Kan ikke udtale mig om det er meget eller lidt, men let værd det havde jeg syntes! Uvurderligt når I skal sætte op hylder, tv og billeder på væggene og slipper for at rode med gipsplug.
Lyder jo faktisk lidt dyrt, samtidig kan jeg forestille mig, at dette er et tilvalg, som er svært/umuligt at let fikse i efterhånden, hvilket gør, at producenten kan brede sig lidt ekstra. Selv fortryder jeg, at jeg ikke brugte Plywood i alle vægge i stedet for osb. Meget mere stabilt og ikke så forfærdeligt meget dyrere...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du har 240 kvm vægoverflade betyder 60 000kr 250 kr per kvm. Det er vel ingen urimelig omkostning? Men jeg er enig med Kallebo, vælg K-plywood i stedet, det er meget bedre.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg synes ikke det lyder så farligt.
Men hvis du måler rundt alle vægge, og på begge sider af rumdelende indervægge, så kan du måske få en idé om, hvor mange OSB-plader der skal bruges.
Men hvorfor vil du have OSB overalt, fordi det er trendy?
Jeg har levet hele mit liv uden en kvadratcentimeter OSB, og det er gået ret godt alligevel.
Unødvendig udgift, mener jeg
Men hvis du måler rundt alle vægge, og på begge sider af rumdelende indervægge, så kan du måske få en idé om, hvor mange OSB-plader der skal bruges.
Men hvorfor vil du have OSB overalt, fordi det er trendy?
Jeg har levet hele mit liv uden en kvadratcentimeter OSB, og det er gået ret godt alligevel.
Unødvendig udgift, mener jeg
Jeg værdsætter også, at det ser ud til at være mindst 240 kvm vægflade, og så er <250:-/kvm ikke helt urimeligt. Dog ikke nogen god pris. Pladen koster omkring 50:-/kvm, så arbejde og skruer for 200:-/kvm er måske noget i overkanten.J justusandersson sagde:
Regn ikke med, at der er en chance for at få arbejdet for mindre end 100:-/kvm med tanke på al bearbejdning og hulskæring, der bliver til døre, vinduer, væghjørner, el-dåser osv. som der er i en almindelig villa. Man når ikke så mange plader i timen, det er ikke som at plade en idrætshal eller lagerbygning direkte.
Jeg er dog ikke enig angående plywood. Spildte penge at vælge noget andet end det, der er billigst af OSB, spånplade eller plywood, hvilket gør, at OSB vinder.
Jeg satte OSB overalt, ikke kun fordi det er lettere at sætte ting op på væggene senere, men også for lydisoleringens skyld og den mere solide fornemmelse i de lidt mere stumme og faste vægge. Mærkes fint når teenagerne begynder at smække med dørene.KnockOnWood sagde:
Havde det kun været for fastgørelsens skyld, havde jeg nok tøvet overfor omkostningen og arbejdet.
Jeg betalte ca18.000kr for osb i et hus på 167kvm. Men det var uden arbejde, osb satte jeg op selv... Det tog mig som amatør ca 3-4 arbejdsdage.
Koster din osb 60.000kr, og 20.000kr af det er for osb. Ja så er det 40.000kr i arbejdsomkostning.
To tømrere løser det mao på Max to dage. Det giver en timepris på cirka 1250kr/person.
De burde dog løse det hurtigere...
Så billigt, nej... men husleverandører er jo sjældent den billigste vej at gå heller. Man betaler jo lidt ekstra for et helhedskoncept.
Koster din osb 60.000kr, og 20.000kr af det er for osb. Ja så er det 40.000kr i arbejdsomkostning.
To tømrere løser det mao på Max to dage. Det giver en timepris på cirka 1250kr/person.
De burde dog løse det hurtigere...
Så billigt, nej... men husleverandører er jo sjældent den billigste vej at gå heller. Man betaler jo lidt ekstra for et helhedskoncept.
Man får mange plugg for 60 lax
Medlem
· Stockholm
· 1 397 indlæg
Findes der nogen som helst grund til i en villa at bruge penge på fantastisk krydsfiner, OSB er tilstrækkeligt til at skrue det meste fast, man kan komme i tanke om.
Synes også tilvalget er fedt, men man behøver det ikke overalt, tænk på at ALLE indervægge vokser med 25 mm, det giver faktisk en hel del til sidst. Man kan køre OSB på én side eller også indskyde med OSB mellem stolperne.
Synes også tilvalget er fedt, men man behøver det ikke overalt, tænk på at ALLE indervægge vokser med 25 mm, det giver faktisk en hel del til sidst. Man kan køre OSB på én side eller også indskyde med OSB mellem stolperne.