen, der sælger det....

:)

Senest redigeret:
Lithurin koster ikke 2000kr for 5l. Jeg behandlede mit 100m2 garagegulv for nogle måneder siden og købte da 10-15l af både trin1 og trin2. Jeg betalte under 2000kr for det hele.

Gabbe1 sagde:
Lithurin koster ikke 2000kr for 5l.
Jeg behandlede mit 100m2 garagegulv for nogle måneder siden og købte da 10-15l af både trin1 og trin2. Jeg betalte under 2000kr for det hele.
Lyder helt OK for 100 m2. Men jeg med mine 4 m2?

Virker det, så er jeg måske villig til at betale. Hvor købte du det? Hvor store pakker?

(Nu blev jeg misundelig igen. Jeg vil også have en 100 m2 garage. :( )

• Synes
Taddy
  • Laddar…
håemerr sagde:
Nystøbt.

Om nogle timer skurer jeg overfladen med en skurebræt. Efter to dage grovsliber jeg og spartler med finbeton sigtet til en ballaststørrelse på 0 - 1 mm. To dage senere fjerner jeg formen, sliber igen og gnider finbeton fint sigtet til ca. 0 - 0.3 mm. Derefter får pladen hærde et par dage, hvorefter jeg fjerner beskyttelsesplasten, lader pladen tørre nogle døgn og sliber derefter til den finish, jeg ønsker.

Stay tuned. Flere billeder kommer.

:)
Det ser ud til at blive rigtig flot det der.

Jeg formoder, at det bliver et indbygningskomfur og derefter en indbygningsovn nedenunder, i så fald hvordan placerer du komfuret?
Kommer det til at ligge over betonkanten, eller vil det være lidt lavere?

I dag har jeg revet støbeformen. Skal holde pladen fugtig et par dage til. Tænkte gøre den sidste slibning på onsdag. Toolab.se har nu fået fat i slibepapir, som forhåbentlig er hos mig da. Hvis ikke snestormen blokerer transporterne her til Österlen. :(

En fristående køkkenø dækket med plastik for at holde fugtighed, omgivet af træpaneler og planker, med stikkontakt på en stolpe.

maglag sagde:
Jeg formoder, at det bliver en indbygningskogeplade og derefter en indbygningsovn under, i så fald hvordan placerer du kogepladen?
Ender den over betonkanten, eller kommer den til at være en smule lavere?
Som det fremgår af billedet ovenfor, har jeg en fritstående 60 cm komfur.

håemerr sagde:
Lyder helt OK for 100 m2. Men hvad med mine 4 m2?

Hvis det virker, er jeg måske villig til at betale. Hvor købte du det? Hvor store pakker?

(Nu blev jeg misundelig igen. Jeg vil også have et 100 m2 garage. :( )
Jeg købte fra min lokale Beijerhandler, den mindste er tror jeg 5l pakker, hvilket rækker til maaaange bordplader. Betonoverfladen bliver betydeligt mere modstandsdygtig men ikke tæt, olie/vand kan trænge ned i overfladen, hvis det får lov at stå et stykke tid. Den største fordel er, at betonen ikke støver og bliver meget let at rengøre, især hvis du har en spejlblank overflade på betonen inden behandlingen.

100m2 garage er en luksus, jeg kunne tillade mig, da vi tegner og bygger i egen regi :)

Så var det da klart!

Tilbage er kun lidt efterbehandling.

Opdateret køkken med gaskomfur, moderne emhætte og træbjælke i centrum. Et vinreol er synligt i baggrunden.

Et nyt køkken med hvide skabe, trægulv og en rustfri stålbordplade med en vask. Lyskilde over bordpladen, færdigt byggeri.

Nyrenoveret køkken med stor kogeø, træloft og indbygget ventilationssystem. Belysning hænger fra loftet, klar til efterbehandling.

• Synes
Missad og 23 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.