S
inte har man dyr plywood i væggen.
jeg måske sige hva jeg råkat udfør. formplyfa i væggen. då er man ikke nærig.

Hvilken type plade "lever" mest. Kan forestille mig, at plyfa bevæger sig en del med årstiderne.

S
skulle sige at sveller mindst osb.
prøv at lægge stykker af osb, plywood, spånplade i regn.
tror at plywood og spånplade har suget mere vand til sig.
det er jo fugt og tørring der giver bevægelse

Senest redigeret af en moderator:
Plywood holder bedre end osb/spån. Jeg ville ikke hænge køkken op i noget andet end plyfa.

matti_75 sagde:
plywood holder bedre end osb/spån. Ville ikke hænge køkken i noget andet end plyfa.
råspont

raveper sagde:
Hvilken type plade "lever" mest. Kan forestille mig, at plyfa bevæger sig en del med årstiderne.
Jeg ville tro, at osb er den plade, der bevæger sig mest over årstiderne, dette baserer jeg på faktummet, at producenterne anbefaler at have nogle mm mellemrum mellem pladerne netop på grund af bevægelser.

Sammenlign f.eks. med spånplader, hvor sådanne mellemrum ikke er nødvendige.

Gabbe1 sagde:
Jeg ville tro at osb er den plade, der bevæger sig mest over årstiderne, det baserer jeg på det faktum, at producenterne anbefaler at have nogle mm mellemrum mellem pladerne netop pga. bevægelser.

Sammenlign fx med spånplader, hvor sådanne mellemrum ikke er nødvendige.
Min far har kun spånplade, og der bliver det mellemrum både her og der. Og huset har stået der i over 30 år.

S
alt træ i vægge skal have sprækker egentlig. hvis man ikke limer det da

Snailman
Elkludde sagde:
Absolut liggende Spika med 63 mm et eller to søm
har liggende reglar 45x45 på indersiden ydervæggene, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm at gøre at plasten kan perforeres hvis man bruger for langt søm, så på ydervæggene må jeg nok nøjes med 50mm langt søm og så stående råspont

på indvendige vægge kan man jo bruge længere søm og sætte råsponten liggende...

Mikael_L
Snailman sagde:
har liggende regler 45x45 på indersiden ydervæggene, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm til at gøre at plasten kan perforeres, hvis man bruger for lange søm, så på ydervæggene må jeg nok nøjes med 50mm lang søm og så stående råspont.

på indervæggene kan man jo bruge længere søm og sætte råsponten liggende...
Sømpistol og galvaniseret 2,8 x50 - bliver rigtig godt.

Almindelig 2,0 x 50 trækker vel dårligt.
Men skruet OSB/plyfa/spån er selvfølgelig endnu bedre. :)

edit: Min mening. :cool:

Senest redigeret:
Elkludde sagde:
har aldrig anvendt OSB men det ser ud til at være noget affald, der ikke duer til andet end at gemme bag gips
Jo vist, OSB er vel i nogen grad lavet af affald, på samme måde som pølse er lavet af kødaffald. Dvs man kan bruge sådanne dele af træet, som man normalt ikke kan bruge. Og det er jo godt.

Ang. udseendet: da OSB kom til Sverige for godt og vel tyve år siden, blev det brugt af arkitekter og designere for sit udseendes skyld. Det var jo nyt og frækt dengang. (Nogle husker måske, at man i halvfjerdserne havde møbler af laseret spånplade, så man virkelig kunne se strukturen i spånpladen.)

Snailman
Mikael_L sagde:
Søm pistol og galvaniseret 2,8 x50 - bliver rigtig godt.

Almindelig 2,0 x 50 holder ikke godt.
Men skruet OSB/plyfa/spån er naturligvis endnu bedre. :)

edit: Min mening. :cool:
et par km råspont anskaffet og indbåret så bliver det nok det alligevel:) sømmene bliver Biltema's 50mm maskinsøm (lige så tykke som tres tommer men kortere)

andersmc sagde:
En del kanske husker at man i halvfjerdserne havde møbler af laseret spånplade, så man virkelig skulle se strukturen i spånpladen.
Det havde jeg fortrængt men du har ret, det havde man jo...
Jeg lavede endda en æske i det udførelse. I halvfjerdserne altså, i sløjd. Mor fik den.

Matti_75 sagde:
Skulle ikke ønske at hænge køkken i noget andet end plyfa.
Fan, jeg som lige har hængt køkken i tømmer. Vil det falde ned? :S

• Synes
LeffeMejsel
  • Laddar…
Snailman
Norrhyttan sagde:
Fan, jeg som lige har hængt køkken op i tømmer. Vil det falde ned? :S
:D:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.