snowjim sagde:
Det var exakt dette jeg overvejede! Sætte en vinkeljern fast i OSB på den tilsluttende væg og så lade det bære op, hvor der mangler en regel. Dette kræver dog, at man udhuler gipsskiven lige der, hvor vinkeljernet sidder på den tilsluttende væg. Spørgsmålet er, om det ikke er nemmere at indfælde en ny regel der (5 stykker).
Du gør det mere besværligt, end det er, det er bare at sætte vinklen mellem OSB og gips, man behøver ikke at tage noget ud af gipsen for den.

Mikael_L
Finndjävel sagde:
Har du dyckertpistol som skyder mærler så anbefaler jeg at bruge den til OSB'en. Det går tre gange hurtigere, og så behøver du ikke tænke på, at gips skruerne skal ramme det samme sted som en bagvedliggende skrue. Mærlerne holder jo ikke for noget, men så fastgør du gipsen med lange gipsskruer, typ 51mm, så sidder begge plader godt.
Det besværlige er jo som sagt at ramme reglarne så. Nogle steder er det jo nemt, og metoden kan anbefales, andre steder kan det være svært og dermed bedre at skrue OSB og gips hver for sig.

Jeg selv brugte i en lille begrænset omfang metoden lange klammer til OSB'en og så lange gipsskruer. Men de fleste steder blev begge lag skruede hver for sig.

Fæster i reglarne gør man jo for det eller fæster I gipsen kun i OSB pladen? Så vil gipsen jo hænge i en skør plade, det kan ikke blive særlig stabilt? Det er jo ikke mere besværligt at finde reglarne, når man fæster gipsen, end det er, når man fæster OSB'en.

Mikael_L
Ja har jeg sat OSB først, så bekymrer jeg mig ikke nævneværdigt om, hvor gipsskruen så tager fat. Der bliver ingen forskel i stabilitet, om den bare går ind i OSB-pladen eller midt for en regel.

• Synes
Perplexed
  • Laddar…
Jeg markerer altid reglerne med et stykke eltejp i loftet og på gulvet, og så forsøger jeg at skrue gipsen i reglerne, men jeg skarver også uden regel bagved, har aldrig været et problem.. M

• Synes
nino
  • Laddar…
Finndjävel sagde:
Fæster i reglarne gør man jo for det, eller fæster I gipsen kun i OSB pladen? Så vil gipsen jo hænge i en spinkel plade, det kan ikke blive særlig stabilt? Det er jo ikke sværere at finde reglarne, når man fæster gipsen, end det er, når man fæster OSB'en.
Jep. OSB mod regel. Så skrue gips mod OSB only. Derfor skrev jeg, at det er besværligt at finde reglar. Stabilt som bare pokker.
Varianten at trække en skrue gennem begge føles usikrere for mig rent hulmæssigt. Man får jo ikke en rigtig skrueforbindelse på OSB'en. Den sidder bare kilet ind mellem regel og gips? Med bevægelse på OSB'en, samt når forbindelsen har sat sig, må man have mistet meget af forbindelsen.

Bare lidt tanker, har ingen grundlag for at det bliver sådan med din variant.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Præcis sådan.

Samt hvis man nu sætter en gipsplade med gipsskrue kun mod OSB (ikke i en regel), så vil skruehovedet sandsynligvis passere gennem gipsen i stedet for at slippe fra OSB'en. Så det giver absolut intet ekstra i styrke, at skruen også skulle sidde i en regel.

• Synes
Maxwells demon
  • Laddar…
Har arbejdet hele dagen i dag igen, det meste af tiden gik med at skrue ned og mærke op elinstallation desværre, noget man kunne have undgået, hvis man havde tænkt på det tidligere. Skruerne har ramt i alt 3 forskellige rør, et af rørene har elektrikerne allerede kontrolleret, og der blev ingen kabel beskadiget nævneværdigt. De andre 2 skal de sandsynligvis trække nye for en sikkerheds skyld. Det er jo ikke så svært at trække nye, når der allerede sidder nye kabler.

