Jeg har et rækkehus. Jeg har fjernvarme via grundejerforeningen, et-et-strengs system og en kælder, der ikke er blevet drænet i 50 år. Alle andre huse her ser ens ud, og ingen har tænkt på at dræne, for ingen har problemer med kældrene. If it ain't broken don't fix it angående dræningen.
Nu er det sådan, at trappen ned til kælderen er mod ydervæggen, som er lavet med træregler og isolering. Jeg har fjernet gipsen, og det ser godt ud, tørt og fint. Under udreglingen i krog mellem gulv og væg ligger et-strengssystemet, der løber rundt om hele rækkehuset i kælderens ydervægge.
Jeg vil gerne fjerne et-strengssystemet under trappen og føre det på en anden måde, men ikke der længere. Jeg undrer mig, om rørsystemet hjælper væggen og træreglerne med at tørre ud, hvis der skulle være fugt. Og hvis jeg fjerner røret, så forsvinder muligheden for, at varme kan stige og holde det tørt og fint.
Man skal vide, at på ydersiden af huset hælder jorden kraftigt udad, og vi har et enormt udhæng på taget, der beskytter jorden der mod regn. Ca. 2 meter rager taget ud fra huset.
Tror I, det bliver et problem, hvis man fjerner røret og fører det en anden vej?
Jeg vil fjerne røret og derefter tætne væggen helt, så den er helt tæt mod væggen. Årsagen er, at vi har sølvfisk, og vi vil tætne alle sprækker og gemmesteder, og dette er et sådant sted.
Samtidig ville vi gerne føre varmerøret en anden vej, når vi alligevel renoverer.