Hej,
Jeg er i gang med at gøre den sidste del af vores hus i stand.
Det er et gammelt 2-planshus fra slutningen af 1700/begyndelsen af 1800-tallet. Præcis denne del af huset er udbygget, men ingen ved hvornår.

Rummet måler ca. 6x6m, der er ingen vægge under som støtte, da husets "sal" er nedenunder.
Dette rum er aldrig blevet brugt til andet end opbevaring tidligere, lidt som et loftsrum.
Det har altså fungeret som opbevaring med ret meget vægt på. Det har hældet en del og svajet godt, når man har gået/hoppet lidt på gulvet.

Der lå et gammelt kilsavet trægulv med indlæg i hele rummet, dette er fjernet, og jeg er i gang med at høvle det i skrivende stund. Tanken er selvfølgelig at genbruge det.

De eksisterende bjælker ligger på ca. cc80. Det jeg har gjort er at lime og skrue nye regler på hver side af bjælkerne, disse har målene 45x220. Det er dog rigtig svært at lime mod en skæv bjælke, så højst sandsynligt er limningen virkningsløs.
Efter det har jeg sat kortlinger, 3x i hvert "fag".

Er dette tilstrækkeligt? Nu er det cc60 mellem de nye regler.
Der kommer til at blive nogle børneværelser i dette rum, så flere vægge vil dermed binde gulv og loft sammen.

Nu er gulvet ca. 22mm tykt efter høvling. Gulvet er med not og løs fjeder.

Er dette tilstrækkelig tykt, eller bør jeg lægge gulvspån under trægulvet? Jeg så, at der findes tyndere, både 12mm og 16mm at købe. 22mm føles overkill, og jeg er bekymret for loftshøjden, der forsvandt meget, da jeg rettede det op.

Jeg har brug for lidt råd i denne situation.

Se billeder.
Byggeplads i gammelt hus med isolering mellem bjælker, værktøj og byggematerialer spredt på gulvet, del af et renoveringsprojekt.
Trægulv under renovering med nye reglar lagt mellem bjælkerne. Isolering ligger mellem bjælkerne, og væggene i rummet er af træ.

/Johan
 
Snyggt! Jeg har gjort stort set samme job for et par måneder siden i et nogenlunde lige stort rum.

Jeg måske misforstår, men er dit spørgsmål om det nu rettede mellemspær kommer til at være nok til at kunne bruge rummet? I så fald tør jeg påstå, at det i høj grad er tilfældet.

Det var tilstrækkeligt før også. Tømmeret er bærende og er tænkt at skulle være det. Så dine forstærkninger fungerer mest som opretning af bjælkelaget.

Dit gulv på 22 mm må anses for at være tilstrækkeligt, da gulvspån, som bruges som undergulv, er 22 mm, og man kunne bare lægge f.eks. et tæppe ovenpå, der ikke bidrager med nogen styrke.

F.ø. findes træguiden at kigge på, men det er ikke relevant for dit tilfælde. Dine reglers spændvidde er ikke 6 meter, da de er skruet i tømmeret, som bærer og dermed har spændvidden.

F.ø. havde jeg også, efter opretning af mit 6 tommer tømmer bjælkelag, cc 60, men med 45 x 145 mm regler. Jeg limede ikke, men brugte dog solide skruer - 6 x 160 mm.
 
22 mm råspont (eller motsvarande) er tilstrækkeligt til cc 60 cm.
 
Tak for jeres svar!
At det holder, tror jeg nok.
Jeg vil bare have, at det skal føles stabilt og godt uden for meget "svaj" på midten.

Ville det have været en god idé at integrere nogle limtræsbjælker mellem stokkene, eller anser I det for overkurs?

Jeg var for øvrigt oppe på loftet i dag, der gynger det kraftigt på midten.
Men man brugte måske tyndere stokke der, fordi ingen alligevel skulle være deroppe?
 
Det opfylder jo ikke nybyggeristandard med hensyn til svaj og deformation. Men det bliver jo betydeligt bedre, end det var før, hvilket man ved renovering mange gange må være tilfreds med :)
 
Hej
Jeg ville sikre, at reglarne, som sidder i bjælkerne, sidder ordentligt, måske findes der noget lim at hælde ned mellem reglar og bjælker.
Det er vigtigt, at de sidder ordentligt.
Derefter ville jeg krydsregle eller sætte kortlinger imellem, som jeg skruelimede fast.
Sidst men ikke mindst sørge for, at de korte stykker, der ligger på tværs på bjælkerne mellem reglarne, ligger lige overfor kortlingerne mellem reglarne, der sidder på balkerne.
Alt skal være stumt, og intet skal ligge uden støtte.

Fint at du høvler og lægger det gamle gulv tilbage :-)
/Workingclasshero
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.