Jeg har planlagt at bygge et rum (10m2) i skuret, som man kan have et par plusgrader i om vinteren. Det er i øjeblikket bygget af siporex i store blokke og tag af eternit uden nogen form for isolering.

Det, jeg ville have brug for hjælp med, er, hvordan man skal gøre med luftspalte, isolering, plastik osv. Væggene er som sagt af Siporex, gætter på 150mm.

Jeg er på udkig efter en konstruktion, der kan klare sig uden varme indefra i fremtiden. Jeg søgte i forummet og blev lidt usikker på dette med plastens fordele og ulemper fx om sommeren, når det bliver varmere udenfor end indenfor.

Men under alle omstændigheder så overvejer jeg at gøre på følgende måde!

1. Ydervæg i Siporex.
2. 45mm lægte (som luftspalte)
3. Vindpap.
4. 70mm lægte & Isolering.
5. Aldersbestandig plastik.
6. Spånplade / Gips

Er dette en korrekt måde at bygge på?
Undskylder for eventuelle stavefejl, det er svært at sove, når man har vigtige tanker i hovedet :blushing:

• Synes
Carljohan74
  • Laddar…
Der findes sikkert lige så mange meninger som medlemmer ;)
Jeg begynder :)
Uden at vide hvordan det fungerer over tid vil jeg tilføje.
Ser at du vil have 70mm isolering alternativt bygge ud 115mm med isolering/luftspalte.
Et alternativ som burde fungere i et koldt skur er at fastgøre osb/plywood gennem 70 eller 100mm celleplast med rimelig lange skruer.
Bore og plugge inden og så finde skruehullerne er lidt sport men det går :D

Siporex er et godt vægmateriale, så jeg ville ikke sige, at dit depot er specielt uisoleret. Mit hus er delvist bygget af store siporex-elementer, og ved renovering af dette hørte jeg mig lidt for: Noget plast i væggen blev ikke anbefalet. Isolering blev foreslået primært at blive monteret på ydersiden. Vil du have gips på indersiden, kan den limes direkte på siporexen.

Vægge, der ikke er en del af ydervæggene, ville jeg nok bygge uden plast, da du ønsker at kunne køre uden varme.

Blindnit sagde:
Der er sikkert lige så mange meninger som der er medlemmer ;)
Jeg starter :)
Uden at vide hvordan det fungerer over tid skal jeg tilføje.
Ser at du vil have 70mm isolering alternativt bygge ud 115mm med isolering/luftspalte.
Et alternativ som burde fungere i et koldt depotrum er at skrue osb/plywood fast gennem 70 eller 100mm celleplast med rimeligt lange skruer.
Bore og plugge først og så finde skruehullerne er lidt sport, men det går :D
Overvejelser omkring flamingo direkte mod siporex har jeg haft, men hvordan gør man med resten af indervæggen trin for trin? Her behøves vel ingen Å-B Plast indeni? Vil man kunne fastgøre OSB-plader uden at lede efter pluggehuller er det vel bare at lave reglar og stoppe flamingoen imellem præcis som man gør med almindelig isolering? :P

MathiasS sagde:
Siporex er et godt vægmateriale, så specielt uisoleret ville jeg ikke sige, at dit depotrum er. Mit hus er delvist bygget af store sipirex-elementer og ved renovering af dette forhørte jeg mig lidt: Nogen plast i væggen blev ikke anbefalet. Isolering blev foreslået i første omgang at montere på ydersiden. Ønsker du gips på indersiden, kan den limes direkte på siporexen.

Vægge, der ikke er en del af ydervæggene, ville jeg nok bygge uden plast, eftersom du vil kunne bruge det uden varme.
Jeg er klar over, at Siporex isolerer godt :) Mente tillægsisolering, men det forstod du jo! Desværre er der ingen mulighed for at isolere udefra, da rummet i sig selv kun vil dække 1/4 af den totale bygning og ligger midt i den.

Hvis jeg forstod dig rigtigt, så kan man plastre, men kun på ydervæggene? og loftet?

Tænkte kun cellplast mod væg uden lægter, så skrue igennem den via osb/plywood.
Synes jeg skrev det? ;)
Så slipper du at lægte mod væggen og de problemer det kan medføre.
Så er nok meget af dagens "konstruktionsproblemer" egentlig mest afhængig af skidemateriale.

Selv "renoverer" jeg og smider blandt andet 60 år gammelt kernetræ ud for at erstatte med "nyt frisk lige" samt limet savsmuld i stedet for ægte træ.
Generationer efter os vil kalde os for "de store idioter".

Blindnit sagde:
Så slipper du at lave forskalling mod væggen og de problemer, det kan medføre.
Så er mange af nutidens "konstruktionsproblemer" nok egentlig højst afhængige af skitmaterial.
Hvilket problem refererer du til?

Hvis jeg skulle vælge styropor på væggene, hvordan gør jeg så med loftet? Nu er der som sagt kun eternit i dag, og det er ikke 100% tæt.

Min tanke med loftet er at lægge et lag plast under de skrånende "tagspær" så eventuel fugt, der kommer igennem taget, løber ned i luftspalten. Men hvis jeg vælger at lime styropor, bliver der jo ingen luftspalte...

Jeg mener, at nogen plast skal du ikke bruge i forbindelse med siporexvæggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.