Har købt et hus hvor panelen på garagen er installeret uden luftspalte.
Af en eller anden grund har man sat beklædning mellem reglarne, og derefter panel direkte på.
Der er dog vindpap mellem panel og lægter/reglar.
Som prikken over i'et har man sat en liggende panel ovenpå den stående.. Så det er dobbelt panel på garagen.

To af siderne er beskyttet mod regn da der er en carport på forsiden og en tilbygning på den ene side.

Hvad kan konsekvensen af dette blive?
Risikerer jeg i værste fald at skulle skifte panelen om 10 år?

Karrock
Hvor gammelt er det? Det var vel i det mindste en standardløsning i 70'erne. Ikke optimalt, men har holdt ganske godt mange steder. At der er en liggende panel ovenpå skyldes vel enten, at den stående begyndte at blive dårlig, sandsynligvis i nederkanten, eller at den tidligere ejer var trendbevidst og ville skifte til en dårligere løsning for æstetikken, eller begge alternativer.

Mit forslag: Mal når det ser skidt ud, skift dårlige brædder inden da, fx længst ned som er mest udsat, og spekuler ikke over det mellem vedligeholdelsesintervallerne.

Karrock Karrock sagde:
Hvor gammelt er det? Det var vel i det mindste en standardløsning i 70'erne. Ikke optimalt, men har holdt sig ret godt mange steder. At der sidder en liggende panel over, skyldes vel enten at den stående begyndte at blive dårlig, sandsynligvis i nederkanten, eller at den tidligere ejer var trendbevidst og ville skifte til en dårligere løsning for æstetikken, eller begge muligheder.

Mit forslag: Mal når det ser dårligt ud, skift dårlige brædder forud for det, fx nederst som er mest udsat og tænk ikke på det mellem vedligeholdelsesintervallerne.
Det blev bygget i 2015 og jeg mistænker, at man satte liggende panel, fordi huset har liggende. Hvorfor det var stående først, har jeg ingen anelse om.

Al panel ser godt ud, og tanken er, at jeg skal male garagen i år.

Det lyder som om, jeg kan lade det være og holde ekstra øje med tilstanden fremover.

Karrock
Knepigt. Men det måske være billigere at købe et default-byggesæt og lægge et lag panel til for at få det ønskede udseende?

Ved ikke isoleringsværdien på gamla släktingar mellem reglarne, men det kan jo ikke være godt i alle fald!

Som svar på spørgsmålet, så havde jeg ikke været bekymret, hvis der ikke findes tegn på, at det ikke fungerer. Det lyder på din beskrivelse som om det kan ånde (pap). Så forudsat at det ikke er en tæt plastmaling, så bør det vel fungere.

Karrock Karrock sagde:
Knepigt. Men det kan være billigere at købe et default-byggesæt og lægge et lag panel til for at få det ønskede udseende?
Ja så kan det meget vel have været!

Skogspromenix Skogspromenix sagde:
Ved ikke isoleringsværdien på gamle släktingar mellem reglarne, men det kan jo ikke være godt i alle fald!

Som svar på spørgsmålet så havde jeg ikke været bekymret, hvis der ikke er tegn på, at det ikke fungerer. Det lyder på din beskrivelse som om, at det kan ånde (papp). Så forudsat at det ikke er en tæt plastmaling, burde det vel fungere
haha det tog lidt tid, før jeg fattede, at jeg havde skrevet forkert 😅 undviger gerne släktingar mellem reglarne...

Det har som sagt stået i ca 10 år uden at jeg kan se noget mærkeligt.
Får lægge et panelskifte ind i planen fremad og gøre det korrekt den gang. Men det må vente 5-10 år.

Mal på, der findes mange forskellige/gamle byggemetoder, der fungerer aldeles udmærket og ikke bliver nogen problemer.

• Synes
Motherfucker og 1 anden
  • Laddar…
P
Klat på. Din konstruktion uden luftspalte sidder nok på mere end halvdelen af alle huse, og anbefalingen gælder primært overflader, der udsættes for slagregn.

• Synes
Nilsanni
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni sagde:
haha det tog lidt tid, før jeg fattede, at jeg havde skrevet forkert 😅 undgår gerne slægtninge mellem reglerne...

Det har som sagt stået i ca. 10 år uden, at jeg kan se nogen mærkeligheder.
Må lægge en panel udskiftning i planen fremad og gøre det korrekt den gang. Men det må vente 5-10 år.
Skift hvis det er nødvendigt og ikke bare for at. Har det klaret sig indtil nu uden at se forfærdeligt ud kan det meget vel klare sig lige så godt som noget andet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.