Fik også lavet en ekstra regel bag plasten, som jeg talte om tidligere. Den nederste var tricky, da intet sad i nærheden, som jeg kunne fastgøre i. Jeg kunne mærke, at der sad en sort måtte ud mod facaden, men den turde jeg ikke skrue noget i. Fik i stedet lavet en specialløsning, jeg borede med stort bor gennem halvdelen af reglen fra siden, hvilket gjorde, at skruen og dens hoved kunne derefter sænkes ind længere mod siden, hvor der faktisk sidder en regel på følgende måde:

iUvEAHO.jpg
http://i.imgur.com/iUvEAHO.jpg

Sort er regler og gulv, grå er tilsvarende væg, gul er nye indfældede regler, og blå er skruerne. Som man kan se, blev den sidste regel trukket ind og blev noget skæv, men det føles i det mindste stabilt nok til at fastgøre OSB'en i.

Heldigvis var der lige nok tape (par cm ekstra) til at tætne plasten igen!

Vi nåede også at sætte resten af OSB op, da vi var 4, der arbejdede i dag. Det er dog lidt indviklet med skruer på ydervæggen, reglerne har ikke cc 60, så det sker, at man tilfældigvis sætter en skrue, hvor der ikke er regel, hvilket punkterer plasten, men vi taler om maks. 10 stk. på hele væggen, så det er sikkert ikke en fare.

Inden vi satte de sidste OSB op, lagde jeg mærke til følgende:

PpKBfZx.jpg
http://i.imgur.com/PpKBfZx.jpg

Det ser med andre ord ud som om, der har været nogen form for problem her, men jeg så faktisk også, at nogle klamper, jeg fjernede omkring dette område, var rustne. Da det er lige under vinduet, gætter jeg på, at det har regnet ind en gang i tiden, jeg håber da, at det er tilfældet :)

I morgen skal det til at gå løs med gips, og jeg håber da, at det går hurtigere!

Har fået fat i skruer, der er 30 mm lange i stedet for 40 mm, men de når stadig igennem både gips og OSB, som er tilsammen 23 mm. Måske har jeg behov for at finde endnu kortere gipsskruer? Jeg mistænker, at jeg vil punktere en del plast på ydervæggen ellers. Alternativet er selvfølgelig ikke at fastgøre gipsen helt ud til kanten, hvis der ikke er regel eller tomrum bag OSB'en.

Meddele om der findes kortere end 30 mm, jeg leder.
For længe siden fandtes det, men jeg kan ikke finde 25 mm

Det er intet problem, at der bliver hul i plasten, skruen tætner jo, haha

Protte

Mikael_L
Kortere end 30mm er en usædvanlig fugl.

25mm finder jeg her:
http://www.skruvnet.se/Shop/Product/GT-025-Gipsskruvträ-39-x-25-mm/358

Gipsskruv til stålkonstruktion er nem at finde i 25mm. Men den trækker langsommere, da den har fladere stigning. Og sidder svagere og trækker ikke så hårdt, da den har mindre flange på gevindene, men måske tilstrækkeligt?

Senest redigeret:
Gipsskruv er ikke så standard som man kan tænke

25 mm findes jo beviseligt
30 mm har ALLE
35 mm findes i Danmark
40 mm har alle
45 mm findes i Danmark
50 mm har Biltema
55 mm har alle
65 mm har Biltema
75 mm er også ganske almindelig

Protte

At bruge kortere skruer end 30mm er nok ikke at anbefale. De første 5mm på skruen er koniske og fæster egentlig ingenting, så det bliver kun en enkelt gevindgang per skrue, der virkelig fæster, hvis du bruger 25mm skrue. En gipsplade vejer næsten 30kg, den skal fastgøres ordentligt for at blive siddende. Huller i plasten er ikke noget problem, hvis der er en regel bagved, endnu en grund til at fastgøre i reglen:)

Nu om dage lægger man plasten længere inde i konstruktionen, så man har plads til elinstallationer og skruehuller foran uden at skulle punktere plasten, men det var sjældent almindeligt i 70'erne.

prototypen sagde:
Gipsskruer er ikke så standard, som man kan tro

25 mm findes jo beviseligt
30 mm har ALLE
35 mm findes i Danmark
40 mm har alle
45 mm findes i Danmark
50 mm har Biltema
55 mm har alle
65 mm har Biltema
75 mm er også ret almindelig

Protte
I Finland er længderne på gipsskruer 32,35,41,45,51,57,65 og måske 75, så det ser ud til at variere fra land til land.

Mikael_L
C
Ser enklere ud at sætte skruerne i reglarne... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.