Har boet i et Elementhus i godt og vel 5 år nu og begynder at lære det meste. Lige nu er jeg ved at renovere i kælderen og er stødt på to lidt uklare ting.
I trappeopgangen ned til kælderen er der nogle udvendige kabler, som jeg gerne vil flytte til den anden side, ind i væggen. Væggen, som er aktuel, er en kort stump, som jeg mistænkte skulle være mere eller mindre hul, da returen fra radiatorerne på overetagen går der. Men sådan var det ikke. I stedet stødte jeg på en form for element, som jeg ikke har set i huset før. De er meget mindre end de andre elementer (godt 10cm brede og dybe). Det ligner mere planker (hver element er kun en brædde bred i stedet for krydslamineret træ). De er fyldt med bølgepap i stedet for savsmuld og synes at mangle masonit på siderne.
Tør man at bearbejde disse lidt for at få indsat nogle apparatdåser og vp-rør? Det er lige ved siden af stolperne og bjælkerne i trappen, hvor gelænderet sad (glasvæg der nu). Alternativet er, at jeg bygger den lidt ud med lægter for at få plads til vp-rør og dåse, der er 35mm.
En anden interessant ting, jeg er stødt på, er et hul i gulvet i kælderen under trappen. Det var tidligere dækket med masonit, laminatgulv og andet skrammel, som ikke bør være nede i kælderen. Hullet er godt 11cm bredt og 6cm dybt. I bunden synes der at være et plastlåg. Jeg kan ikke få det op og vil helst ikke ødelægge det, når jeg ikke ved, hvad det er. Mistanken er selvfølgelig, at det kunne være noget med afløbet, men jeg kan ikke få det til at passe i forhold til, hvordan afløbet burde være lagt. Originaltegningen siger, at der skal være "Svale" der. På nuværende tidspunkt vil det nok blive gulvtæppe der, men hvem ved, måske vil konen have klinker om en uge...