I foråret når vandstanden er som lavest tænkte jeg at støbe kraftige søjler ved vandlinjen (Østersøen). Kan forestille mig at jeg laver formene koniske mod vandet, men hvor mange armeringsjern skal jeg have, er det bedre jo flere og kraftigere jeg har.
Søjlerne får en base nederst på 40 cm og øverst omkring 25 cm. Højden bliver omkring 40 cm.
På den overflade får jeg let ned 5-6 armeringsjern med "passende afstand" eller skal jeg forsøge at få ned 10 stk, hvordan skal jeg tænke
Mvh
Søjlerne får en base nederst på 40 cm og øverst omkring 25 cm. Højden bliver omkring 40 cm.
På den overflade får jeg let ned 5-6 armeringsjern med "passende afstand" eller skal jeg forsøge at få ned 10 stk, hvordan skal jeg tænke
Mvh
Når bestiller brædderne, når konstruktionsplanen er i sin perfektion 
Ja, hvis isen er en faktor på 1 eller 0, så kan det måske være så, men at bore 3 ekstra huller eller gå op med armeringen fra 10 til 16 mm osv. føles ikke så dyrt.
Jeg tænker, at der burde findes en løsning med tiltag, der ikke bliver for dyre, som gør, at jeg bedre kan modstå isen. Jeg forstår, at en bro ikke kan modstå svær issmeltning, men der burde som sagt findes et mellemlæge.
Ja, hvis isen er en faktor på 1 eller 0, så kan det måske være så, men at bore 3 ekstra huller eller gå op med armeringen fra 10 til 16 mm osv. føles ikke så dyrt.
Jeg tænker, at der burde findes en løsning med tiltag, der ikke bliver for dyre, som gør, at jeg bedre kan modstå isen. Jeg forstår, at en bro ikke kan modstå svær issmeltning, men der burde som sagt findes et mellemlæge.
4 X 12 eller 3 X 16 jern spiller ingen rolle. så mange som du synes er godt. Bores i klippen mellem 30 - 45 graders vinkel ud fra centrum plint, mindst 15 cm ned, så bukkes de op til lod. najas med et jernstykker så de står fast i lodstilling ved støbning. Så kan de ikke trækkes ud af klippen og vil klare ispres godt. Bortset fra at klippen giver sig, sandsynligvis ikke.
Tak!
Jeg tænker, at jeg kører 12mm eller måske 14mm, så klarer jeg mig med min lille maskine.
Skal jeg køre slurr eller ankarmassa?
De kommer under alle omstændigheder til at sidde hårdt, så jeg tror ikke, de kan bevæge sig ved støbning. Behøves det najas da?
Tværforbindelse imellem er måske godt mod isen?
Jeg tænker, at jeg kører 12mm eller måske 14mm, så klarer jeg mig med min lille maskine.
Skal jeg køre slurr eller ankarmassa?
De kommer under alle omstændigheder til at sidde hårdt, så jeg tror ikke, de kan bevæge sig ved støbning. Behøves det najas da?
Tværforbindelse imellem er måske godt mod isen?
Behøves ingen ankring af jernene så længe som de er gradede ud, forsøg at trække et jern lige op som sidder i bjerget med gradning. Det klarer du ikke. Når betonen kommer derhen så fixeres jernene så al belastning bliver opad. noget jern på tværs ikke forkert, som holder indbyrdes afstand. med den højde så kommer jernene til at sidde stenhårdt i betonen og ikke glide ud.
Klik her for at svare