Hej!
Har lidt spørgsmål omkring ormædt tømmer. Vi har kigget på en gård, hvor staldens tømmer har små huller efter larver eller lignende. Stalden omfatter bl.a. en bås, hvor de har haft heste ret nyligt. Ormehullerne findes dog i hele stalden.
I mine forældres lade er der meget ormædt inde i det, der tidligere har været tilhold for heste og køer for længe siden. Tømmeret er visse steder så dårligt, at det er begyndt at give efter. Disse ormehuller findes ikke andre steder i laden.
Hvad jeg nu spekulerer på, er hvilke insekter der sandsynligvis forårsager dette (vest Sverige), og om det har nogen forbindelse med dyr?
Tak på forhånd!
 
Jeg er ret overbevist om, at det er hestemyrer, der har angrebet tømmeret, ikke helt usædvanligt. Tjek om du ser små spånhøje under hullerne, det er et godt tegn på, at det handler om hestemyre. Jeg har haft det i to tømmerhuse (et udhus og et bådehus) og sprøjtede med spildolie udtyndet med petroleum.
 
Tænkte at genoplive denne tråd lidt.

Har lige købt et hus med et værksted. Da vi nu har overtaget ejendommen, har jeg fundet masser af små bunker med fint støv under planker og træ, der er efterladt af den tidligere ejer i værkstedet.

Vedhæfter billede. Kan nogen lige sige, hvad det er, og hvordan jeg kommer af med det? Er det hestemyrer mon tro?

Brædder med finkornet støv i en snedkerværksted. Muligt tegn på skadedyr, som f.eks. hestemyrer, i træet. En snickarbod med træplanker og finkornet støv mellem brædderne, mulig tegn på skadedyr som tømrermaur i værkstedet.
 
R
S Skystalker sagde:
Tænkte genoplive denne tråd lidt.

Købte lige et hus, hvor der er et snedkerværksted. Når vi nu har overtaget ejendommen, har jeg fundet masser af små bunker af fint støv under planker og træ, der er blevet efterladt af den tidligere ejer i værkstedet.

Vedhæfter billede. Kan nogen lige ud af posen sige, hvad det er, og hvordan jeg slipper af med skidtet? Er det træløbere mon tro?

[billede] [billede]
Havde træløbere en gang, og der var mange.... det var ingen problemer at høre, når de spiste.
 
Jeg vil tage og lytte i morgen. Læste lidt om hästmyror, og de ser ud til at kunne lide vådt eller råddent træ. Alt i skuret er dog tørt...
 
R
Stribet trænag, husbock.... insekt altså.
 
Stribet trægnaver ville jeg gætte på. Almindelig i rum, der ikke opvarmes om vinteren.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.