Hej!
Vi planlægger en kælderrenovering for at fjerne så mange risikokonstruktioner som muligt.
Det drejer sig om to rum, som begge har 2 af 4 vægge mod ydervæg. I dag er det regelret med træ, isoleret samt træpanel. Bag panelet går både rør til radiatorer samt el-installationer. Tanken er, at vi fortsat vil have en udreglet væg for at kunne beholde installationspladsen.
Nu til mit spørgsmål - Hvordan bygger vi dette på bedste måde for at undgå fugtproblemer?
Der blev lavet fugtmålinger mod betonen både ved gulv og mod ydervæg for ca. 3 år siden (da vi købte huset), og det var marginalt forhøjet fugtfugt, lå mere eller mindre på grænseværdien, så jeg antager, at der ikke er nogen større fugtproblemer.
Min tanke er som følger:
Udreglet væg med stålregel - pladelag (Fermacell, gips eller vådrumsgips) - malede overflader. Væggen skal selvfølgelig være uisoleret. Udover dette planlægger jeg at have en luftspalte nederst og øverst på væggen for at muliggøre, at luft kan bevæge sig gennem væggen.
1. Hvilket pladelag man bør vælge. Jeg har kigget på både fermacell og vådrumsgips, som er uorganisk, men er det nødvendigt, eller ville det fungere lige så godt med almindelig gips? Det virker som om, der er meget forskellige svar på dette, når man søger efter information.
2. Med stålregel bliver det jo "tæt" i over- og underkant, hvor syld og hammer ligger, hvilket modvirker at efterlade en spalte ved gulvsokkel og tagliste. Kan man klippe mindre sektioner op i reglen for at muliggøre, at luft kan strømme ind og ud af væggen? Jeg tænker, at man klipper omkring 5 cm i hvert "fag", eller vil det gøre reglen for ustabil? Måske kan man bore huller for luften at passere igennem?
I dag er det også opbygget med gulv, hvor der ligger en celleskum (ca. 20 mm) mod betonpladen, på den en gulvgipsskive og ovenpå den en plastmåtte. Tanken er, at vi skal rive alt ned og kun lægge filtmatte direkte på betonen. Jeg tror dog, at vi vil have visse niveauforskelle, som vi skal håndtere, og det er derfor, det er bygget, som det er gjort i øjeblikket. Hvordan håndterer man på bedste måde niveauforskelle uden at bygge organiske materialer i konstruktionen? Jeg tror, at det vil være niveauforskelle højere, end hvad man vil flydespartle.
Tak!