107,441 læst ·
135 svar
107k læst
135 svar
OSB eller krydsfiner bag gips?
Jeg ville tro, at osb er den plade, der bevæger sig mest over årstiderne, dette baserer jeg på faktummet, at producenterne anbefaler at have nogle mm mellemrum mellem pladerne netop på grund af bevægelser.raveper sagde:
Sammenlign f.eks. med spånplader, hvor sådanne mellemrum ikke er nødvendige.
Min far har kun spånplade, og der bliver det mellemrum både her og der. Og huset har stået der i over 30 år.Gabbe1 sagde:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
har liggende reglar 45x45 på indersiden ydervæggene, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm at gøre at plasten kan perforeres hvis man bruger for langt søm, så på ydervæggene må jeg nok nøjes med 50mm langt søm og så stående råspontElkludde sagde:
på indvendige vægge kan man jo bruge længere søm og sætte råsponten liggende...
Sømpistol og galvaniseret 2,8 x50 - bliver rigtig godt.Snailman sagde:har liggende regler 45x45 på indersiden ydervæggene, med 17mm råspont så kommer 45+17= 62 mm til at gøre at plasten kan perforeres, hvis man bruger for lange søm, så på ydervæggene må jeg nok nøjes med 50mm lang søm og så stående råspont.
på indervæggene kan man jo bruge længere søm og sætte råsponten liggende...
Almindelig 2,0 x 50 trækker vel dårligt.
Men skruet OSB/plyfa/spån er selvfølgelig endnu bedre.
edit: Min mening.
Senest redigeret:
Jo vist, OSB er vel i nogen grad lavet af affald, på samme måde som pølse er lavet af kødaffald. Dvs man kan bruge sådanne dele af træet, som man normalt ikke kan bruge. Og det er jo godt.Elkludde sagde:
Ang. udseendet: da OSB kom til Sverige for godt og vel tyve år siden, blev det brugt af arkitekter og designere for sit udseendes skyld. Det var jo nyt og frækt dengang. (Nogle husker måske, at man i halvfjerdserne havde møbler af laseret spånplade, så man virkelig kunne se strukturen i spånpladen.)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
et par km råspont anskaffet og indbåret så bliver det nok det alligevelMikael_L sagde: