Overvejer dog, hvordan du skal løse isoleringen, når du har 55 mellem pladerne. De forskudte konstruktioner jeg har set, har 90 yderregler og 70 regler. Så har man isoleret med dobbelt 45-plader forskudt. At isoleringen ligger forskudt, bidrager sikkert yderligere til lydisoleringen, da det eliminerer alle små sprækker. Men det bliver jo alt for stramt i dit tilfælde. Og med enkle 45-plader får du en spalte. Du kan måske presse enkelte 70-plader i, men så skal du jo også skære dem til i længden.
P.s. et lille billede gør det måske tydeligere. Blåt og grønt er altså almindelige standard 45 isoleringsplader.
Overvejer dog, hvordan du skal løse isoleringen, når du har 55 mellem pladerne. De saksede konstruktioner, jeg har set, har 90 yderregler og 70 regler. Så har man isoleret med dobbelte 45-plader i forskudt mønster. At isoleringen ligger i forskudt mønster, bidrager sikkert yderligere til lyddæmpningen, da det eliminerer alle små sprækker. Men det bliver jo alt for stramt i dit tilfælde. Og med enkle 45-plader får du en spalte. Du kan måske presse enkle 70-plader i, men så skal du jo også skære dem til i længden.
P.s. et lille billede gør det måske tydeligere. Blå og grøn er altså almindelige standard 45 isoleringsplader.
[billede]
Det er tilstrækkeligt at fylde rummene mellem reglerne med løst pakket isolering. I dette tilfælde 45 mm.
Kanonfin billede, cpalm!
Jeg modificerede den lidt, så nu tror jeg, den er ret skalenlig, som det burde blive for mig.
Jeg har lavet 2 alternativer, den ene ifølge Björns alternativ med 45 mm isolering og luft i øvrigt.
Det andet alternativ med 1 cm ekstra isolering for at fylde hele rummet ud. Måske overkill, jeg ved det ikke?
Til lydisolering er stenulden bedre end glasulden. Stenulden har bl.a. en højere volumenmasse vs. glasulden ved sammenligning ved samme flowresistivitet. Flowresistiviteten er det, der afgør materialets absorptionskapacitet for lyd.
Isover er jo af naturlige årsager bundet til glasuldprodukter. Når det gælder andre sammenhænge, kan glasulden være at foretrække. Det handler om, hvilken konstruktion der er tale om, og hvilken funktion isoleringen skal opfylde.
Opfølgende spørgsmål, hvordan bliver det, når man bygger skydedørskarme? Der bliver jo et hul i væggen, når skydedøren er lukket. Kan man isolere på en smart måde, eller det måske ikke spiller nogen rolle?
Passer på med et relateret spørgsmål (håber det ikke er for OT).
Hvor stor betydning har gulv og loft, og hvad kan man gøre der, hvis det nu er sådan, at lyd overføres også den vej? Jeg mener altså ikke mellem etager, men mellem rum via gulv og loft ("under/over væggen" så at sige).
Vi byggede sådan en konstruktion her til sommer, hvor vi delte et rum til den lille fyr, som om et par år vil komme ind i teenageårene. Krav til byggeriet = lydisoleret (han spiller allerede PS4 på sit værelse, har parabol osv. og har gerne allerede lidt volumen). Udfordringen vi havde var, at det var i et hus med mange sjove vinkler mellem gulv og loft samt mellem lang- og kortvæg (gammelt hus). Vi brugte stålskinner, super praktisk at skære/fastgøre og dobbeltgips med OSB, som vi fyldte med isolering (45mm).
Men glem ikke, alt det arbejde, du lægger i at gøre væggene lydisolerende, forkastes fuldstændigt, hvis I sætter en billig dør, som ikke dæmper særlig meget eller ikke er så præcis omkring karmen. En hel væg, der skal gøres lydisoleret, er let, men når den "ødelægges" med en dør, kommer der yderligere udfordringer, så se nøje efter en dør med karm, der er lydisolerende, og vær omhyggelig med isolering omkring denne. Som tidligere skrevet, så vær omhyggelig overalt i samlinger og hulninger, hvis lyden er det vigtige i projektet. Brug hellere et par ekstra timer, end at bagefter føle "hvorfor brugte jeg ikke den ekstra tid?"
Tak for tip Musto!
Faktum er, at der ikke skal være nogen dør i denne væg
Derimod skal den have to rette vinkler (tænk et 'S' med skarpe kanter). Det bliver en udfordring at montere reglarne i hjørnerne, så de ikke bliver gennemgående... Men det skal nok gå! Hvis jeg laver en god tegning, kan jeg lægge den op her.
Passer på med et relateret spørgsmål (håber det ikke er for OT).
Hvor stor betydning har gulv og loft, og hvad kan man gøre der, hvis det nu er sådan, at lyd overføres også den vej? Jeg mener altså ikke mellem etager, men mellem rum via gulv og loft ("under/over væggen" så at sige).
Lyd tager alle mulige veje. For at mindske flanketransmission gennem vægge, gulv og loft kan man spore gipspladerne og tætne med blød fuge, så delene ikke har direkte kontakt. Hvis man f.eks. opsætter en skillevæg på et parketgulv, vil lyden flankere via gulvet. Normalt set er det måske ikke noget større problem i boliger, men det afhænger af, hvilke krav man har.
Hvis væggen skal gå i vinkel (hvilket den skal i mit tilfælde) burde man kunne gøre sådan her for at undgå at reglerne bliver gennemgående.
Nej nej, det her bliver ikke det mindste overarbejdet!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.