Jeg har et isoleret skur, som jeg ikke opvarmer, men vil bygge et opvarmet rum i skuret til opbevaring af f.eks. højtryksrenser og andet, der skal stå i plusgrader. Jeg vil simpelthen spare lidt energi ved kun at opvarme 10m2 i stedet for 25.

Min tanke er at lave en væg med 45X70mm regler, isolere og beklæde med plademateriale.

Tænker jeg rigtigt når jeg overvejer dette?
12mm spånplade på den kolde side, 70mm isolering, dampspærre og derefter 12mm spånplade igen på den varme side.
En skursdør til varmopbevaring.
I rummet bliver der et lille vægmonteret element med stikpropforbindelse.

Behøver jeg en luftspalte? Noget materiale inden for spånpladen på den kolde side?

Jeg ville have konstrueret det på samme måde som en ydervæg.
Så favoriserer jeg dampbremse i stedet for spærre, så eventuel fugt, der kan komme ind, også kan komme ud, og hvis man ikke har det konstant opvarmet, kan kondenspunktet skifte, men med så lidt isolering spiller det sandsynligvis mindre rolle.

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Jeg ville have konstrueret det på samme måde som en ydervæg.
Jeg favoriserer også en dampspærre i stedet for en tætning, så eventuel fugt, der kan komme ind, også kan komme ud. Hvis man ikke har det konstant opvarmet, kan kondensationspunktet ændre sig, men med så lidt isolering spiller det sandsynligvis mindre rolle
Tak for synspunkt.
Med ydervæg, tænker du vindtæt papir på den kolde side? Eller måske en dampspærre på begge sider?
Der bliver jo ikke noget "vejr" på nogen side i form af vind eller regn.

G gaidin sagde:
Tak for synspunkt.
Med ydervæg, tænker du vindpap på koldsiden? Eller måske en dampspærre på begge sider?
Der bliver jo ikke noget "vejr" på nogen af siderne i form af vind eller regn.
Træguiden har en god anbefaling.
Du behøver jo ikke bygge dobbelt beskyttelse selvfølgelig, så "beklædning" fx udelades jo. Men i hvert fald bliver to af væggene typisk ydervægge, hvis jeg forstod det rigtigt? De øvrige bliver typisk isolerede indervægge?

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/yttervaggar/

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Træguiden har en god anbefaling.
Du behøver jo ikke at bygge dobbelt beskyttelse selvfølgelig, så "panel" fx udgår jo. Men i hvert fald bliver to af væggene typ ydervægge, hvis jeg forstod det rigtigt? De øvrige bliver typ isolerede indvendige vægge?

[link]
Jeg skal skære af skuret med en væg, så det bliver tre ydervægge og en væg, der grænser op til den kolde del af skuret.

Skal tjekke guiden, tak!

Er det ikke lidt overkill at lave en til ydervæg? Jeg tænker, det er nok med en almindelig isoleret inddørsvæg. Vindpap findes jo i de eksisterende ydervægge og dampspærre burde ikke være nødvendig, når der kun er 70 mm isolering og gætter på relativt lidt fugt, hvis det kun bruges til opbevaring.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
W Weimik sagde:
Er det ikke lidt overkill at lave en ekstra ydervæg? Jeg tænker, at det er nok med en almindelig isoleret indervæg. Vindpap findes jo i de eksisterende ydervægge, og en dampspærre burde ikke være nødvendig, når der kun er 70 mm isolering og formodentlig relativt lidt fugt, hvis det kun bruges til opbevaring.
Desuden vil der være et par studse til naturlig ventilation, så resten af opbevaringsrummet også får lidt spildvarme, jeg vil ikke have det helt koldt.

Fugtigt kan det dog blive med stående højtryksrenser, vandslanger osv., dog er det vel kun midlertidigt om efteråret, når jeg sætter tingene ind.

G gaidin sagde:
Fugtigt kan det jo derimod blive med stående højtryksrensere, haveslanger o s v, dog er det vel kun midlertidigt om efteråret, når jeg sætter tingene ind.
Damptætning tror jeg normalt er nødvendig for at håndtere fugten fra mennesker. Et menneske afgiver ca. 2 liter vand per døgn, så fugten fra ting, du sætter ind i skuret, burde være ubetydelig i sammenhængen.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.