107,440 læst ·
135 svar
107k læst
135 svar
OSB eller krydsfiner bag gips?
Renovatør
· Gävleborg
· 8 216 indlæg
OSB!! Så bliver elektrikeren glad. 
Alle byggerier jeg har været på (bortset fra budgetbyggerier med enkelgips) så har tømrerne brugt OSB. Skanska anvender OSB og byggefirmaet jeg fixer elektricitet for kører også med OSB bagved gips.
Plyfa er vel så hårdt at skruerne næsten går i stykker?
//Patrik
Alle byggerier jeg har været på (bortset fra budgetbyggerier med enkelgips) så har tømrerne brugt OSB. Skanska anvender OSB og byggefirmaet jeg fixer elektricitet for kører også med OSB bagved gips.
Plyfa er vel så hårdt at skruerne næsten går i stykker?
//Patrik
Senest redigeret:
Renovatør
· Gävleborg
· 8 216 indlæg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Det behøves intet spil med råspont ved montering det bliver lidt bevægelsesrum når den tørrer rigtigSnailman sagde:
desuden er den det bedste at skrue i, og den knækker ingen gips, råspont kan monteres løbende når det gælder indervæg som gipses næsten nul spild, det bedste der findes
Jo men som du set på linket ovenfor så klarer spånpladen 258 kg i vertikallast og 124 kg i trækkende last. Det fremgår ikke af beijerlänken, men dette har man målt ved at fylde et metalskab, man har hængt op med vægte, dvs en særdeles praktisk test som afspejler virkeligheden.SBH sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Tja, jeg har i det mindste seks snedkere og en hustilvirker i vennekredsen, som nægter OSB. Tre af snedkerne monterer huse på samlebånd. Det har udelukkende med kvalitetssikring at gøre.SBH sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Jeg skal spørge dem igen, hvis du virkelig er interesseret i et svar. To af disse snedkere monterede selv spånplader bag gipsen i væggene i deres egne nybyggede huse. OSB havde de som gulvbelægning.SBH sagde:
Som sagt; spånpladen har den ulempe, at et skruehul bør forbores, hvis den skal have samme styrke eller bedre end OSB.
hvorfor satte de ikke limfri råspont i deres egne huse?Johan Gunverth sagde:Jeg skal spørge dem igen, hvis du virkelig er interesseret i et svar. To af disse snedkere monterede selv spånplader bag gipsen i væggene i deres egne nybyggede huse. OSB brugte de som gulvbelægning.
Som sagt; spånpladen har den ulempe, at et skruehul bør forbores for at have samme styrke eller bedre end OSB.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Beijer Byggs regnskab er jo (præcis som tidligere) lidt "interessant" med tanke på, at de bruger spånplader på 1198mm for at kunne holde 1200c/c med 2mm åbning, som krav. Hvor får man fat på disse plader med det specielle mål?
Hvorfor skriver producenten ByggElit i deres monteringsvejledninger, at man SKAL sætte (1200-)pladerne tæt mod hinanden og man bør lime kortsamlingerne? Er det overhovedet spånplader til vægmontering, som Beijer skriver om?
Hvorfor skriver producenten ByggElit i deres monteringsvejledninger, at man SKAL sætte (1200-)pladerne tæt mod hinanden og man bør lime kortsamlingerne? Er det overhovedet spånplader til vægmontering, som Beijer skriver om?