... ved dobbeltgips antager jeg, at man altid lægger pladerne forskudt.
Jeg brugte eksisterende regler; tværstillede 90x45 træregler, altså kun 45 mm isolering.
Nej jeg mener *reglerne* forskudt. Nogen skrev her tidligere i tråden, at man kan lave yderreglerne 10 mm bredere (i alt 55 mm altså til isolering) og stille hver anden 45-regel mod rum 1 og hver anden mod rum 2. Hvis jeg har forstået det rigtigt.
ricnym sagde:
Men grundtanken ved lydisolering er vel, at man skal have så stor masse som muligt. Så hvis du finder en spånplade, der vejer lige så meget eller mere end en gipsplade, så burde det virke (i stedet for osb).
Plus at det skal være helt tæt. Spar derfor ikke på tætningsmasse, f.eks. latexfuge, som er relativt billigt.
OK, måske gips+plywood er 'good enough' og overøse med fuge m a o!
Hejsa!
Her kommer lidt feedback på diskussionen, som forhåbentlig klarlægger evt. spørgsmål vedrørende lydisoleringen af TS's skillevæg.
Forskellen i lydreduktion mellem 2 gips vs. 1 gips + 1 OSB er ikke så stor. Forskellen mellem et uisoleret rejsefag vs. et isoleret ditto er derimod enorm.
På billedet nedenfor kan vi se, hvad der sker med nogle forskellige konfigurationer. Beregningerne er lavet ud fra de diskussioner, der er blevet ført her i tråden, dvs. 45 mm saksede regler på 55 mm syld. Bemærk, at den praktiske lydreduktion (R´w) altid er lavere sammenlignet med de teoretiske beregninger.
Den blå kurve viser beregningen for 2 gips /45 mm stenuld/ 2 gips. Den røde kurve viser 1 gips + 1 OSB / 45 mm stenuld/ 1 OSB + 1 gips. Som vi ser, isolerer begge konstruktioner dårligt i lave frekvenser. Den første resonans ved 80 Hz er forbundet til luftspalten. Derefter isolerer begge konstruktioner nogenlunde ens indtil 1 kHz, hvor OSB-varianten får en resonans tidligere sammenlignet med dobbeltgipsen.
Den grønne kurve er beregnet på kun massen af 4 gips.
Den lyserøde kurve viser, hvad der sker, hvis vi ikke isolerer fagene. Ganske stor forringelse altså.
Nogle tips:
Som tidligere nævnt er fugningen utrolig vigtig. Konstruktionen skal være helt lufttæt. Dette gælder også omkring dørkarme, kabelgennemføringer, dåser osv. Er der overluftsdon, skal disse erstattes med lyddæmpere, der matcher den planlagte vægkonstruktion.
Pladerne skal altid monteres forskudt og sømmes mod regel.
Brug aldrig fugeskum, almindelig isolering eller fugebånd med åbne celler til en lydisolerende konstruktion. Hvad angår isoleringen, så er stenuld at foretrække frem for glasuld. Flexibatt er altid et godt valg.
Alternativt til at gøre yderreglarne tykkere er jo at høvle af 5mm på inderreglarne. Hvis du virkelig vil slanke væggen altså.
Jo det er jo en interessant tanke, skulle bare have haft en planhøvl da... Jeg var inde på nærmeste byggemarked og ledte efter 10 mm lægter men de fandtes selvfølgelig ikke. Derimod så jeg en masse småbrædder som bruges som mellemstykker i brædleverancerne. De er ca. 1 m lange og har profilen 10x48 mm. Dem fik jeg gratis så jeg tog en betydelig bunke! Bør fungere at salingshæfte på, så må man tage ned nogen mm præcist der hvor reglarne rammer.
Björn Melander sagde:
Her kommer lidt feedback på diskussionen som forhåbentlig rækker op evt. spørgetegn hvad angår lydisoleringen af TS skillevæg.
Oj, det var en udførlig redegørelse må jeg sige, mange tak! Interessant at 4 lag gips (den grønne kurve) altså dæmper bedre end 2+2 gips med isolering imellem, op til 100Hz.
Hvad repræsenterer den turkise kurve?
Har du blandet rød og blå kurve sammen? Ellers tolker jeg det som at rød (gips+osb) er bedre...?
Det ville være interessant at se en sammenligning mellem a) 55 mm bundstykke + krydsede reglar og b) 45 mm bundstykke + gennemgående reglar.
Hvilken slags program bruger du?
Jo ser jo godt ud, men virker helt umuligt at få fat på. Jeg finder i hvert fald ikke Ultra Board på nogen byggemarkeds hjemmeside. Desuden synes de kun at findes i 90*120 cm, så man skal støde både lodret og vandret...Hmm...
Hvad repræsenterer den turkise kurve?
Har du blandet rød og blå kurve sammen? Ellers tolker jeg det som, at rød (gips+osb) er bedre...?
Det ville være interessant at se en sammenligning mellem a) 55 mm rem + jazzede regler og b) 45 mm rem + gennemgående regler.
Aha, godt at du bemærkede det. Rød kurve skal naturligvis være 2 lag gips og blå kurve 1 gips + 1 OSB.
Den turkise kurve viser kun massens egenskaber, når man blander gips og OSB (2 gips+2 OSB). At sammenligne med den grønne kurve som svarer til massen af 4 gips.
De jazzede regler er afgørende for lydreduktionen her. Ville man køre på fælles regel, kan man stort set droppe den ene sides plademateriale med næsten bibeholdt lydreduktion. Så vigtig er den frikobling, som de jazzede regler giver.
De krydsede regler er afgørende for lydreduktionen her. Hvis man vælger en fælles regel, kan man stort set springe over den ene sides skivemateriale med næsten bibeholdt lydreduktion. Så vigtig er den frikobling, som de krydsede regler giver.
Føles som om det afgør sagen, reglerne skal krydses! Har du styr på lydreduktion, hvis man skifter osb til krydsfiner? Jeg er stadig lidt imod dobbelt gips bare fordi det er lettere at skrue i væggen, hvis man har osb eller krydsfiner bag gipsen. Hvis kurven for gips+krydsfiner nærmer sig dobbelt gips ville det jo være godt. Gips+osb er jo tydeligvis markant dårligere end dobbelt gips...
Du får omtrent samme resultat, hvis du erstatter OSB med almindelig K-plyfa. Er plyfaen af finere kvalitet (højere densitet), forbedres lydreduktionen.
Hvis man nu skal krydse reglerne og desuden lægge pladerne i forbandt, hvordan skruer man så den yderste plade fast? Den vil så i samlingen ende med, at man kun skruer i den indre plade, da der jo ikke findes nogen regel der.
Lad os sige, at man tager krydsfiner som lag 1, kan man så skrue gipsen (lag 2) i kun krydsfiner i samlingen, dvs. ikke i regel?
Midt på gipspladen er der ingen problemer, der vil der være en regel, men problemet bliver i yderkanten.
(Det føles som om det blev et kompliceret spørgsmål, håber I forstår uden at jeg behøver at tegne et billede... )