Skal bygge en egen Gynge-stativ til børnene under sommeren. Har styr på hvordan og hvad jeg skal bruge til alt undtaget hvad jeg skal bruge for at få en stærk og stabil overligger som ikke svajer nævneværdigt, selv når ældre gynger. Spændvidden vil være ca. 350-420 cm.

Har tidligere haft en 95*95 som lå med 90 graders hjørnerne op/ned/for/bag på en anden gynge med ca. 380 cm spændvidde. Dette fungerede da de var små, men er ikke stabilt nok.

Idéerne jeg har er:
• Limtræsbjælke, fx 56*225, som jeg behandler med olie eller lignende.
• Egen limtræsbjælke af 4-5 stk trykimprægnerede 45*70, som jeg limer og skruer sammen selv. Kommer ikke til at høvle eller lignende, men en masse tvinger selvfølgelig.
• Byggetømmer måske fungerer, hvis jeg finder så lange.

En gammel telefonstolpe?

Er en mulighed også, men jeg har ingen derhjemme... ;)

HEA 100 eller 120 burde blive fint. Eller er det et krav, at det er træ?

Er det ikke nemmere at tage 2 stk trykkede 45x195 på med lim og skrue dem sammen.
Du kan montere den direkte, og den burde være tilstrækkelig stabil.

Gabbe1 sagde:
HEA 100 eller 120 burde blive godt. Eller er det et krav, at det er træ?
Et lidt æstetisk krav ja. :)

Peter2400 sagde:
Er det ikke nemmere at tage 2 stk trykte 45x195 på med lim og trække sammen med skruer.
Du kan montere den direkte og den burde være tilstrækkeligt stabil.
Jo det kan fungere, og er lettere. Men får for mig at det bliver mere "sidestabilt" men flere 45*70 eller 45*95 reglar limmet på hinanden.

patrik19836 sagde:
Et lidt æstetisk krav ja. :)
Tsss, det er højst subjektivt.
Jeg har aldrig set et træstykke som var mere æstetisk tiltalende end en HEA bjælke ;)

Jeg lavede en gyngestativ til børnene for nogle år siden, spændvidde ca. 4 m (tre gynger) ingen svaj, bestilte trykbehandlet rundtræ på den lokale trælast. 15 cm diameter på 4 ben og 20 cm på overliggeren, sænkede benene noget i jorden. Så var det stabilt både for svaj og benløft, tror jeg betalte ca. 2000:- for de fem stykker, forstærker med en tværslæg mellem benene på hver side. Det blev en solid stelling, som holdt til store børn :)

patrik19836 sagde:
Jo det kan fungere, og er lettere. Men får for mig at det bliver mere "sidestabilt" men flere 45*70 eller 45*95 regler limet på hinanden.
Jeg tror også, at den idé kan blive noget mere sidestabil, derimod så hænger i princippet al bæreevne, som din bjælke har, på dine limfuger.

Kan være svært at garantere det på trykt fugtigt tømmer udendørs.

Med "min" løsning så er limfugen betydeligt mindre kritisk.

Peter2400 sagde:
däremot så hänger i princip all bärförmåga som din balk har på dina limfogar.
Samt den overdrevne mængde skruer man trækker sammen reglarne med, og gevindstavene lige igennem. ;)

Kørte en T-formet konstruktion med en liggende overligger (let afhøvlet for afledning) og en stående 8" under. Alt trykimpregneret for minimalt vedligeholdelse.

Selv de tre japanske herrer med imponerende BMI, som en vis byggemarkedskæde bruger i reklamen nu, ville kunne have brugt denne uden svaj.

myrstack sagde:
Kørte en T-formet konstruktion med en liggende overligger (let høvlet for afvanding) og en stående 8" under. Alt trykbehandlet for minimalt vedligehold.

Selv de tre japanske herrer med imponerende BMI, som en vis byggemarkedskæde bruger i reklamerne nu, kunne have brugt denne uden svaj
Interessant, hvilken dimension på den liggende, og hvor lang spændvidde?

3 gynger, gættet 4 meter mellem fastgørelserne. Overliggeren var 2"x5", hvis jeg husker korrekt. Limet og skruet nedad men kun at skrue ville nok have klaret det hele.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.