61,348 læst ·
252 svar
61k læst
252 svar
Overdækning
Den du! For os, der vil hjælpe til, er den interessant, men tilsyneladende ikke for hen, bare hun kan snakke skidt om håndværkeren og hans attitude mod hende. Havde været sjovt at høre håndværkerens side, er overbevist om, at deres fortællinger ikke stemmer overens🙈T trojlee sagde:
Men hvad løser det at skrive om det her? Det må da være bedre at afslutte samarbejdet og finde en anden, der kan gøre det, så du bliver tilfreds?E Evalarsson36 sagde:Jeg har ikke sagt, at jeg er uddannet tømrer. Så havde jeg ikke spurgt, hvad jeg tror er kyndige folk om, hvordan ting skal gøres. Men når der sukres og pustes og stønnes hele tiden om alt, der skal gøres. Og man præsenterer ting på en nedladende måde, bliver jeg vred. Hvis man forklarer, at det ikke kan gøres på den måde, fordi... Det er helt ok. I kunne måske studere herskerteknikker lidt, men absolut ikke tage efter. Så forstår I måske. Når jeg påpeger, at han ikke har lavet en tærskel, men det er bare en bunke gips under døren, og han sukker og siger. Hvordan synes du, jeg skal løse det? Det er fandme uprofessionelt. 2 garderobedøre går i gulvet, fordi han havde travlt. Har ikke kræfter til at diskutere om det, må lægge skiver under hængslerne i stedet. En pind ligger løst. Den blev aldrig fastgjort.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 indlæg
Det lader til at være en seriøs snedker, du har.E Evalarsson36 sagde:
I en facade er det vinddugen eller tilsvarende, der gør væggen tæt. Selve facaden er kun en ydre beskyttelse mod sol, regn og vind, som tager det meste af regnen, men det er vinddugen, der skal være 100 % tæt, og der kan altså løbe lidt fugt og vand på den.
Jeg monterer derfor altid inddækningen indenfor vinddugen, så vandet kan løbe korrekt. Det kræver lidt dygtighed og nøjagtighed ja. Min metode er derefter at tape vinddugen fast til pladen, så der heller ikke kan blæse vand op der. Det skal gøres så højt oppe, at panelet derefter dækker tape og vinddug.
Held og lykke med projektet
Jeg er helt fascineret over hvilke volumener folk regner med vil sprøjte ind mod vindduken. Jeg er med på, at i teorien er det en logik i at have pladen inden for dug, tape og et antal besværgelser for at mane den sidste vandmolekyle væk.
I praksis er en panel tilstrækkelig tæt, og en plade sømmet på samme niveau som sømlekten duer tilstrækkeligt godt, og så tager luftspalten det sidste. Det regner sidelæns nogle dage per, og ikke engang da strømmer der vand fra overblikkene.
Plade under kun låg har jeg set skader af.
Plade på sømlekt har jeg aldrig set skader af.
Plade under vinddug er mere besværlig, når du gerne vil lave justeringer, skifte plade eller vindue.
I praksis er en panel tilstrækkelig tæt, og en plade sømmet på samme niveau som sømlekten duer tilstrækkeligt godt, og så tager luftspalten det sidste. Det regner sidelæns nogle dage per, og ikke engang da strømmer der vand fra overblikkene.
Plade under kun låg har jeg set skader af.
Plade på sømlekt har jeg aldrig set skader af.
Plade under vinddug er mere besværlig, når du gerne vil lave justeringer, skifte plade eller vindue.
Hvis nu nedbør var den eneste fugtbelastning…T Tsdoesds sagde:Jeg er helt fascineret over hvilke volumener folk regner med kommer nærmest sprøjte ind mod vindduken. Jeg er med på at i teorien så er der en logik i at have pladen indenfor dug, tape og et antal besværgelser for at mane bort den sidste vandmolekyle.
I praksis så er en panel tilstrækkelig tæt, og en plade sømmet på samme niveau som lægten duger tilstrækkeligt godt, og så tager luftspalten det sidste. Det regner sidelæns nogle dage per år, og ikke engang da strømmer der vand fra overblikkene.
Plade under kun dæk har jeg set skader af.
Plade på lægt har jeg aldrig set skader af.
Plade under vinddug er mere besværligt når du først vil lave justeringer, skifte plade eller vindue.
Køb bedre kvalitet på plade så slipper man for at skifte den. Det bliver billigere og mindre besværligt end at skifte fugtskadet konstruktion og materialer.
Hvis man fraviger teorien, bør man under alle omstændigheder lave en risikovurdering (sandsynlighed og konsekvens) og overveje om det er værd det.
F.eks. sådanne plader: https://www.isover.se/produkter/isover-fasadskiva-30J J_K_H sagde:
Tak for et godt svar. Hvad er öb?M martinradbo sagde:Det ser ud til at være en seriøs tømrer du har.
I en facade, så er det vinddugen eller tilsvarende som gør væggen tæt. Selve facaden er bare en ydre beskyttelse mod sol, regn og vind, der tager det meste af regnen, men det er vinddugen, der skal være 100 % tæt, og der kan altså løbe lidt fugt og vand på den.
Jeg monterer derfor altid ÖB indenfor vinddugen, så vand kan løbe korrekt. Det kræver lidt dygtighed og omhu ja. Min metode er derefter at tape vinddugen fast mod metallet, så der heller ikke kan blæse vand op der. Det skal man gøre så højt oppe, at panelen så dækker tape og vinddug.
Held og lykke med projektet![]()
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 indlæg