B
hej

Jeg skal til at bygge et opbevaringsrum, og når det kommer til beklædningen (stående klinkbeklædning), så er vores bolig bygget sådan, at det er vandret 45 yderst med isolering, og derefter vindpap. På dette sidder klinkerne direkte, altså uden nogen tværgående lægter. Således er de indre brædder direkte mod vindpappen, og den luftspalte der findes, er hvor klinkerne sidder.

Dette sparer jo ca. 28mm i vægbredde, og vi har ikke bemærket nogen problemer.

Men dette er ikke en konstruktion, som jeg finder nogen steder i dag på vejledninger osv.

Hvad tror I, kan det fungere i et opvarmet opbevaringsrum? Det sparer jo plads og er nemt.

Tanken er så, at lave følgende i væggen: 120 stående, med plastik og krydsfiner indvendigt, derefter vandret 45 udenpå med en isolering, vindpap, og så klinkbeklædning direkte på det.

Eller dummer jeg mig?
 
Er det plads, tid eller penge du vil spare?
Ingen af dem vil sandsynligvis blive særligt meget du sparer, hvis du ser til helheden.
For mig føles det dumsnålt, hvis der ikke findes en meget god grund.
Så at det formodentlig virker, er en anden sag, for det tror jeg, det gør, medmindre du har meget stort fugttryk fra gulvet og minimal ventilation.
 
B
Det kommer jo være diffspærre i opbevaringsrummet. Men det giver jo mere plads indeni, da ydermålet er begrænsende... Mener, vi har jo sådan på vores hus i dag siden 30 år.. Men ser ingen steder denne type i dag. Derfor undrer jeg mig lidt...
 
Ved udskiftning af panel på vores facade fra 1972 nægtede tømrerne at udføre arbejdet, medmindre de fik lov til at lave en luftspalte. En sådan fandtes ikke tidligere. Listen, der skaber ventilation, er betydeligt tyndere end 28 mm.
 
Der findes at købe tyndere lægter, som sælges specielt som luftlægter og til at rette/sala med i forskellige dimensioner. Min lokale trælast har 8*45, 12*45, 16*45, 21*45, 28*45 og 36*45mm
 
Fugt skal komme ud et sted. Hvis du maler panelet med maling, der ikke er diffusionstæt, f.eks. almindelig rød farve, behøver du ikke nogen luftspalte.
 
B
På vores nuværende er der jo ventilation mellem panelbrædderne, hvor lågene sidder. Men hvis det er bedre, sætter jeg nok en tynd lægte, 8mm lød jo rimeligt. Som afstand...
 
  • Synes
Henri
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.