Medlem
· Västra Götaland
· 62 indlæg
Skal bygge en egen Gynge-stativ til børnene under sommeren. Har styr på hvordan og hvad jeg skal bruge til alt undtaget hvad jeg skal bruge for at få en stærk og stabil overligger som ikke svajer nævneværdigt, selv når ældre gynger. Spændvidden vil være ca. 350-420 cm.
Har tidligere haft en 95*95 som lå med 90 graders hjørnerne op/ned/for/bag på en anden gynge med ca. 380 cm spændvidde. Dette fungerede da de var små, men er ikke stabilt nok.
Idéerne jeg har er:
Limtræsbjælke, fx 56*225, som jeg behandler med olie eller lignende.
Egen limtræsbjælke af 4-5 stk trykimprægnerede 45*70, som jeg limer og skruer sammen selv. Kommer ikke til at høvle eller lignende, men en masse tvinger selvfølgelig.
Byggetømmer måske fungerer, hvis jeg finder så lange.
Har tidligere haft en 95*95 som lå med 90 graders hjørnerne op/ned/for/bag på en anden gynge med ca. 380 cm spændvidde. Dette fungerede da de var små, men er ikke stabilt nok.
Idéerne jeg har er:
Limtræsbjælke, fx 56*225, som jeg behandler med olie eller lignende.
Egen limtræsbjælke af 4-5 stk trykimprægnerede 45*70, som jeg limer og skruer sammen selv. Kommer ikke til at høvle eller lignende, men en masse tvinger selvfølgelig.
Byggetømmer måske fungerer, hvis jeg finder så lange.
Medlem
· Västra Götaland
· 62 indlæg
Er en mulighed også, men jeg har ingen derhjemme... 
Medlem
· Västra Götaland
· 62 indlæg
Medlem
· Västra Götaland
· 62 indlæg
Jo det kan fungere, og er lettere. Men får for mig at det bliver mere "sidestabilt" men flere 45*70 eller 45*95 reglar limmet på hinanden.Peter2400 sagde:
Jeg lavede en gyngestativ til børnene for nogle år siden, spændvidde ca. 4 m (tre gynger) ingen svaj, bestilte trykbehandlet rundtræ på den lokale trælast. 15 cm diameter på 4 ben og 20 cm på overliggeren, sænkede benene noget i jorden. Så var det stabilt både for svaj og benløft, tror jeg betalte ca. 2000:- for de fem stykker, forstærker med en tværslæg mellem benene på hver side. Det blev en solid stelling, som holdt til store børn 
Jeg tror også, at den idé kan blive noget mere sidestabil, derimod så hænger i princippet al bæreevne, som din bjælke har, på dine limfuger.patrik19836 sagde:
Kan være svært at garantere det på trykt fugtigt tømmer udendørs.
Med "min" løsning så er limfugen betydeligt mindre kritisk.
Medlem
· Västra Götaland
· 62 indlæg
Kørte en T-formet konstruktion med en liggende overligger (let afhøvlet for afledning) og en stående 8" under. Alt trykimpregneret for minimalt vedligeholdelse.
Selv de tre japanske herrer med imponerende BMI, som en vis byggemarkedskæde bruger i reklamen nu, ville kunne have brugt denne uden svaj.
Selv de tre japanske herrer med imponerende BMI, som en vis byggemarkedskæde bruger i reklamen nu, ville kunne have brugt denne uden svaj.
Medlem
· Västra Götaland
· 62 indlæg
Interessant, hvilken dimension på den liggende, og hvor lang spændvidde?myrstack sagde:
Klik her for at svare