Jeg har haft et byggefirma, som har ordnet nogle nedhængte lofter (sænkning til spotlights). De skulle spartle og slibe lofterne (="klart til maling").

Nu hvor jeg har malet, viser det sig, at papirstrimlerne, de har brugt, slipper visse steder under spartelmassen, og når malingen er tørret, trækker de sig ikke sammen igen...

At få dem her igen er ikke en mulighed, da jeg allerede har smidt dem ud og ikke betalt for det fejlbehæftede arbejde (hvilket inkluderer lofterne).

Nu drejer det sig om to indvendige lofter, et på ca. 12 kvm og et på 24 kvm. Begge har visse steder, hvor strimlen er løsnet. På nogle steder er det kun korte "bølger", mens andre steder drejer det sig om en meter.

Spørgsmålet er, om det er tilstrækkeligt at skære op og lægge en ny strimmel (glasfiber i spartelmasse) der, hvor det er løsnet. Det burde vel blive siddende der, hvor det ikke allerede har sluppet efter to lag maling, ikke? Jeg må jo så male én gang til over det hele, antager jeg, for ikke at få pletter...

Jeg forstår ikke misbruget ved at lime papirstrimler med tapetklister... Jeg påpegede det for byggeren, der var her, at jeg synes, han skulle bruge glasfiber vådt-i-vådt, men han næsten grinede og sagde, at "professionelle" skam limer papirstrimmel... Jeg kan jo nu se, hvor professionelt det blev... :(

Mvh,
Anders

• Synes
Hus tomte
  • Laddar…
Papirremsor skal limes ifølge de farvebutikker, jeg har talt med. Man kan jo bruge vådrumslim, hvis man vil være ekstra omhyggelig. Jeg gætter på, at de har sparet på limen.

Det er pap som gælder, men man skal gøre det rigtigt. Glasfiber revner. Tyndt lag af pladespartel som man fæstner papiret i, så lader man det tørre ordentligt, så det sidder og ingen revner. Så spartler man over med bredspartel. I dit tilfælde kan det være bedst at trække strimlerne ned og slibe spartlen ud og gøre arbejdet om.

Lime papiret fast med tapetklister fungerer garanteret, men det er ikke noget, malere gør (tager sandsynligvis for lang tid). Jeg har flere malere i familien, og når de har været og spartlet hos mig, lægger de først spartelmasse i, trykker derefter papiret fast og trækker så mere spartelmasse ovenpå. Så får det hele tørre, derefter spartles det 2 gange mere. Alle steder i huset, hvor de har spartlet ser det helt perfekt ud, de 2 steder hvor jeg har gjort det, har det løsnet sig, det er en kunst at spartle papir!

• Synes
olaandersson
  • Laddar…
Hvis man skal lægge papstrimlen i spartel, skulle man have "kombispartel" eller noget i den stil, påstod den seneste farvebutik. Jeg har ikke kompetencen til at vurdere rigtigheden af det.

• Synes
Cooliver1337
  • Laddar…
Jeg har altid brugt glasfiber net selv, og aldrig har jeg fået revner i det...

Jeg skar op et par af "åsarna" med en hobbykniv og så var det bare at fortsætte at pille under papiret så faldt både spartelmasse og maling af. Efter et stykke tid sidder papiret som bjerget, så jeg tror jeg lader de steder være og kun skærer op hvor det allerede er løsnet...

Tak for forslagene!

Mvh,
Anders

Den skal lægges inde i det første spartellag, den fungerer præcis som armering.
Limes den først, så bliver spartellaget ikke forstærket og øger risikoen for sprækker.

Snailman
I 'Arga snickaren' så plejer de at bruge pappremsor, som de spartler ind, de plejer at sige, at det skal være en speciel spartel, ville gerne vide mere om spartel egnet til pappremsor.

Men det fungerer også med almindelig spartel, men plejer at undgå den fineste og vælger en lidt grovere til første omgang, har aldrig fejlet med rigtige papirsstrimler.
Først lægger man et lag, der er smallere end fasningen i pladesamlingen og glatter det i midten med en spartel, der er bredere end strimlen, men smallere end fasningen, dvs. man må ikke fylde hele fasningen i dette moment. Her lægger man papirsstrimlen i og sørger for at trække den fast med en spartel.
Det er vigtigt, at man lægger papirsstrimlen på en glat overflade uden luftbobler.
Direkte efter lægger man yderligere spartelmasse på, der dækker hele fasningen, og glatter overfladen, så den bliver jævn med gipspladerne. Man skal lave spartlingen i "bestemte" momenter og ikke blive ved med småjusteringer og forsøge at få det perfekt, for det fixer man senere i den anden spartling.

Har haft problemer på et tidspunkt, da jeg købte en papirsstrimmel af budgetmodell, der manglede de små, men ak så vigtige huller i strimmelen. Hvis man holder strimmelen op mod en lampe, skal I kunne se de små knappenålshuller.
Held og lykke.

Mikael_L
Snailman sagde:
I 'arga snickaren' så plejer de at bruge papirremser, som de spartler ind, de plejer at sige, at det skal være en speciel spartelmasse, jeg vil gerne vide mere om spartelmasse egnet til papirremser..
Jeg har brugt en speciel spartelmasse, Byggmax Lätt hand.
Men hvad jeg har hørt, så kan det også fungerer med Beckers LH. :)

Remsen er en papirremse købt på Bauhaus. Jeg har ikke set, at den har nogle huller. Men jeg har ikke gransket den nøje og ledt efter sådanne.

Jeg arbejder hele tiden med to spartelspader, en lidt bredere end fordybningen og en endnu lidt bredere.
Ingen problemer med at "forsænke" spartelmassen i fordybningen, man holder bare spaden i 30-45° vinkel med passende tryk.

Og så gør jeg som beskrevet i indlæg #8-#10
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/202392-pappremsor-slapper-och-bubblar-sig.html

Ja, dér ser man... Gør om og gør det rigtigt... Nu har jeg jo problemet, at det er visse stykker kun, nogle kortere, andre længere, hvor strimlen er løsnet, så fordybningen i gipspladen er delvis allerede fyldt. Det, der kommer løs, er præcis så bredt som strimlen (nogle gange lidt mere), men at få papstrimlen rigtigt derpå nu bliver nok meget besværligt...

Jeg tror alligevel, at jeg kører efter mit gamle motto; jeg skærer så meget væk som muligt, lægger lidt spartelmasse i, placerer glasfiberstrimlen fast i det våde spartel og påfører et lag til vådt-på-vådt...
Så må jeg jævne det med en anden spartling og så slibe, male...

Jeg testede at male en plet i går, og nu kan man ikke se pletten, så jeg ser ud til at kunne slippe for at male hele loftet om i det mindste! :)

Næste gang bliver det (måske) papstrimmel da...

Mvh,
Anders

dette har været diskuteret mange gange på forumet og en konklusion fra det er at

1. At lime papirstrimlerne med vådrumsklæber er en etableret metode som er nem at udføre for os amatører og umulig at fejle med.
2. Limede strimler på denne måde synes ikke at skabe flere revner end andre alternativer så der er ingen grund til at forsøge at spartle strimlerne våde i vådt i spartelmasse.

Men hver gør selvfølgelig som de vil.

MathiasS sagde:
detta har diskuterats många gånger på forumet och en slutsats från det är att

1. At lime papirstrimlerne med vådrumsklæber er en etableret metode, som er nem at udføre for os amatører og umulig at mislykkes med.
2. Limer man strimlerne på denne måde, synes det ikke at skabe flere revner end andre alternativer, så der er ingen grund til at prøve at spartle strimlerne vådt i vådt i spartelmasse.

Men enhver gør jo selvfølgelig som de vil.
Det fungerer godt i de fleste tilfælde, når det gælder vægge, hvis man synes, det er besværligt at spartle ind.
Det man går glip af, er at man mister armeringseffekten ved en eventuel forskydning og i ældre huse, hvor man ikke vil ændre stammerne. Huse med en stabil stamme og som regel dobbelte lag plader, OSB+gips, har næppe disse problemer, selvom man kun maler. Og tapetserer man, er det ikke eksisterende.
Derimod i lofter, der vil jeg anbefale at gøre sig bryderiet med at spartle strimlen ind, især hvis man har en overetage.

Senest redigeret:
  • Synes
Samulh
  • Laddar…
Jeg føler mig tøvende over for, at man mister så meget "armeringseffekt". Mavefornemmelsen siger, at samlingen bliver omtrent lige så stærk som resten af gipspladen.

Jeg bor i et gammelt hus, som desuden er blevet fyldt med meget nyt træ. Dvs., de værst tænkelige forudsætninger. Jeg ser ingen problemer med disse strimler nogen steder. Det har fungeret 100%igt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.