pyro sagde:
For at forvirre diskussionen lidt yderligere vil jeg nævne et tip, jeg fik i min farvehandel angående at sætte strimler fast i spartel. De mente, at man kunne klippe passende lange strimler og derefter lægge dem i blød ti til femten minutter, inden man skulle sætte dem fast. De bliver da lidt lettere at sætte fast i spartlen uden at få luftbobler under. Jeg brugte dette senest, jeg satte strimler, og syntes det fungerede godt. Hvad branchestandarden siger om denne metode, ved jeg dog ikke. Egentlig heller ikke hvor godt det holder i længden (endnu). Men det var i hvert fald nemt at få strimlerne på med denne metode.
Nogle producenter af strimler noterer, at man IKKE skal lægge dem i blød, men jeg forstår den gode tanke med din metode. Det er jo som at tapetsere med almindelig papirtapet.

Snailman sagde:
Strimlen har tilsyneladende en forside og en bagside, rullen yderside skal vende mod væggen...
Afhænger nok af fabrikatet i så fald. På mine ruller var det omvendt (Hornbach). Der er en fold i midten, så man kan spartle inderhjørner. Det bør fremgå, hvilken vej strimlen skal foldes, og ud fra det kan man afgøre, hvad der er for- og bagside.

Brugte i øvrigt Hornbach strimler direkte i letspartelmasse fra Byggmax i vores hus. Ingen problemer. Det gælder om at finde en god spartel til formålet. Lidt tykkere stål med lidt mere fjeder end bredspartlerne. Og passende bredde.

Mikael_L
Jeg synes det begynder at være på tide, at vi bliver enige om, hvordan man skal gøre.
:D

MathiasS sagde:
Men enig med, at YBG siger, at en limet strimmel er ok, og i visse tilfælde endda at foretrække frem for en spartlet strimmel? Og at der ikke var noget større galt med mavefornemmelsen?
:)
Jep, det er, hvad jeg har sagt hele tiden, at det fungerer aldeles udmærket under visse forudsætninger.
Derimod står jeg fast ved, at deres anbefaling er, at hvis man kan spartle den ind, er det den løsning, man skal vælge. Og synes man, det er svært at spartle den ind, kan man lime den under visse forudsætninger, lidt af godt, bedre og bedst.
Kan også forestille mig, at professionelle spartler den ind for at spare et trin i arbejdet, da man ikke behøver at vente på, at limen tørrer.

Mikael_L sagde:
Jeg synes det begynder at være tid til, at vi bliver enige om, hvordan man skal gøre.
Tjek YBG og deres skrivninger/anbefalinger.
Du kan anvende begge metoder, men det bliver lidt af godt, bedre og bedst. Har du styr på underlaget med stabil struktur, dobbelt plader på væggene, alt ordentligt fastgjort, etc., kan du sikkert vælge hvilken som helst metode, så længe du bruger papirstrimmel.
Er du usikker på underlaget, bør du måske overveje at spartle ind strimlen, selvom det i 90% af tilfældene også fungerer med klistret. (tag mine tal som eksempel)
Og selvfølgelig skal du male eller tapetsere væggen, hvilket stiller forskellige krav. Hvis jeg skulle male, ville det blive både bælte og seler, dvs. hvis spartlet fungerer lidt bedre, så gør det.
Men ligeledes, hvis man synes, at spartlet er besværligt og giver dårligere resultater med folder/bobler, er det måske bedre at klistre.

Jeg må sige, at dette med at lime eller spartle ikke er et hjerteanliggende direkte. Jeg har tilfældigvis gjort det på en måde, fordi jeg troede det var rigtigt, og det var en metode, jeg håndterede. MEN, når jeg nu læser YBG, så ser jeg ikke helt det, du ser Anders. Min tolkning er (ifølge tidligere indlæg) frit oversat til dansk:

1. YBG siger, at man lige så godt kan lime strimlen, hvis man foretrækker det, uanset samlingstype (skåret eller forsænket)
2. YBG siger, at hvis man har sprække mellem pladerne, der overstiger det anbefalede, foreslås limet strimmel.

Jeg ser ingen steder noget, der kan tolkes som, at spartlet strimmel er bedre fra et holdbarhedsperspektiv. Tværtimod ifølge #2. Hvor får du dette med godt bedre bedst fra, Anders? Intuition? ;)

Jeg tror, at malere foretrækker spartlet strimmel, fordi det går hurtigere, hvis man gør alt i ét trin. YBG synes at sige, at limet er bedst, når samlingen er tvivlsom, men det er jo også en langsommere metode.

Mikael_L sagde:
Jeg synes det begynder at være tid til, at vi bliver enige om, hvordan man skal gøre.
Det står jo i YBG. Lim hvis du føler for det. Lim når der er bred sprække mellem pladerne. Case closed. Det er bare Anders, der siger, at spartlet er bedre. :cool:

I min lille verden er det enkelt: Lim først, spartle senere - uanset samling. Formålet er jo, at det skal sidde sammen med så lidt bevægelse og så god holdbarhed som muligt - og så plejer man at lime. Jeg har i hvert fald ikke mødt nogen, der tager spartel frem for at samle ting.

MathiasS sagde:
Det står jo i YBG. Lim hvis du føler for det. Lim når der er bred sprække mellem pladerne. Case closed. Det er kun Anders, der siger, at spartling er bedre. :cool:
Nej, ikke jeg, men har bare gengivet det, som jeg har fået til mig fra ham, der har malerivirksomhed, da jeg selv ikke arbejder med det og blev henvist til YBG af ham, hvis jeg ville fordybe mig. Men som sagt, gør på den måde, som I føler jer trygge med.

Senest redigeret:
Jeg åbner diskussionen igen.. er i gang med at renovere et rum i mit hus fra 60'erne. For at teste mig frem og se resultatet har jeg prøvet 2 forskellige metoder.. loftet har papirstrimmel i spartelmasse ifølge standarden, i stedet har jeg på væggene limet strimmel med vådrumslim uden at spartle samlingerne først, fordi jeg skal sætte en armeringsfilt på væggene (flugger 130gr)..tror I, at filten vil forstærke det hele uden, at jeg vil få revner, selvom strimlen er limet uden at fylde samlingen først? Lige nu ser samlingerne ret ok ud, selvom strimlen er lidt forsænket i mellemrummet mellem pladerne, men intet som spartel ikke kan fylde, nogle gange kommer der nogle bobler, men jeg skærer en rift og fylder det med limet.. Skal også grunde væggen før filten med en speciel forankringsgrund..har stadig tid til at rive det hele ud, hvis I tror, at filten ikke vil undgå revner og bobler og sprækkede overflader.. Tak!

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.