Jeg planlægger at opsætte en skillevæg mellem teenagerum og arbejdsværelse og vil opnå maksimal lyddæmpning, men med så tynd en væg som muligt. Modsætningsfuldt, ja, men pladsen er begrænset, og hver cm tæller... :|

Planen er [gips] + [OSB] + [regler/isolation] + [OSB] + [gips].
regler/isolation bliver 45 mm netop for pladsen.

Mit spørgsmål er, for at maksimere dæmpningen tænkte jeg at lægge gips og OSB forskudt, så samlingerne ikke er det samme sted. Er det en god idé mon?

Og i så fald, behøver man at bekymre sig om, hvor reglerne er, når man skruer gipsen på? Man kan vel skrue hvorsomhelst i en OSB-plade?

At have fugerne forskudt for lyddæmpning har ingen betydning, men de skal være forskudt for den bedste holdbarhed alligevel.

Rigtigt god lydisolering burde du kunne få ved blot at lægge 1 cm ovenpå og derefter stille dine reglar omlot, så du ikke skruer OSB fra 2 retninger i samme regel.

• Synes
J-stedt og 3 andre
  • Laddar…
Visst er det sådan, det bliver 2 vægge med kun 1cm ekstra tykkelse. Har bygget tag/gulv sådan, fungerer fremragende mod trinlyd.

Jeg tror, at dobbelte gipsplader giver dig bedre isolering end OSB + gips. Sæt også gummilister mellem gulv-regel, loft-regel og gips-regel. Alternativt køb metalregler til lydisolering, de har integrerede lister, og skal være bedre end træreger fra et lydperspektiv.

• Synes
Steffo1980 og 2 andre
  • Laddar…
C
  • Synes
FG
  • Laddar…
OSB-pladerne forringer lydisoleringen, brug kun fibergips.

S
FG sagde:
OSB-brædderne forringer lyddæmpningen, brug kun fibergips.
nja ikke nævneværdigt. eller ja. osb ved jeg ikke dog. kun plywood har spejdet lidt og gips eller plywwod gør ingen større forskel i en 45mm baseret iso/reg væg

Tak for alle de smarte tips! Det der med at trække fra hinanden 1 cm lyder jo smart. Spørgsmålet er, hvordan man nemmest bygger på ydre reglerne, så de bliver 55 mm? Jeg kiggede på byggmax.se for at se, om der findes 10 mm lægte, typisk, for at forlænge. Men jeg finder intet? Og en 55 mm planke findes vel næppe...?

pelig sagde:
Tak for alle smarte tips! Det der med at trække fra hinanden 1 cm lyder jo smart. Spørgsmålet er, hvordan man nemmest bygger på yderreglarne, så de bliver 55 mm? Jeg kiggede på byggmax.se om der findes 10 mm lægter, typ, til at forlænge med. Men jeg finder intet?
Og et 55 mm bræt findes vel næppe...?
Hvis du ikke har noget til at kløve reglarne med, bliver det selvfølgelig sværere, måske kan du slå 2 stk 28x70 sammen, så du får en 56x70, det burde kunne gøre det.

Eftersom tråden handler om at maksimere lydisoleringen, ser jeg ingen pointe i at bruge osb/finér. Det vil give en forringelse med omkring 3 dB, da stivheden i overfladerne øges, hvilket sænker koindencen. Det er bedre at vælge tunge materialer som Fermacells fibergipsskiver, som kan bære tunge genstande. Derudover er det selvfølgelig vigtigt at forsegle ordentligt. Ønsker man at forbedre yderligere, kan man montere pladerne asymmetrisk eller bruge flere gipslag med dæmpelim.

• Synes
7ender
  • Laddar…
7ender
Som sagt, skippa OSBn.
Når jeg byggede musikrum, brugte jeg dobbelte lag gips forskudt, og tætnede begge lag med latexfuge hele vejen rundt og også i samlingerne.
Fungerer godt.
Med dämplim bliver det endnu bedre, men måske overkill for dig.

Hmm, mere god input, tak! Fermacell virker godt, men sandsynligvis dyrt, da jeg ikke kan finde hverken forhandler eller pris på hjemmesiden... :(

Peter2400 sagde:
Om du ikke har noget at kløve reglerne med så bliver det selvfølgelig sværere, du kan måske slå 2 stk 28x70 sammen så du får en 56x70 det burde kunne gøre det.
Jo det ville jo blive den rette bredde, men det føles tykt at skulle skrue gennem 70 mm træ når man skal fastgøre det? Men det spiller måske ikke nogen rolle, tak alligevel for tippet!

ricnym sagde:
Som sagt, drop OSBn.
Da jeg byggede musikrum brugte jeg dobbelte lag gips forskudt, og tætede begge lag med latexfuge rundt omkring og også i samlingerne. Fungerer godt.
Lyder jo fornuftigt, hvilke regler havde du? Stillede du dem forskudt, så lyden ikke kan transporteres via reglerne?

Grunden til, at jeg vil have OSB-plader, er for at det skal være nemt, hvis man vil hænge noget op. Jeg er lidt imod at bore/pløkke i gips, det bliver så store grimme huller, når man flytter tingene. Men hvis dobbelte gips er overlegent gips+osb/plyfa, så er det måske det mest fornuftige alligevel.

7ender
Ja, tanken er vel at gøre det så svært som muligt for lyden at sive igennem. Men ved dobbeltgips antager jeg, at man altid lægger pladerne forskudt.
Jeg brugte eksisterende regler; tværstillede 90x45 træregler, dvs. kun 45 mm isolering.

Men grundtanken ved lydisolering er vel, at man skal have så stor masse som muligt. Så finder du nogen spånplade der vejer lige så meget eller mere end en gipsplade, så burde det fungere (i så fald osb).
Plus at det skal være helt tæt. Spar derfor ikke på tætningsmasse, f.eks. latexfugemasse som er relativt billigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.