OSB!! Så bliver elektrikeren glad. :)

Alle byggerier jeg har været på (bortset fra budgetbyggerier med enkelgips) så har tømrerne brugt OSB. Skanska anvender OSB og byggefirmaet jeg fixer elektricitet for kører også med OSB bagved gips.

Plyfa er vel så hårdt at skruerne næsten går i stykker?

//Patrik

Senest redigeret:
S
plyfa er næsten bedre at skrue i. men som sagt dyrere.
bruger I aldrig plywood i træsløjd?

SBH sagde:
plyfa er næsten bedre at skrue i. men som sagt dyrere. bruge aldrig plywood i træsløjd?
Det er snart 7 år siden jeg havde træsløjd. Jeg har svært ved at huske, hvad jeg gjorde i går. ;)

//Patrik

P
Hvorfor ikke råspont???????

S
det forstås. med håndkraft kan du skrue en skrue ind i plywood.
osben er lidt glat, så du skal sigte mere og bruge hele kroppen.

det er vel monteringen, der taler imod råspont, lidt mere besværligt.
bliver ikke lige så m2/h med råspont.

P
Noget andet, der taler imod råspont end tiden?

Snailman
p169suc sagde:
Hvorfor ikke råspont???????
undrer jeg også for jeg tænkte at bruge det - 17mm råspont... sävsjö trähus bruger råspont men en tyndere variant...

jeg antager at man skal sørge for at have lidt glippe i sponten ellers kan det nok gå galt... hvis den skulle svulme...

S
bliver jo også flere samlinger i væggen som kan begynde at knirke

Snailman sagde:
spejker jeg også for jeg tænkte have det - 17mm råspont... sävsjö trähuse kører med råspont men en tyndere variant...

jeg antager at man skal sørge for at have lidt spil i sponten ellers kan det nok gå galt... hvis den skulle svulme...
Det behøves intet spil med råspont ved montering det bliver lidt bevægelsesrum når den tørrer rigtig
desuden er den det bedste at skrue i, og den knækker ingen gips, råspont kan monteres løbende når det gælder indervæg som gipses næsten nul spild, det bedste der findes

SBH sagde:
ja. nu aldrig en skruv bare en last. lasten trækker skruven både ned og ud.
Jo men som du set på linket ovenfor så klarer spånpladen 258 kg i vertikallast og 124 kg i trækkende last. Det fremgår ikke af beijerlänken, men dette har man målt ved at fylde et metalskab, man har hængt op med vægte, dvs en særdeles praktisk test som afspejler virkeligheden.

Patrik_Hed sagde:
Plyfa er vel så hårdt, at skruerne næsten går i stykker?

//Patrik
Nej, det er MDF, der har den egenskab, hvis du bruger den forkerte skrue.

SBH sagde:
ingen snedker bruger spånplade i vægge. hvis han gør det, så er han dum i hovedet. ville aldrig sætte et køkken, hvor væggene er spånplade og gips.
Tja, jeg har i det mindste seks snedkere og en hustilvirker i vennekredsen, som nægter OSB. Tre af snedkerne monterer huse på samlebånd. Det har udelukkende med kvalitetssikring at gøre.

SBH sagde:
vil gerne se den snedker der monterer spånplade i væggen. gerne vide hvordan snedkeren tænker.
I kan også prøve at sætte en skrue i spån, osb, plywood og råspont.
lillefinger på kobenet så får du ud skruen fra spånpladen
Jeg skal spørge dem igen, hvis du virkelig er interesseret i et svar. To af disse snedkere monterede selv spånplader bag gipsen i væggene i deres egne nybyggede huse. OSB havde de som gulvbelægning.

Som sagt; spånpladen har den ulempe, at et skruehul bør forbores, hvis den skal have samme styrke eller bedre end OSB.

P
Johan Gunverth sagde:
Jeg skal spørge dem igen, hvis du virkelig er interesseret i et svar. To af disse snedkere monterede selv spånplader bag gipsen i væggene i deres egne nybyggede huse. OSB brugte de som gulvbelægning.

Som sagt; spånpladen har den ulempe, at et skruehul bør forbores for at have samme styrke eller bedre end OSB.
hvorfor satte de ikke limfri råspont i deres egne huse?

Beijer Byggs regnskab er jo (præcis som tidligere) lidt "interessant" med tanke på, at de bruger spånplader på 1198mm for at kunne holde 1200c/c med 2mm åbning, som krav. Hvor får man fat på disse plader med det specielle mål?
Hvorfor skriver producenten ByggElit i deres monteringsvejledninger, at man SKAL sætte (1200-)pladerne tæt mod hinanden og man bør lime kortsamlingerne? Er det overhovedet spånplader til vægmontering, som Beijer skriver om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.