Har en overvejelse...!
Et forslag vi har for at udvide boligarealet til en rimelig pris er at konvertere vores lille koldgarage til boligareal.
Pladen er ikke isoleret under, men er bygget på samme måde som resten af huset - plade på jord med isolering ovenpå.
Der er plast på pladen i huset, så glasuld og gulvstrøer...det har fungeret fint indtil nu i 25 år, så tænkte at gøre det samme i garagen.
Jeg håber dog på at kunne isolere med cellplast i stedet, og undgå gulvstrøerne.

Så hvad tror I om at flydespartle gulvet - lime cellplast 2x100mm - lime gips på det. Det bliver en ikke-bærende indervæg, og den kan jeg lime fast i gulvgipsen!?
Bør jeg indsætte en form for fugtspærre et sted, eller kan cellplasten måske fungere på samme måde som plasten i huset gør i dag?

Kan desværre ikke isolere mere, da lofthøjden er begrænset.

Er 1 lag gips nok, eller skal man sætte 2 lag, krydslagt?

Du kan roligt springe gulvreglerne over og lægge celleplast med flydende gulv. MEN!! Problemet bliver, at du sænker temperaturen i betonen, så den i princippet bliver den samme som jorden. Da man siger, at der er 100% RF i jorden, vil det også blive tilfældet i betonen. Celleplast er ikke nok som fugtbeskyttelse, du skal have plast mellem betonen og celleplasten.

Hvilke vægge har du? Hvordan ser syltforbindelsen ud?

Netop det, at betonen får højere RF end tidligere, kan give problemer, afhængigt af hvordan sylen ser ud, da materialer i kontakt med hinanden stræber efter ligevægt.

Hvad skal du bruge rummet til? Hvorfor skal du have gips på gulvet?

Jeg ville bruge gulvspån i stedet, så kan du skrue så meget du har lyst til. Hvis du planlægger at bygge en slags vådrum, bør du passe på med dobbelte fugtbeskyttelser, der så kan indespærre fugten.

Så kan det være godt at tjekke, hvad kommunen har for principper vedrørende ændring af anvendelse.

Tjippen sagde:
Du kan roligt hoppe over gulvreglerne og lægge celplast med flydende gulv. MEN!! Problemet bliver, at du sænker temperaturen i betonen, så den i princippet bliver den samme som jorden. Da man siger, at der er 100% RF i jorden, vil det også blive sådan i betonen. Celplasten er ikke tilstrækkelig som fugtbeskyttelse, så du skal have plastik mellem betonen og celplasten.

Hvad har du for vægge? Hvordan ser sokkeltilslutningen ud?

Netop dette med, at betonen får højere RF end tidligere, kan give problemer afhængigt af, hvordan soklen ser ud, da materialer i kontakt med hinanden stræber mod ligevægt.

Hvad skal du bruge rummet til? Hvorfor skal du have gips på gulvet?

Jeg ville køre med gulvspån i stedet, så kan du skrue, som du vil. Hvis du tænker på at bygge en eller anden form for vådrum, bør du se op med dobbelt fugtbeskyttelse, som så lukker fugten inde..

Så kan det være godt at tjekke, hvad kommunen har af principper vedrørende ændring af brug...
Væggene består af træ, soklen ligeledes med nogle lag tjære papir under. Ligesom selve bolighuset. Håber på at kunne kopiere fremgangsmåden fra huset til garagen for at få et så "harmonisk" hus som muligt. :D

Der vil være soveværelse, stue og et mindre område vådrum. Vådrummet ligger væg til væg - så der åbner jeg op for at få plads til et badekar også.

Gips på gulvet var min første tanke, ganske enkelt, burde gå lige så godt at lime spån som gips?

Kommunen er kontaktet, og de var alene positivt indstillet og konstaterede, at det højst sandsynligt var byggetilladelsesfrit - skal få et dokument hjem som bevis på det. :p En sparet skilling er en glad skilling!

Angående celplasten - hvilken kvalitet skal jeg gå efter? S80 burde vel række langt, men for at være sikker, måske jeg skal lægge 150 mm S80 og toppe med 50 mm S200, for eventuelle punktlaster?

OK, så klarer væggene sig nok fint.
Javisst, det går godt at bruge gips, men så burde du nok bruge dobbeltlimede lag. Tænkte du at lægge en ny gulvafløb med fald i badeværelset, eller klarer det sig med den eksisterende? Måske ville det være en god idé at gøre det lidt anderledes der, det er jo virkelig dejligt med gulvvarme om morgenen=)
Desværre har jeg slet ingen forstand på cellplast, men det kan jo ikke skade at vælge en hårdere!

Så angående gulvgipsen så er det i så fald dobbelt lag, mod spån når jeg kører et lag 22mm!?
Føles som jeg burde kunne spare en del ved at tage spån i stedet.

Afløbsbrønd ja... lidt fald skal jeg jo have, men eftersom det er sådan et lille område burde jeg kunne klare det med flydespartel, kan jo passende smide en varmeslynge ned der også. Selvom der er lidt regler omkring spånplade + elektrisk varmeslynge - men har gjort det tidligere i gangen, så jeg ved i hvert fald hvordan det skal være. :)

Cellplast ja... jeg har heller ingen videre tjek ud over at S200 er hårdere end S80. :D
Synes dog det virker logisk med et 50mm lag hårdere ovenpå de 150mm blødere, hvis man tænker at der kan blive lidt punktbelastninger her og der.
Et pengeskab eller sådan! :D
Takker for hjælpen indtil videre!

Uanset om du har isolering under eller over plade, men især hvis isoleringen ligger under, så er mit råd (som arbejder med disse spørgsmål i forskning) at på en afretningsbetongulvoverflade lægge Platonmåtte (blå), korrekt installeret ved væggene. På dette (evt.) undergulvsskum (til eliminering af knirken). På dette kan du derefter lægge flamingoisolering. Det billigste øverst (afhængigt af ønsker om gulvets udseende) er at lægge 14mm parketgulv. Andre gulvtyper kræver gulvspånplader (som ikke er billige) + overgulv.
Denne konstruktion giver ventilation af betonpladen. Garagegulvet er sikkert ikke lige så godt lavet som huset i øvrigt, selvom det kan se sådan ud. I dag er dit garagegulv så godt ventileret uden noget ovenpå, at du ikke har problemer. Så snart du ændrer i konstruktionen, ændres også fugtbalancen i konstruktionen.
Dette gælder også, når du træffer foranstaltninger for beboelsesområde i loftet.
Betonplade med evt. (garage??) underliggende isolering, plastfolie, overliggende gulvstrøer (med eller uden isolering) + gulvbelægning er en af de største risikokonstruktioner, vi har haft siden 70-80'erne med hensyn til fugt og skimmel.

Jeg er fuldt ud klar over, at dette er en risikokontruktion, men jeg har lidt "på fødderne" for at det skal gå godt...

For det første er husets plade og garagets plade en og samme, dvs de sidder sammen og blev lavet samtidigt, med samme form og udførelse hvad angår jordarbejde osv. osv.

For det andet blev huset bygget af mine naboers far/svigerfar, og manden i nabohuset er tømrer, som selv hjalp til med byggeriet.
Han har bekræftet, at pladen i garagen har præcis samme forudsætninger som huset i øvrigt (som er knastørt under isoleringen).

For det tredje er garagepladen i dag malet med gulvmaling, der er tæt - og den skaller ikke eller viser nogen problemer med stigende jordfugt.

Så jeg føler mig så sikker, som jeg kan være, da jeg selv ikke har bygget huset, på at det skal gå godt.

Takker dog for advarslen/tippet!

Hej
overvejer noget lignende
hvordan er det gået?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.