13,341 læst ·
21 svar
13k læst
21 svar
OSB-plader i hele huset
OSB limes ofte med lim, der indeholder formaldehyd, som ifølge visse undersøgelser udgiver kræftfremkaldende dampe (har også været artikler i DN om det).Mikael_L sagde:
OSB lim slipper flere gasser, hvis de bliver fugtige (også høj luftfugtighed).
Plyfa er limet med fugtbestandigt lim og frigiver sandsynligvis også nogle mindre behagelige stoffer, men da kun en brøkdel sammenlignet med OSB.
Jeg ville ikke have OSB i væggene i mit hus...
Medlem
· Östergötland
· 253 indlæg
Vend bøffen og tænk på at OSB bør være standard i et velbygget, nyt hus.
Spørg dig selv nu, om du vil være dumsnål og spare nogle titusindvis og derefter skulle leve 50 år i et hus med mere bøvlede ophængninger, dårligere lydkomfort osv.
Edit; Meromkostningen for plywood bør vel ikke engang være aktuel her, giver heller ikke nogen forbedring tilstrækkelig til at retfærdiggøre prisstigningen imo.
Spørg dig selv nu, om du vil være dumsnål og spare nogle titusindvis og derefter skulle leve 50 år i et hus med mere bøvlede ophængninger, dårligere lydkomfort osv.
Edit; Meromkostningen for plywood bør vel ikke engang være aktuel her, giver heller ikke nogen forbedring tilstrækkelig til at retfærdiggøre prisstigningen imo.
Det afhænger helt af, hvilken plyfa du vælger. Desuden indeholder OSB kun 2-3% lim. En brøkdel sammenlignet med spånplader, som mange har som undergulv. Jeg foretrækker OSB i væggene frem for spån i gulvet i så fald.anders07 sagde:
OSB limes oftest med lim, der indeholder formaldehyd, som ifølge visse undersøgelser afgiver kræftfremkaldende dampe (der har også været artikler i DN om det).
OSB lim afgiver flere gasser, hvis de bliver fugtige (også høj luftfugtighed).
Plyfa er limet med fugtbestandigt lim og afgiver sikkert også nogle mindre behagelige stoffer, men da kun en brøkdel sammenlignet med OSB.
Jeg ville ikke have OSB i væggene i mit hus...
Mærkeligt.... Denne rapport siger nemlig, at der er præcis lige så meget i Birkeplywood som OSB. (dog er middelværdien for OSB fejlagtigt og skal være 0,525)anders07 sagde:
Samt at de tilsyneladende er limet med samme limtype, UF.
http://www.kemi.se/global/tillsyns-...maldehyd-i-traskivor-tillsynsprojekt-2014.pdf
Men... Du kan jo ikke komme dragende med fakta. 
*Advarsel! Ironi ovenfor.*
Jeg kan godt lide fakta. Selv har jeg sat OSB i alle nye indervægge, vi har bygget, undtagen i badeværelset, hvor det blev 15 mm krydsfiner ifølge vådrumsvæg 2012.
*Advarsel! Ironi ovenfor.*
Jeg kan godt lide fakta. Selv har jeg sat OSB i alle nye indervægge, vi har bygget, undtagen i badeværelset, hvor det blev 15 mm krydsfiner ifølge vådrumsvæg 2012.
Fantastisk godt hvis de har skiftet til bedre materialer. Jeg læste op om lim/opløsningsmidler for ca. 8-10 år siden, da vi renoverede det trækåk vi dengang boede i... Det var ikke en behagelig læsning dengang...R Robin Wahlman sagde:
Klik her for at svare