FG sagde:
OSB-pladerne forringer lyddæmpningen, brug udelukkende fibergips.
OSB forringer lydisoleringen sammenlignet med, hvis pladen i stedet havde været af gips. Naturligvis øger OSB lydisoleringen, hvis den lægges bag en ellers enkelt gipsplade.

• Synes
pelig
  • Laddar…
S
Forbedrer det ikke at presse dobbelt så meget stenuld ind i væggen? Altså presse 90mm stenuld til 45mm tykkelse.

Jeg kiggede for længe siden på et materiale, der blev udviklet udelukkende for at dæmpe lyd så godt som muligt. Det mindede om stenuld, men pakket mindst 10 gange så tæt.

STB sagde:
Forbedrer det ikke at trykke dobbelt så meget stenuld i væggen?
Godt spørgsmål. At man ikke gør det i en ydervæg er forståeligt, da man ønsker en vis mængde luft for varmeisoleringens skyld, hvis jeg har forstået det rigtigt. Men i dette tilfælde, når det er en indervæg, er det jo ikke varmeisolering man er ude efter, kun lyddæmpning.

Måske kan Björn køre sit seje program igen, hvis det er muligt at indtaste den type data? :)

Tæt materiale dæmper lavfrekvente lyde.
Mindre tæt materiale dæmper højfrekvente lyde.

Da vi skulle dæmpe motorlyd i en garage, var det ikke tilstrækkeligt med brandisolering (tæt pakket mineraluld), og vi måtte i stedet bruge en med lavere densitet.

• Synes
pelig
  • Laddar…
Mikael_L
Poxeman sagde:
Tæt materiale dæmper lavfrekvente lyde. Mindre tæt materiale dæmper højfrekvente lyde.

Da vi skulle dæmpe motorstøj i en garage, duede det ikke med brandisolering (tæt pakket mineraluld), men vi måtte tage en med lavere densitet i stedet.
Nja, nu tror jeg, at du forenklede noget lidt for meget.

Og når du skriver "skulle dæmpe motorstøj i en garage," så undrer jeg mig over, om du mener transmissionsdæmpning eller absorption. Eller måske bare diffusion tro ...
Dvs. var det lyden i et tilstødende rum, der skulle blive lavere, eller i selve garagen.

En lydisolerende konstruktion bliver aldrig bedre end dens svageste led. Godt at diskussionen om flankelyd og bjælkelag kom op. FG's fine billeder forklarer dette på en god måde.

Akustik er et temmelig komplekst emne. Det er ikke helt let at forklare på et forum uden at måtte udelade små men alligevel meget vigtige detaljer.

Den skillevæg, som TS skal opføre, bygger på princippet MASS - AIR - MASS. Jo højere masse i pladematerialet og jo større luftspalte vi bruger, desto bedre lydreduktion (Rw). Hvis vi derefter frikobler masserne fra hinanden (brudt bjælkelag), forbedres lydisoleringen yderligere.

Isoleringen i luftspalten har til funktion at absorbere den stående bølge/resonans, der dannes i luftspalten. Intet andet.
Isoleringens evne til at absorbere lyd afhænger af dens strømningsmodstandsevne. Dette varierer mellem forskellige materialer, men også ved forskellige dybder i konstruktioner. Derfor skal man aldrig komprimere isoleringen i en lydvæg.

Nogle gange blandes forskellige lag for at opnå den rigtige absorption til en given konstruktion.

• Synes
pelig
  • Laddar…
kuntri sagde:
Opfølgende spørgsmål, hvordan bliver det, når man bygger skydedørskarme? Det bliver jo et hul i væggen, når skydedøren er lukket. Kan man isolere på en smart måde, eller det måske ikke spiller nogen rolle?
Det afhænger af, hvor meget lydreduktion man har brug for. Generelt kan man sige, at det er både svært og kostbart at bygge. Det største problem er tætningslisterne rundt om (slæbelister samt kompression af tætningslister). En skydedør kan aldrig blive lige så tæt som en slagdør.

Jeg fik at vide af en bygningsarbejder, at man kan lægge en slags gummiisolering mellem flink og væg/loft/gulv. Antager det er en sådan her:
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20745
Dvs. flinkisolering.
Kigger man i PDF-brochuren, kalder de det for "flinktætning", når man har træregler (hvilket jeg har tænkt mig at have), mens i eksemplet for "lydtætning" bruger de stålregler. Hvis jeg tolker billederne rigtigt. Men det burde vel også give god lyddæmpning i træregler. Nogen der har erfaring med sådan en flinkisolering?
Billeddiagram viser ISO-ver Vario Syllisolering til "syllätning" og "ljudtätning", med konstruktioner for træ- og plåtreglar.

Syll og hammarbånd skal altid tætnes med blød fugemasse i en lydisoleret konstruktion, uanset om det er plade eller trækonstruktion. Det skal være helt lufttæt.

Hvis underlag anvendes, findes de med færdig syltætning. Er underlaget jævnt fungerer disse fint. De til lydvægge har gummilister.
Der findes også underlag som har syltætning af skumplast med åben cellestruktur, men disse tætner ikke lige så godt i disse sammenhænge.

Pladeregler giver en noget bedre transmissions tab vs. Træregler

Mener du, at man skal tage blød fugemasse (silikone) sammen med syltningens tætningsmasse?
Og hvad mener du med 'udlæg'?
/Spørgende...

pelig sagde:
Mener du, at man skal tage blød fugemasse (silikone) sammen med syltætningen?
Og hvad mener du med 'udlæg'?
/Spørgende...
Jo, at spalten mellem gulv og syld skal blive tæt. Dette gøres med blød fugemasse, som holder sig elastisk over tid, fx Sikakryl eller lignende. Udlæg (metalregelsyld) findes med færdig syltætning. Skal man bygge en enkel lydvæg hjemme, er den med runde gummilister at foretrække frem for den med skumplast.

Håber jeg skrev forståeligt:)

Hmm, nu forstår jeg næsten... :)
Hvad mener du med "den med runde gummilister"? Er det typ syltetætningen jeg linkede til tidligere?
Og mener du i så fald, at man sætter Sikakryl i kombination med gummilisten?
Jeg tænkte, at det måske er nok med enten en latex/silikon-løsning eller gummiliste.
Man lærer meget her... :cool:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.